In timp ce drepturile de transmisie a meciurile de catre o televiziune au devenit o buna sursa de venit pentru multe dintre cluburile de fotbal, noi segmente ale mass-media incep sa atraga atentia gruparilor: internetul, telefonia mobila (foarte raspandite in acest moment) si, mai recent, televiziunea digitala.
Anglia, Franta, Spania, Italia sau Belgia par a fi tarile in care cluburile puternice primesc cei mai multi bani din "exploatarea" propriei imagini. La noi insa aceasta adevarata industrie aproape ca nu exista.
Pay-TV a imbogatit cluburile engleze
In 1992, o data cu lansarea canalului pay-TV BSkyB, cluburile engleze au cunoscut un castig mult mai mare decat gruparile din alte tari, incasarile din drepturile de televizare crescand de la an la an. Jumatate din suma este impartita in mod egal de cluburile din Premier League, un sfert se distribuie in functie de pozitia ocupata de echipa la finalul sezonului precedent, iar restul in functie de meciurile transmise.
Dominatia celor de la Sky a luat sfarsit in august 2006, cand Comisia Europeana a hotarat ca monopolul sa se incheie. Astfel au aparut Setana Sports, care a achizitionat doua pachete dintr-un total de sase, BBC a preluat "Match of the Day" (cel mai important meci al etapei), in timp ce BT are dreptul de a transmite pe televiziunile digitale, inregistrat, 242 de partide pe sezon.
In momentul de fata, 500 de milioane de oameni din 195 de tari urmaresc Premier League. "Net Results" este numele dat campaniei de combatere a valului de transmisii live sau rezumate ale intalnirilor pe internet fara acordul detinatorului drepturilor.
Francezii pot vedea sapte meciuri in acelasi timp!
Sistemul francez este unul original in ceea ce priveste varietatea transmisiilor. Serviciile Canal± sunt bazate pe filme si fotbal, avand nu mai putin de cinci milioane de abonati. Canalul pay-TV are toate drepturile pentru Ligue 1, incluzand transmiterea live sau inregistrat a meciurilor, dar si un magazin de analiza a etapei. Contractul, care va expira in iunie 2008, are o valoare de 600 milioane de euro pe an. Sunt transmise doua partide live, a caror ora de start este programata mai tarziu decat debutul celorlalte jocuri ale etapei. Un al treilea meci, transmis decalat, este disponibil pe televiziunea digitala Canal± Sport. Celelalte sapte meciuri pot fi vizualizate in direct prin satelit sau ADSL de catre abonatii Canal Satellite, ale carui servicii sunt distribuite de catre Foot±. Un abonament lunar costa 7,5 euro, fiind posibila si achizitionarea serviciului pentru a urmari meciurile unei singure etape sau pentru a viziona un singur meci din runda. Abonatii pot alege sa urmareasca meciul care incepe sambata la ora 20.00, fara a pierde insa golurile din celelalte partide. La fiecare reusita dintr-un alt joc decat cel pentru care s-a platit, utilizatorul este atentionat printr-un "flash" pe ecran, abonatul putand vedea reluarea golului apasand butonul "ok". Serviciul "zapfoot" le ofera abonatilor sansa de a urmari toate cele sapte meciuri in sistemul multiplex. Cluburile controleaza propriile site-uri de internet, bineinteles fara dreptul de a transmite meciurile live. Gruparile de anvergura, cum ar fi Olympique Lyon, Marseille, St-Etienne, Lens, PSG, Rennes, Sochaux si Nice pun la dispozitie abonamente pentru televiziune si/sau web TV. De exemplu, Ol-web Premium, detinut de Olympique Lyon, ofera acces nelimitat la stirile zilei, interviuri, rezumate si arhive la un pret de 5 euro pe luna. La miezul noptii OL are alocate 10 minute pentru rezumatul meciului plus interviuri din zona mixta.
Italienii schimba din 2010
Din 2010, liga italiana va fi cea care va negocia drepturile de televizare, acum cluburile, individual, fiind cele care au acest drept. In momentul de fata campionatul din peninsula este urmarit de aproximativ sase milioane de italieni, pe toate canalele mass-media. Televiziunile prin cablu si digitale sunt la fel de populare. Cel mai de succes post, cu peste patru milioane de abonati, este Sky. Canalul pay-TV transmite meciuri live, dar si magazine dedicate analizei fiecarei etape. Abonatii pot alege un pachet general sau o partida anume. Canalul ofera si programe tematice concentrate pe meciul cel mai interesant pentru telespectatorii postului sau pentru internauti.
Media Set Premium, al doilea canal TV ca rating cu 1,6 milioane de clienti, foloseste cam aceeasi formula ca si Sky, dar comercializeaza meciurile printr-un pre-paid card, care poate fi alimentat in functie de cat de mult este folosit. Mezinul pietei italiene se numeste La7, care a reusit sa atraga destui abonati. si cum atat nu ar fi fost de ajuns, microbistii italieni pot urmari meciurile prin Alice, o companie de telecomunicatii, dar si pe internet.
