Directia Generala a Finantelor Publice Constanta anunta ca ordinul 575/2006 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) privind stabilirea conditiilor pentru declararea contribuabililor inactivi a fost publicat recent in Monitorul Oficial. ANAF va intocmi o "lista neagra” a firmelor inactive, care nu vor mai avea dreptul sa emita facturi, facturi fiscale, alte documente sau formulare tipizate cu regim special pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate catre alta persoana.
Lista se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei si pe pagina de internet www.mfinante.ro, la sectiunea "Informatii contribuabili” si va fi actualizata, de regula, lunar. Potrivit ANAF, la nivelul judetului Constanta sunt declarati inactivi 27 de agenti economici.
Probele inactivitatii
Orice agent economic care primeste facturi de la aceste firme trebuie sa stie ca respectivele documente fiscale nu vor fi deductibile si nu vor produce nici un efect fiscal. Conform acestui ordin, vor fi declarati inactivi contribuabilii care indeplinesc una dintre urmatoarele conditii: se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia; organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat. Pe perioada in care este declarat inactiv, contribuabilului ii sunt aplicabile procedurile de administrare fiscala referitoare la gestiunea, controlul si colectarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat. De la data declararii starii de inactivitate, contribuabilul nu mai are dreptul de a emite facturi, facturi fiscale sau alte documente sau formulare tipizate cu regim special pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate catre alta persoana. Documentele fiscale emise de un contribuabil declarat inactiv, deci cu incalcarea acestei interdictii, nu produc efecte juridice din punct de vedere fiscal.
Pe perioada starii de inactivitate toate procedurile de avizare, autorizare, certificare, licentiere sau alte proceduri similare, dar si orice operatiune si procedura vamala cu privire la contribuabilul inactiv si la activitatile acestuia, precum si oricare dintre avizele, autorizatiile, licentele, acordurile si orice alte acte in baza carora contribuabilii inactivi sunt autorizati sa functioneze sau sa desfasoare diverse activitati economice se suspenda de drept.
Reactivarea este posibila
Suspendarea nu determina prelungirea termenelor pentru care avizele, autorizatiile, licentele, acordurile sau alte astfel de acte sunt acordate si nici amanarea in vreun fel ori exonerarea de obligatiile de plata datorate pentru eliberarea, modificarea sau prelungirea acestora. Starea de inactivitate inceteaza insa daca se constata de catre organele de inspectie fiscala ca nu mai sunt indeplinite conditiile pentru care contribuabilul a fost declarat inactiv sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti, de la data la care aceasta ramane irevocabila. Constatarea incetarii motivelor pentru care contribuabilul a fost declarat inactiv se va face de catre organele de inspectie fiscala competente, in baza cererii de reactivare, depusa de reprezentantul legal al contribuabilului declarat inactiv. In baza cererii de reactivare, organele de inspectie fiscala vor efectua inspectia fiscala si dupa finalizarea acesteia vor intocmi un referat cu propunerea de reactivare. Referatul va fi avizat de directorul executiv coordonator si va sta la baza intocmirii Listei contribuabililor reactivati. Dupa reactivarea unui contribuabil declarat inactiv, restrictiile acestuia vor inceta incepand cu data publicarii ordinului de reactivare in Monitorul Oficial.