Skoda aniversează 40 de ani de la primele modele sportive care au purtat sigla Rally Sport.
RS este o particulă cunoscută fanilor modelelor Skoda şi nu numai. Acum 14 ani, Skoda adăuga în proaspăta sa gamă o versiune sportivă accesibilă pentru modelul Octavia. Foarte mulţi clienţi au fost încântaţi de noul model, Skoda democratizând astfel segmentul modelelor Hot Hatch. Câţiva ani mai târziu, cehii aplicau aceeaşi reţetă şi pentru Fabia, modelul lor de clasă mică. Pentru noua Skoda, parte din grupul Volkswagen a fost o mişcare de marketing excelentă. Însă puţini ştiu că mai existat câteva modele RS acum 40 de ani, când Skoda era o marcă auto din spatele Cortinei de Fier.
Povestea modelelor Skoda RS a început în 1974, cu două modele speciale dedicate curselor auto: Skoda 180 RS şi Skoda 200 RS. Acestea sunt considerate de către istoricii Skoda modelele care au deschis istoria RS, fiind dezvoltate din dorinţa de a concura în competiţii prestigioase şi a face din Skoda un nume cunoscut şi pe alte pieţe în afară de Cehia natală.
Experienţa strânsă de echipa cehă cu modelul 200 RS avea să ducă la dezvoltatea unui nou model, doar un an mai târziu. Skoda 130 RS avea să intre direct în lumea mare a curselor de rally. Urmau cinci sezoane de succes pentru Skoda şi modelul 130 RS în lumea raliurilor. Atât de bune, încât noul model avea să-şi atragă porecla "Porsche-ul din Est", devenind una dintre cele mai de succes maşini de curse din anii '70.
"Porsche-ul din Est" era propulsat de un motor de 1.3 litri cu patru cilindri amplasat în spate care dezvolta 140 CP. Skoda 130 RS era un automobil compact, având aproximativ patru metri lungime, 1.72 metri lăţime şi doar 1.34 metri înălţime. Viteza maximă era de 220 km/oră. Skoda a decis retragerea modelului 130 RS la finalul anului 1981, şi astfel începea o perioadă de 20 de ani în care logo-ul RS nu a mai fost folosit.
Skoda avea să devină parte din grupul Volkswagen, iar la începutul anilor 2000 cineva şi-a adus aminte de logo-ul care a făcut numele Skoda celebru în lumea raliurilor. S-a luat decizia creării unui model Octavia cu motor puternic, iar acesta avea să poarte numele Octavia RS. Prima generaţie a fost lansată în 2000. Modelul avea să devină un succes instant printre clienţii mărcii din Cehia. Pentru un spirit sportiv, Skoda a ales motorul 1.8 turbo de 190 CP asociat cu o cutie de viteze cu cinci trepte. Pentru a sublinia şi mai mult implicarea Skoda în lumea raliurilor, cehii au lansat în 2011 o ediţie specială de doar 100 de exemplare numită Skoda Octavia RS WRC Edition.