Fiecare club detine si un site. Cel al campioanei europei, AC Milan, este disponibil in sase limbi, italiana, engleza, spaniola, portugheza, japoneza si chineza. Prezinta numeroase interviuri cu oficiali si jucatori ai clubului. Milan foloseste site-ul ca pe o legatura intre club si fani. Astfel, nici un utilizator nu are nevoie de abonament pentru a viziualiza materialele postate de pagina oficiala a gruparii.
Numai pe bani in Germania
In Germania, detinatorul drepturilor de televizare al Bundesligii este Canalul pay-TV Premiere. Astfel, meciurile pot fi urmarite in direct doar pe acest post. Majoritatea abonatilor prefera pachetul general in defavoarea meciurilor unui singur club. Cu toate acestea, ARD mentine in grila de programe emisiunea Sportschau, programata in fiecare sambata. Aceasta are o audienta medie de cinci milioane de telespectatori. De la inceputul sezonului 2007-2008, Telekom transmite meciurile pe internet. si aici, un abonament acopera toate partidele din Bundesliga, chiar daca se poate alege pentru vizionare un singur meci al unei etape. Compania de telecomunicatii nu a anuntat pana acum nici o cifra, insa s-a declarat multumita de interesul aratat de microbisti. Cluburile prezinta tot felul de informatii cu ajutorul internetului. Borussia Dortmund este una dintre gruparile care detine si un post de televiziune, BVB Tv. Unele emisiuni pot fi urmarite de catre oricine, insa este nevoie de abonament pentru a viziona reportaje sau alte materiale interesante.
Inovatiile din Belgia
In Belgia, clubul Racing Genk a fost intotdeauna unul inovator. Directorul comercial, Stephane Poelmans, a explicat: "Noile tehnologii sunt o provocare interesanta". Clubul are 19.000 de abonati pe sezon, o suma impresionanta pentru standardele belgiene. Genk se bazeaza foarte mult pe publicitate pentru a-si stabiliza balanta. Site-ul formatiei are 5.000 de vizitatori zilnic. Din dorinta de a creste acest numar in aceasta luna se va lansa si web TV, suporterii si nu numai avand acces gratuit. Televiziunea digitala a fost lansata in Belgia in urma cu doi ani si jumatate. Belgacom TV a platit cluburilor 36 milioane de euro pe an pentru drepturile de televizare, care sunt impartite dupa un sistem complex. Fiecare club primeste o suma fixa plus un bonus in functie de pozitia ocupata in clasament in precedentele cinci sezoane si de numarul de meciuri transmise in direct.
UEFA detine drepturile de televizare a meciurilor turneelor finale ale competitiilor europene, ale partidelor din Liga Campionilor si a fazelor superioare ale Cupei UEFA. Pentru un abonament general anual nu trebuie platit decat 39,95 de euro. Se poate achizitiona si un pachet pentru un singur meci pentru pretul de 1,95 euro. Castigurile forului european sunt imense, iar UEFA intoarce o parte din banii castigati catre cluburi. Numai in sezonul trecut, UEFA a impartit cluburilor si federatiilor circa 700 de milioane de euro, 580 de milioane echipelor din Liga Campionilor, 35 de milioane celor din Cupa UEFA si alte 25 de milioane catre federatii, ca fond de solidaritate cu gruparile care au fost eliminate in fazele preliminare.
Toate cluburile din prima liga engleza au propria televiziune din care se estimeaza ca se castiga cel putin 3 milioane de euro anual. Chelsea TV Online difuzeaza inregistrari ale partidelor, interviuri si analize ale jocurilor, disponibile pentru un abonament de 29,99 lire (43,17 euro) pe an sau 3,99 lire (5,74 euro) pe luna. Ca o comparatie, meciurile celor de la Manchester United pot fi urmarite cu abonament de 40 de lire (57,59 euro) pe an sau 4 lire (5,75 euro) pe luna.
ROMANIA
Nimeni nu se gandeste la astfel de surse
La noi, situatia este aproape "virgina" din punctul de vedere al atragerii de fonduri din televiziune, site-uri sau orice alt mod de a folosi propria imagine. Site-urile echipelor din prima liga de la noi nu sunt deloc dezvoltate, existand destule grupari care nici nu au astfel de "ferestre". In unele cazuri, se pot totusi urmari stiri despre echipa, interviuri sau rezumate video, dar de cele mai multe ori acestea apar cu mari intarzieri si reflecta informatii deja aparute in presa. Despre canale proprii de televiziune nici nu poate fi vorba. S-a vorbit, intr-o perioada, de Dinamo TV sau de Steaua TV, dar intre vorbe si fapte a existat o prapastie care, pana acum, nu a fost trecuta.
SUPORTERI
Mai multa inventivitate
Site-urile administrate de catre suporterii romani par a fi mult mai avansate. De exemplu, dinamovistii pot viziona live meciurile echipei favorite contra sumei de 25 de dolari pe an. De asemenea, exista si un serviciu gratuit pentru live tex si live radio.