Astăzi cortina se ridică şi începe cel mai important eveniment teatral al anului: Festivalul Naţional de Teatru (FNT). Spectacolul de deschidere, „D’ale noastre”, pune faţă-n faţă două mari spirite din două epoci: unul este eternul I.L. Caragiale, sărbătoritul anului, iar cel de-al doilea un demn reprezentant al artei secolului nostru, coregraful, poetul şi eseistul Gigi Căciuleanu.
Prin „D’ale noastre”, Gigi Căciuleanu îi face voios cu ochiul peste timp dramaturgului nostru naţional, dându-i, prin transpunerea operei sale scrise în dans, şi un nivel extra- sau inter-naţional. „Nu ştiu dacă lui Caragiale i-ar fi plăcut spectacolul meu, dar îmi amintesc ce a spus bunul meu prieten Johnny Răducanu când a văzut «Noche Bach». A zis că Johann Sebastian ar fi fost pe deplin mulţumit de «traducerea» pe care am făcut-o muzicii sale în dans. Sper că aşa ar sta lucrurile şi cu Nenea Iancu”, a declarat Gigi Căciuleanu, modest.
Caragiale, tradus în dans
Un Caragiale dansat este, în cele din urmă, un Caragiale esenţializat, şters de praful montărilor clasice care l-au făcut până şi pe cel mai vioi dramaturg să pară uneori un simplu exponat de la Muzeul Antipa. Şi deşi, precum mangafaua plecată la Ploieşti, Caragiale a fost de atâtea ori „tradus” prin montări slabe, de data aceasta şi-a găsit în Căciuleanu un amorez fidel. Miţa, Ziţa, Trahanache, Joiţica, Tipătescu, Domnul Goe, Conu Leonida, Coana Efimiţa, Caţavencu (şi încă ce Caţavencu!), până şi Anca şi Ion din „Năpasta” şi‑au găsit o întrupare grozavă în dans-actorii companiei lui Gigi Căciuleanu. Toate dramoletele erotico-politice din piese au fost puse în scenă într-un mod inteligent şi savuros în teatrul coregrafic al lui Căciuleanu pe o muzichie de DJ Vasile „şi colegii”, cum o spunea foarte serios coregraful, colegii lui DJ Vasile fiind nişte „băieţi” pe numele lor Mozart, Beethoven sau Verdi. „D’ale noastre nu înseamnă doar d’ale românilor, ci d’ale noastre, omeneşti. Orice om de pe glob, chiar fără să-l fi citit pe Caragiale, recunoaşte un politician demagog sau un triunghi amoros”, a spus Gigi Căciuleanu, adăugând: „Acest spectacol m-a făcut să mi-l apropii şi mai mult pe Caragiale, căruia îmi vine acum cu atât mai mult să-i spun «Nenea Iancu» pentru că el chiar ne este un apropiat, un nene, un amic care ne studiază în timp ce bea o bere la Gambrinus şi râde de noi, dar cu multă dragoste. Căci, în fond, şi Caragiale este tot d’al nostru”.
Ce spectacole vedem la F.N.T. în acest weekend
Vineri
18.00 Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mare
Deschiderea Festivalului Naţional de Teatru; D’ale noastre, un spectacol de Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional Bucureşti –
20.30 Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mică – Doi x Doi (spectacol-coupé: Tigrul de Murray Schisgal şi Amantul de Harold Pinter), regia Vlad Stănescu, Teatrul Naţional Bucureşti
Sâmbătă
18.00 şi 21.00 ArCuB – Cină cu prieteni de Donald Margulies, regia Claudiu Goga
18.00 Teatrul Metropolis – Îngeri în America de Tony Kushner, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis Bucureşti, Partea I – Sfârşitul lumii e aproape
18.00 şi 21.00 Teatrul
Odeon, Sala Studio – Poveşti de familie de Biljana Srbljanovic, regia Vlad Cristache, Teatrul „Maria Filotti”, Brăila
20.30 Teatrul Odeon,
Sala Mare – Hedda Gabler de Henrik Ibsen, regia Andrei Şerban, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
21.00 Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mică – Doi x Doi (spectacol-coupé: Tigrul de
Murray Schisgal şi Amantul de Harold Pinter), regia Vlad Stănescu, Teatrul Naţional Bucureşti
Duminică
16.00 şi 20.30 Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mare – Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
18.00 Teatrul Metropolis – Îngeri în America de Tony Kushner, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis Bucureşti, Partea a-II-a – Perestroika
18.00 Teatrul Odeon, Sala Mare – Hedda Gabler de Henrik Ibsen, regia Andrei Şerban, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
21.30 Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mică – Două loturi, după I.L. Caragiale, regia Alexandru Dabija, Teatrul Naţional Bucureşti