Armatori din toata lumea au participat la salonul maritim Posidonia, organizat la Atena ca un simbol al impresionantei dezvoltari pe care o cunoaste marina comerciala a Greciei. Peste 1.600 de companii din 80 de tari au tinut sa fie reprezentate la eveniment, de fapt o celebrare a „uriasei puteri maritime a Greciei, prima din lume” – cum se mandresc organizatorii.
Intr-adevar, flota comerciala greaca totalizeaza aproape 200 de milioane de tone (este vorba despre capacitatea insumata a navelor ce o alcatuiesc), iar presedintele atotputernicei Uniuni a armatorilor greci (EEE) evoca „un succes fara precedent”. Cu cele 3.400 de nave ale lor, grecii detin peste 16% din flota mondiala, controland peste 21% din petrolierele lumii. Un sfert din importurile americane de petrol si un procent similar din exporturile de carbune si grau sunt transportate pe nave ale armatorilor greci.
Fireste, si in acest domeniu exista o concurenta acerba. Un numar de 50 de armatori detin 80% din intreaga flota. Printre milionari (in tone, ca si in bani) se numara John Angelicoussis (33 de petroliere si trei transportatoare ultrasofisticate de GPL), grupul Tsakos (63 de vapoare), George Procopiou (39 de petroliere) si George Economou (55 de nave). „Explicatia dominatiei pe care o exercita in acest sector este flexibilitatea lor, adaptarea la nevoile pietei. Stiu sa anticipeze costurile, cumpara si revand navele, cu profituri de 3-4 ori mai mari decat suma investita”, declara pentru AFP un expert international in domeniu.
Profiturile sunt, la randul lor, reinvestite in modernizarea flotei, in construirea de noi nave – ceea ce duce la micsorarea sensibila a „varstei” vapoarelor aflate in exploatare. Aceasta a scazut de la 20,3 ani (in 2000) la 15,3 ani (in 2006), media pe plan mondial fiind de 14,9 ani. Costul intretinerii si modernizarii flotei comerciale elene este estimat la 8 miliarde de dolari anual, in timp ce investitiile in construirea de nave noi ating 13 miliarde de dolari.
Aportul marinei comerciale la bunastarea acestei tari cu 11 milioane de locuitori este considerabil. Veniturile obtinute le depasesc chiar pe cele din turism – o alta mana cereasca pentru stravechea Elada.