-2 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialFOTO. Operă cu mici şi bere

FOTO. Operă cu mici şi bere

Clienţii faimosului restaurant „Caru cu bere” au fost surprinşi sâmbătă seara de un grup de solişti ai Operei Naţionale, susţinut de 24 de corişti, deghizaţi în barmani şi ospătari, care au ţinut un concert-surpriză.

La ora opt deja nu se mai găsea nici o masă liberă în tot restaurantul care era ticsit ca pe vremuri de „târgoveţi” ieşiţi, tradiţional, la un mic stropit de bere. Printre clienţi se aflau şi o puzderie de străini. La un moment dat, un domn s-a ridicat de la o masă şi, acoperind cu totul zumzetul din jur, a început să cânte o arie din „Trubadurul”. Era baritonul Iordache Basalic. Câţiva chelneri s-au apropiat de el, dar nu ca să-l liniştească, ci pentru a-l însoţi în cântec. Aceştia erau în realitate membri ai Corului Operei deghizaţi în ospătari după cum cei care au completat apoi „gaşca” foloseau alte „măşti”, ba de barmani, ba de simpli clienţi iubitori de bere bună.

„Corul ţiganilor” a fost piesa care a stârnit aplauze furtunoase, mai ceva ca la Shakira care se „producea” câteva străzi mai încolo. Clienţii adevăraţi ai celebrei „cârciumi” nu au ştiut ce să creadă, de unde până unde primesc acest cadou neaşteptat, dar s-au bucurat din plin de el. Drept cireşe de pe tort au fost apoi câteva arii din „Carmen” de Bizet care i-au ridicat până şi la dans pe cei mai temerari clienţi. Au apărut imediat cineaştii de weekend şi turiştii japonezi care au început să filmeze şi să fotografieze întâmplarea.

Clienţii de la subsol au invadat parterul, iar cei de la balcoane s-au bucurat de o vedere provilegiată, din „lojă”. Printre solişti s-au mai numărat mezzosoprana Sorana Negrea, sopranele Irina Iordăchescu şi Mihaela Stanciu şi tenorul Vlad Miriţă. După ce acest desert sonor a fost completat de un fragment din „Liliacul” s-a lămurit şi misterul. O plăcuţă pe care scria Zilele Europene ale Operei a fost fluturată în semn de explicaţie.

„Am constatat că opera nu doare”

Spectatorii de ocazie au mai cerut şi un bis, după care cu toţii, artişti şi public s-au aşezat la mese cerând încă un rând de bere şi ciocnind halbele în cinstea concertului. Câţiva „consumatori” mai curajoşi s-au apropiat de mesele artiştilor, le-au mulţumit pentru spectacol şi şi-au luat chiar angajamentul că vor veni şi la Operă, acum că au văzut că „nu doare chiar atât de tare”, după cum s-a exprimat un tânăr pe care iubita începuse deja să-l certe: „Vezi, de când îţi spun să mă duci şi pe mine la operă, dar tu nu, doar la meci şi la bere mă scoţi.” „Păi n-ai văzut că a venit opera la bere?”, s-a apărat tânărul de „tirul” femeii. „Bine, bine, te duc săptămâna viitoare că am constatat că nu doare.”

Artişti în haine de stradă, după o idee importată din Spania

Organizator al evenimentului a fost Asociaţia Prietenii Operei în care sunt înscrişi oameni de afaceri, oameni de cultură sau simpli iubitori ai acestui gen de muzică.

Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs la JTI Romania, cel mai bun prieten al operei, dacă luăm în considerare faptul că este preşedinta asociaţiei, ne-a povestit cum a luat naştere acest happening cultural: „Opera a coborât în stradă la iniţiativa fostului meu coleg, Liviu Tofan de la Europa liberă, care mi-a trimis un link de pe youtube cu un eveniment similar care se petrecea într-o piaţă publică din Pamplona. „Ce-ar fi ca voi, Prietenii Operei, să organizaţi ceva asemănător la Bucureşti?”, mi-a sugerat el şi cum filmuleţul m-a cucerit ne-am pus imediat pe treabă. Am vorbit cu directorul Operei care a fost încântat de idee. Apoi am început să-i convingem pe artişti care nu sunt obişnuiţi să cânte în restaurante, îmbrăcaţi în haine de stradă, în faţa unui public relaxat, ieşit în oraş la o bere, public care nu vine de obicei la operă. Le-am explicat că tocmai asta este ideea, să arătăm că opera poate fi prietenoasă şi să-i „convertim” astfel şi pe oamenii care nu-şi dedică timpul liber culturii în general, iar operei cu atât mai puţin. Sigur că ne trebuia un spaţiu reprezentativ pentru Bucureşti aşa că ne-am gândit imediat la ”Caru cu bere” care este menţionat în toate ghidurile turistice. Patronul a fost fericit că am ales acest loc şi suntem încântaţi că am marcat în acest mod inedit Zilele Europene ale Operei şi la Bucureşti.”

Baritonul Iordache Basalic a recunoscut că e pentru prima dată când cântă într-un astfel de spaţiu cu totul „străin” de operă, dar că amestecul cu poporul i-a făcut foarte bine.

„Am avut la început ceva emoţii legate de faptul că eu fiind cel care deschide concertul nu le voi putea capta spectatorilor imediat atenţia sau că nu voi acoperi rumoarea şi zgomotul sălii. Noi am venit şi am cântat direct, fără repetiţie, fără nimic, aşa că nici nu ştiam cum e acustica sălii, dar a fost excelent până la urmă şi chiar m-a emoţionat să citesc surpriză şi încântare pe chipurile oamenilor care nu fac parte dintre spectatorii noştri obişnuiţi”.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă