Romanii nascuti intre 1964-1978, care si-au petrecut copilaria si adolescenta in perioada comunista si au crescut fara brand-uri internationale, sunt in prezent cei mai avizi consumatori, atrasi de produsele de lux, releva un studiu prezentat marti de agentia de publicitate Graffiti BBDO.
Studiul a fost comandat de Graffiti BBDO Worldwide si realizat de compania independenta de cercetare Mercury Research, printr-un sondaj online, in 18 tari din Europa, Canada, Asia si Africa de Sud, pe un esantion de 5.208 respondenti.
Compania care a realizat sondajul a operat o impartire a publicului cu putere de cumparare in trei generatii reprezentative, Generatia X, Generatia Y si Baby Boomers, pentru determinarea tipului de brand care se potriveste cel mai bine fiecareia.
Generatia X, asupra careia cercetarea s-a concentrat cel mai mult, este reprezentata de persoanele nascute in perioada 1964–1978, Generatia Y de cele nascute in perioada 1979- 1990, iar Baby Boomers, din 1991 pana in prezent. Rezultatele generale, comune Generatiei X din toate tarile participante, au fost prezentate pentru prima oara la Festivalul International de Publicitate de la Cannes, din 21 iunie.
In Romania, studiul a fost realizat pe un esantion de 300 de persoane si a evidentiat caracteristicile celor din Generatia X, care au acum varsta de 30 – 44 ani, si-au petrecut copilaria si adolescenta in perioada comunista, traind cel putin 10 ani fara megabranduri internationale. Conform studiului, ei sunt, in prezent, cei care au cea mai mare putere de cumparare, conduc sectorul privat si sunt consumatori ferventi de marci si evenimente, cei care isi influenteaza parintii, azi pensionari, si copiii. Spre deosebire de Generatia X din vestul Europei si America de Nord, in Romania, aceasta generatie incearca sa recupereze perioada de privatiuni pe care a traversat-o. Conform statisticilor, aceasta este si generatia cea mai numeroasa din Romania (35%).
"Aceasta este o veste foarte buna: social, se va genera in sfarsit clasa de mijloc, iar pentru companii inseamna o mare piata, inca foarte putin exploatata in prezent", a spus Stefan Chiritescu, Head of Planning Graffiti BBDO. El a mai aratat ca, in timp ce la nivel international Generatia X este foarte bine definita, putandu-se identifica chiar si niste subcategorii in cadrul ei, in Romania diferentele dintre Generatia X si Generatia Y sunt aproape infime. "Practic, cei cu varste de peste 30 de ani isi retraiesc acum adolescenta, lumea de azi avand mult mai mult de oferit in materie de branduri, tehnologie si posibilitati de petrecere a timpului liber", a remarcat Stefan Chiritescu.
Potrivit studiului prezentat marti, Generatia X este optimista, ambitioasa si cauta in permanenta echilibrul. Studiul mai releva faptul ca, desi romanii din Generatia X considera ca locul de munca este foarte important, totusi se simt rareori rasplatiti conform asteptarilor. De asemenea, schimbarile de job sunt mai frecvente in Romania decat in 14 dintre tarile implicate in studiu. Acest aspect este confirmat si de faptul ca romanii sunt mai nerabdatori si idealisti in efortul lor de a-si atinge scopurile. Locul de munca este considerat de romani mai important decat il considera respondentii din alte 12 tari analizate in studiu.
Valorile traditionale si siguranta familiala se afla si ele printre cele mai importante lucruri. In comparatie cu generatiile Y (1979- 1990) si Baby Boomers (1991- prezent), cei din Generatia X sunt preocupati de viata sociala si de comunitate, au un sentiment national mai intens si arata o mai mare predilectie pentru brandurile culturale, implicate in realitatea sociala decat persoanele din celelalte doua generatii.
Preferatii Generatiei X sunt Mos Craciun, Beatles, Phoenix, Florin Piersic si Charlie Chaplin. In categoria personajelor negative intra nume ca Darth Vader sau Saddam Hussein.
Printre eroii showbiz-ului modern apreciati in Romania atat de Generatia X, cat si de Generatia Y, dar nu si de Baby Boomers, se numara branduri precum "Friends" (simbolul cercului de prieteni) sau Madonna, Marilyn Monroe, Bugs Bunny, Matrix (sugerand ideea de libertate, dar si de instabilitate si schimbari rapide).
Romanii din Generatia X sunt mai atrasi de brandurile de lux si de cele care le confera un anumit statut social, iar 28%–35% dintre reprezentanti resping marcile traditionale romanesti, precum Gambrinus, Eugenia sau Carpati.
Referitor la relatia lor cu brandurile, se observa anumite similitudini intre romanii din Generatia X si cei din generatia Baby Boomers, ambele categorii avand tendinta sa respinga branduri precum McDonalds (evaluat negativ si de Generatia Y), Eugenia (apreciat ceva mai mult de Generatia Y), Gambrinus sau MTV. De asemenea, ambele generatii apreciaza mai mult decat Generatia Y brandurile care le ofera sentimentul unui standard de viata inalt si, in acelasi timp, sentimentul de implinire in viata de familie precum Mercedes, IBM, IKEA.
Deciziile de cumparare bazate pe un ambalaj atragator sunt mai frecvent intalnite in Romania decat in alte 12 tari participante la studiu.
"O trasatura distinctiva a Generatiei X e reprezentata de incercarea de a mentine echilibrul intre viata profesionala si cea personala. Acest aspect e reflectat de faptul ca acesti oameni recunosc importanta momentelor de relaxare cu prietenii la sfarsitul unei zile de munca, precum si de preferinta lor pentru branduri cu atitudine etica. Isi mentin o imagine pozitiva asupra propriei vieti, in ciuda stresului si a constrangerilor la care sunt supusi, intr-o masura mai mare decat Generatia Y sau Baby Boomers", spune Gabriela Terchila, Managing Director Proximity.
Grupul BBDO Romania face parte din BBDO Worldwide, cea de-a treia mare retea de agentii la nivel mondial (cu 316 agentii in 77 de tari), parte a Omnicom Group Inc, una dintre companiile de varf in domeniul marketingului si comunicarii organizationale. Din Grupul BBDO Romania fac parte agentiile: Graffiti BBDO, Pleon Graffiti, Media Direction si Proximity.
Mercury Research este o companie independenta de cercetare interna si internationala a pietei, avand experienta in domeniu din 1994. Compania are legaturi internationale cu European Society for Opinion and Market Research (ESOMAR) si Global Market Research (AGMR).