"Ceausescu se hotarase sa distruga o parte din oras – am aflat in 1981. Ideea initiala – imagini cu cladirile-reper ce aveau sa dispara – a iesit mai bine decat ma asteptam. Proiectul a evoluat odata cu satisfactia dictatorului de a demola brutal o treime din centrul istoric. Am inceput sa fotografiez si viata de zi cu zi, ca o tragi-comedie. Aveam speranta ca voi putea strange fotografiile intr-o carte peste douazeci de ani" scrie acum Andrei Pandele. Andrei Pandele este arhitect si fotograf profesionist. In ultimul deceniu al secolului trecut a fotografiat. Cladiri si cartiere care erau pe duca, in calea avantului megalomanic al Marelui Om. A avut si noroc: s-a aflat la locul potrivit, in momentul potrivit. De exemplu, in vizita de lucru din dimineata de dupa cutremurul din ’77, Elena Ceausescu si al sau incredibil Mercedes au picat chiar sub obiectivul lui Andrei Pandele. La fel, in mai ’87, cand circulatia in Bucuresti a fost paralizata pentru trecerea coloanei oficiale – liderul sovietic Gorbaciov vizita Capitala – Andrei Pandele era intr-o cladire de pe Calea Victoriei. Fotografia e spectaculoasa. Daca vreti sa va convingeti, treceti pe la Teatrul National din Bucuresti. La Galeria? este deschisa expozitia "Fotografii interzise si imagini personale" realizate de Andrei Pandele, pana pe 3 februarie. Daca nu va faceti timp, atunci e bine sa stiti ca Editura Compania a publicat un album-carte cu fotografiile din expozitie.
Chiar daca Pandele spune ca atunci ideea lui a fost sa surprinda imagini cu cladirile-reper ale Bucurestiului care aveau sa dispara, vazute acum, fotografiile scot in fata nu atat cladirile, cat oamenii. Imaginile surprinse la vizitele de lucru ale lui Nicolae Ceausescu, la Cantarea Romaniei sau la vreo deschidere a unui an universitar spun mai putine – sau nu mai putine, ci nu atat de multe – despre peisajul urban sau despre epoca decat spun despre oameni. Acei oameni care privesc intrigati sau cu curiozitate spre obiectiv, care pleaca ochii sau intorc capul, care motaie in soare sau cu capul pe eletrocar, la IMBG, care citesc sau completeaza rebusuri in timp ce cu mana libera tin ridicat cartonul rosu in timpul festivitatilor de la Cantarea Romaniei.