Companiile straine nu mai pot miza mult timp pe Romania ca piata ieftina a muncii, scrie Financial Times consultat de The Money Channel. O arata protestele sindicale de la subsidiara ArcelorMittal din Galati, ca si greva de trei saptamani de la uzina Renault de la Pitesti, prin care muncitorii romani cer salarii la nivel european.
O "lectie acordata multinationalelor" – asa a descris grevele liderul confederatiei sindicatelor BNS, Costin Dumitru, citat de Financial Times ca reprezentant al muncitorilor din sectorul de automobile si cel naval. Potrivit acestuia, greva de la Dacia, subsidiara grupului Renault ce produce autoturismul Logan, ar putea prevesti posibile proteste si in alte sectoare.
In acelasi ton, directorul Grupului pentru Economie Aplicata, Liviu Voinea, interpreteaza ca protestele arata ca Romania nu mai doreste sa fie privita ca o economie emergenta. Contextul este urmatorul: sindicatul Solidaritatea a anuntat luni ca a primit sprijinul membrilor pentru a organiza o greva la uzina ArcelorMittal din Galati si cere o marire de peste 19%, dublu fata de cat oferise conducerea grupului.
Pe de alta parte, muncitorii de la Dacia au acceptat saptamana trecuta sa puna capat grevei, dupa ce compania a fost de acord sa majoreze salariile cu 22%. Cautarea unor tari care sa permita costuri de productie reduse nu este un lucru nou in industria autoturismelor. La jumatatea anilor 1970, una dintre tarile favorite pentru productia de autoturisme europene si americane era Spania, urmata de Portugalia. Ford, General Motors, Renault, Peugeot-Citroen, Volkswagen si Fiat produceau in peninsula Iberica.
La sfarsitul anilor 1990, costurile de productie din Spania au crescut ca urmare a cererilor sindicatelor pentru majorarea salariilor si imbunatatirea conditiilor de munca. Acelasi lucru pare ca se intampla acum in Europa de Est, iar companiile producatoare de autoturisme ar putea fi nevoite sa caute mai departe solutii pe termen lung, scrie Financial Times.
Si totusi, sa nu uitam ca luna trecuta, grupul Ford a achizitionat o fosta fabrica a companiei Daewoo din Romania, unde intentioneaza sa produca autoturisme mai ieftine incepand cu 2010, iar compania Daimler ia in calcul posibile relocari ale productiei in Romania si Polonia.