A doua mare noutate din ultimul an pentru Alfa Romeo, Giulietta are greaua sarcină de a păstra stilul de condus italian al fostei 147, dar şi de a aduce fiabilitatea capabilă să o menţină în lupta cu sportivele germane.
Confruntaţi cu necesitatea reutilizării platformelor pentru a ţine sub control costurile, italienii din Grupul Fiat au hotărât ca noua Alfa Romeo Giulietta să utilizeze o evoluţie a platformei pe care au fost deja construite Fiat Bravo şi Lancia Delta, lucru care i-a cam deranjat pe criticii mărcii. Este, în aceste condiţii, noua Giulietta o Alfa Romeo veritabilă sau avem de-a face cu un Fiat Bravo cu materiale mai bune şi ceva modificări care să îi confere o ţinută sport?
În primul rând, merită menţionat că noua arhitectură C-Evo va sta şi la baza înlocuitoarei lui 159, o maşină de clasă medie, ceea ce ar trebui să ducă de la bun început cu gândul la performanţe superioare atunci când e declinată, ca în cazul Giuliettei, în segmentul compact.
În al doilea rând, având la test versiunea Quadrifoglio Verde de 235 CP, toate discuţiile referitoare la apartenenţa pe drept sau nedrept la marca Alfa au dispărut la primul viraj abordat sportiv, apoi în linie dreaptă în mai puţin de 6,8 secunde.
La vita e bella. Pe fast forward
Primul lucru pe care îl remarci la Giulietta este designul, răpitor de frumos, deşi din punctul meu de vedere vechile linii ale mărcii ţineau totuşi de o zonă clasică greu de atins de maşinile actuale. Al doilea lucru pe care îl remarci este că interiorul, cel puţin pe versiunea de test, ştie să îmbine designul de top şi cu utilul, pentru că ai unde să pui o sticluţă de apă, telefonul şi chiar un aparat foto, dacă acesta din urmă nu e prea mare. Iar calitatea asamblării este mult peste ce oferea vechea 147.
Însă focusul îţi va migra rapid spre modul în care se conduce Giulietta. Au dispărut senzaţiile vechii 147, în care şoferul era într-o relaţie aproape mecanică cu maşina sa, fapt datorită căruia acceleraţiile relativ moderate erau percepute ca fiind fulminante, iar virajele se luau cu o bucurie vecină cu nebunia. În locul lor, Alfa Romeo propune sistemul DNA, regăsit şi pe Mi.To, care îţi permite să domoleşti răspunsul maşinii în oraş sau pe vreme proastă, alegând să comuţi în modul Dynamic doar atunci când vrei iar senzaţii hardcore. Abia atunci ai de-a face cu senzaţiile veritabile Alfa, şi încă cum!
În linie dreaptă, pornirile de pe loc echivalează ca ferocitate pe cele ale unor maşini mai rapide, în special datorită faptului că puntea faţă nu joacă sub tine atunci când calci pedala la podea, iar în viraje tracţiunea depăşeşte cu mult aşteptările. De asta se ocupă mai multe sisteme (VDC, DST), dar mai ales diferenţialul electronic Q2 de pe puntea faţă, deşi direcţia ar fi putut comunica mai multe şoferului. Rezultatul este o bucurie de a conduce care te face să râzi a uimire din când în când, mai ales în succesiunile de viraje.
Un singur mare necaz am, şi anume sunetul motorului, care la 235 CP putea fi mult mai amplu, în bunul stil al defunctei, dar glorioasei 147 GTA. Aşa, te joci cu o dexteritate fără egal, te bucuri de frânele competente şi de suspensiile care nu te zgâlţâie, apoi de aceleraţiile fenomenale la ieşirea din viraje, însă fără a fi pătruns până la oase de tremurul inimii maşinii, aşa cum ar fi fost de aşteptat de la o versiune atât de puternică. Progresul tehnologic – iar motorul turbo de 1.750 cmc este o bijuterie tehnologică – a tăiat, din păcate, puţin din bucuria simplă de a fi a vechilor Alfa. C’est la vie, progresul are un preţ…
Între două lumi
Giulietta este prinsă, aşadar, între două lumi nu doar din punct de vedere al preţului (27.000 euro pentru versiunea de test, 18.400 euro pentru cea mai ieftină Giulietta), ci şi al sentimentului la volan. Ai un interior aproape premium, cu accent şi pe util, ai la dispoziţie unele dintre cele mai avansate tehnologii din segment şi cu certitudine unul dintre cele mai high-tech motoare de astăzi (consum mixt 7,6%!), ai un răspuns imediat al maşinii la orice îţi pui în cap să faci, iar privirile trecătorilor se scurg după maşină cu aceeaşi plăcută uimire ca la orice Alfa, însă, dacă ai apucat să simţi sub tine vechile Alfa, vei fi puţin nostalgic.
Noua Giulietta este însă pregătită să facă faţă cu brio concurenţei, pentru că se diferenţiază clar prin spiritul său jucăuş şi nonşalant. Din acest motiv, eu zic că este totuşi o Alfa veritabilă, ba încă una de care ne vom bucura mult timp de acum înainte.
DATE TEHNICE ALFA ROMEO GIULIETTA QUADRIFOLGIO VERDE
Cilindree 1.742 cmc
Lungime, lăţime, înălţime 4.351, 1.798, 1.465 mm
Ampatament 2.634 mm
Greutate 1.395 kg
Putere maximă 235 CP/5.500 rpm
Cuplu maxim 300 Nm/4.500 rpm
Viteză maximă 242 km/h – 0-100 km/h 6,8 sec
Consum urban/extraurban/mixt 10,8/5,8/7,6
Emisii CO2 177 g/km
Transmisie manuală – 6+1 trepte
Anvelope 225/45 R17
Rezervor 60 l
Portbagaj 350 l
Preţ: 27.000 euro