După 20 de ani în care fenomenul maxi-taxi a fost încurajat prin subfinanțarea regiei Transurb SA, Primăria Galați a ajuns la cheremul operatorilor.
Edilii Galațiului au un foarte mare talent în a complica furnizarea serviciilor publice, încât nimeni nu mai poate găsi o soluție rezonabilă pentru situațiile aberante în care se ajunge. După ce recent orașul a rămas fără sistem de termoficare și 60.000 de apartamente nu vor mai avea apă caldă până în august și cel mai probabil nici căldură la iarnă, a eșuat și tentativa Primăriei și Consiliului Municipal (CLM) Galați de a face ordine în transportul local. De 20 de ani, pe străzile orașului circulă sute de microbuze de transport maxi-taxi, numite de gălățeni „cașcarabete”, care transformă traficul într-unul de coșmar. Au fost perioade când circulau peste 600 de maxi-taxi, fenomenul fiind încurajat de foștii primari Eugen Durbacă, actualmente senator PC și Dumitru Nicolae (PSD), care nu au alocat banii necesari pentru înnoirea parcului auto al regiei Transurb SA. Din 2009, numărul „cașcarabetelor” a fost redus la 180.
Spre deosebire de alte mari orașe, în care maxi-taxi circulă pe arterele secundare, la Galați traseele maxi-taxi se suprapun în procent de 80% peste cele ale Transurb. Microbuzele sunt „arondate” la trei operatori care în 2009 au încheiat contracte cu Primăria Galați. Contractele expirau pe 7 mai, de pe 8 mai urmând să intre în vigoare o nouă strategie, recent aprobată de CLM, conform căreia transportul să fie asigurat pe traseele principale numai de Transurb, 30 de maxi-taxi urmând să circule pe trasee secundare. Pentru a acoperi necesarul, Transurb ar avea nevoie de 190-200 de autobuze și troleibuze, dar în prezent are numai 126. Anul trecut au fost cumpărate 20 de autobuze SH, vor mai fi cumpărate 20, iar dintr-un credit BERD vor mai fi cumpărate 14 troleibuze, dar în prezent Transurb nu are capacitatea necesară de transport. Intuind momentul favorabil, lunea trecută șoferii de maxi-taxi au intrat într-o grevă „spontană”, susținută și probabil și provocată de operatori. Conducerea Transurb a trimis pe trasee întreg parcul auto, transportul a fost asigurat în condiții bune, majoritatea gălățenilor au fost mulțumiți de dispariția haosului din trafic, însă Transurb nu ar putea ține ritmul pe termen îndelungat și CLM s-a întrunit pentru a lua o decizie.
Aberație: contracte reziliate dar… prelungite nelimitat
Primarul Marius Stan a prezentat „soluția legală”, adoptată de municipalitate: Primăria va rezilia contractele cu operatorii, deoarece în cele patru zile de grevă nu au prestat serviciul public, însă aceiași operatori vor asigura transportul și în continuare: „Contractul care expiră pe 7 mai nu prezintă nici o posibilitate legală de a se face un act adițional de prelungire a contractului. Varianta pe care am agreat-o și cu care toată lumea nu poate fi decât de acord, încadrându-ne în termenii legii, e următoarea: în primul rând, ținând cont de faptul că transportatorii, cu de la sine putere, au încălcat prevederile contractului care era în vigoare până pe 7 mai, legea ne obligă să reziliem unilateral contractul, lucru pe care îl vom face în termenul cel mai scurt. Ne prevalăm de faptul că până la finalizarea tuturor pașilor pe care trebuie să îi facem pentru organizarea unei noi licitații, transportatorii privați împreună cu Transurb-ul sunt obligați să presteze serviciul de transport public în continuare”, a spus Marius Stan. Primarul Galațiului a mai precizat că licitația pentru delegarea serviciului de transport de persoane trebuie anunțată cu un an înainte: „Conform Regulamentului European 1370, organizarea unei licitații trebuie anunțată cu un an înainte și pregătită”. În concluzie, dacă licitația va fi anunțată în luna mai, ea va putea avea loc mai devreme de mai 2016. Întrebat dacă această prelungire nu este totuși una pe termen nelimitat, primarul Marius Stan a răspuns: „aparent nelimitat, dar limitat de parcurgerea pașilor legali”!? Astfel, deși sunt reziliate, contractele își continuă efectele economice și juridice pe timp nelimitat.
Pe hârtie, planuri ambițioase
Strategia privind transportul public pentru perioada 2014-2020 a fost redactată de edilii Galaţiului împreună cu consultanţii BERD, de la care primăria urmează să obţină un credit de 100 de milioane de lei, destinat, printre altele, îmbunătăţirii condiţiilor de transport urban. Din creditul BERD ar urma să fie cumpărate 14 troleibuze. Strategia prevede pentru următorii 2 ani suplimentarea parcului auto al Transurb cu 40 de autobuze, 14 troleibuze, modernizarea a 20 de tramvaie şi reabilitarea liniilor de tramvai. Numai că pentru a asigura traseele principale Transurb are nevoie de194 de mijloace de transport, adică de încă 88 de autovehicule, 8 autobuze mici, 39 medii şi 20 mari, precum şi 21 de troleibuze.