Nordul Italiei este plin de sătuce pitoreşti, cu străduţe întortocheate şi foarte strâmte, ba chiar şi cu serpentine care se agaţă de versanţii abia treziţi din iarnă. A testa în aceste condiţii o maşină care are sub capotă un motor de 0.9 litri şi 2 cilindri pare o nebunie. Totuşi, noul Punto are tupeu grămadă, iar motivele sunt multiple!
În primul rând, motoraşul în chestiune este International Engine of the Year 2011, Best New Engine 2011 şi Best Green Engine 2011, asta ca să amintesc doar unele dintre premiile luate. Numele lui? TwinAir 0.9 85CP, sau în argoul Fiat: Eco Fun. E vorba de un motor de 2 cilindri cu tehnologie TwinAir, dar mai ales cu turbină. Acum sună mai bine, nu? Mereu la limită Apropo de sunet: acesta va fi elementul care te poate determina să iubeşti sau să urăşti această maşină.
Dacă îţi place să auzi cântecul unui motor ridicat rapid în ture, atunci îl vei iubi, căci propulsorul se turează extrem de rapid, motiv pentru care ajunge imediat la cei 145 Nm cuplu maxim disponibili la 2.000 de ture. În plus, pentru că vei fi mai tot timpul foarte sus în ture vei avea la dispoziţie şi o bună parte din cei 85 CP, fapt care, pe o maşină de doar 1090 kg, se simte: până la 60km/h ajungi foarte rapid, de unde şi senzaţia de Road Runner pe care o ai la volanul lui Punto. Singurul minus este faptul că trebuie să schimbi des vitezele, pentru că plaja fiecărei trepte este foarte scurtă.
E adevărat, pe autostradă micul motoraş nu e în largul său, deşi Punto rămâne stabil la viteza de 130km/h. Însă atunci când intri pe şoselele virajate, pur şi simplu nu te poţi abţine să nu duci maşina mereu la limită, să o calci mereu pe coadă. Dacă poţi conta pe ceva la italeni este faptul că maşinile lor, oricât ar fi de imperfecte tehnic, nu te lasă indiferent. Iar distracţia în oraş e garantată: te vei simţi mereu energizat de această maşină, mereu sport, mereu amuzat de câtă gălăgie poate să facă, dar şi de cât avânt e în stare să aibă în mediul urban! Direcţia este ea electrică, însă maşina rămâne agilă şi stabilă chiar la manevrele din scurt, fapt care te va îndemna la un condus pe măsură.
Punto 2012: ce e nou? Pe lângă motorul de 0.9 litri, Punto a primit câteva modificări estetice exterioare şi materiale textile mai bune la interior, în încercarea celor de la Fiat de a păstra legătura cu ce se întâmplă azi în segmentul B. De exemplu, textilele sunt de bună calitate, iar scaunele sunt acum mai confortabile. Pentru două-patru persoane şi bagajele lor, micul Punto oferă un interior primitor şi plăcut, cu suficient spaţiu pentru fiecare dintre pasageri. Fiat mai are însă de lucru în special la modernizarea designului şi la calitatea asamblării.
Consumul mixt raportat de Fiat este de doar 4.2 litri/100km, cu emisii de CO2 de doar 98g, unul dintre recordurile segmentului. Poate că stilul nervos de condus pe care vi-l va induce această maşinuţă nu va lăsa consumul atât de jos, însă e clar de la început că utilizarea lui Punto TwinAir 0.9 nu va necesita multe drumuri la pompă. De asemenea, taxele şi impozitele sunt mici, un alt atu al cilindreei foarte mici. Pe scurt, noul Punto 2012 0.9 litri merită să fie luat în calcul de cei care doresc o maşină cu care să se descurce de minune în oraş, care să nu îi lase baltă în afara acestuia, dar mai ales cu care să se distreze zilnic, simţindu-se mereu la limită chiar şi când aceasta este încă tare departe.
Maşina vine în România la finele lui aprilie, moment în care vor fi anunţate şi preţurile. Fiat Punto 2012 0.9 Twin Air Cilindree: 875 cm3, doi cilindri în linie Norma de poluare: Euro 5 Putere: 85 CP/5.500 rpm Cuplu: 145 Nm / 2.000 rpm Transmisie: manuală 6+1 Roţi 175/65 R15; 185/65/R15; 195/55 R16; 205/45 R17 Rezervor 45 litri Viteza maximă 172 km/h Acceleraţie 0-100 km/h 12,7 sec Consum urban 4,9 l/100 km Extraurban 3,8 l/100 km Mixt 4,2 l/100 km Emisii CO2 98 g/km Dimensiuni: 4065/1687/1490 mm Ampatament 2510 mm Rezervor 270 l/1030 litri Greutate la gol 1090 kg