18.9 C
București
vineri, 27 septembrie 2024
AcasăSpecialFalsificatorul de arta

Falsificatorul de arta

» O reproducere fidela realizata de Daniele Dondé dupa o pictura celebra se vinde cu cateva mii de euro, in timp ce originalul costa zeci de milioane.
» Celebritatile si amatorii de arta cumpara de la Dondé tablouri semnate Vincent Van Gogh, Picasso, Monet, Klimt sau Renoir.
» Nu oricine poate cumpara un Van Gogh, spune Dondé, sperand sa provoace si in Romania o invazie de falsuri si sa se umple de bani.

Daniele Dondé se prezinta ca un falsificator de arta. Dar – spune el – nu orice falsificator, ci primul autor de falsuri legale, vandute cu certificate de autenticitate sau, mai bine spus, cu certificate de falsitate.
Imbracat cu o camasa descheiata si cu un medalion masiv in forma cifrei 1 la gat, italianul povesteste cum a intrat in afacerea falsurilor cu arta. Parintii lui aveau o afacere de familie in domeniul chimiei industriale, dar au hotarat sa investeasca profitul intr-o colectie particulara de arta. "Cand eram mic, la noi in familie nu se vorbea decat de arta si de investitii in arta. Eu, ca orice tanar, nu puteam sa suport arta si ma gandeam doar la fete si la masinile pe care le schimbam in fiecare luna", povesteste fara complexe italianul. Dondé astepta nerabdator sa mosteneasca colectia familiei, pe care nu voia sa o imbogateasca, ci sa o vanda, pentru a-si permite viata luxoasa pe care si-o dorea. Cand i-a venit randul la mostenire si a evaluat-o, a aflat insa ca 50-60% din tablouri erau false si nu valorau mai nimic. In paralel, povesteste Daniele Dondé, afacerile familiei mergeau prost, asa ca trecea printr-o adevarata criza. Vrand sa afle cum a fost posibil ca parintii lui sa se pacaleasca in asemenea masura, Dondé a investigat piata locala de arta si a descoperit ca exista o adevarata retea de artisti si de galerii care produceau si plasau falsurile. Atunci, i-a strans pe toti acestia si le-a spus ca, daca nu  lucreaza pentru el, ii da pe mana politiei. Impreuna, au pus pe picioare afacerea falsurilor. La o ora dupa ce a expus primele falsuri intr-o galerie, Dondé insusi a fost arestat, pentru ca vindea falsuri. Expertul italian Sandro Petrini a fost cel care a convins politia ca tablourile lui Dondé nu trebuie considerate ilegale, iar apoi acesta a obtinut permisiunea de a produce astfel de falsuri de la o academie de arta italiana. Restul e istorie. Printre primii cumparatori ai falsurilor Dondé s-au numarat Andy Warhol si Frank Sinatra. Sofia Loren a spus ca ea nu poate cumpara un fals, iar Dondé i-a replicat: "Tocmai dumneavoastra, care sunteti falsa din cap pana in picioare!", iar peste un an Sofia Loren i-a comandat treizeci de lucrari. Mai multe fotografii il infatiseaza la conferinta de presa pe Daniele Dondé alaturi de Papa, de Arnold Schwarzenegger, Michael Jackson, Madonna, Liz Taylor etc. Lucrarile lui se vand la celebrele case de licitatii Christie’s si Sotheby’s. "Nu exista o familie importanta din lume care sa nu aiba in casa un tablou de-al meu", spune cu emfaza Dondé.
Cel mai scump tablou a fost vandut pentru 75 de mii de euro, dar preturile sunt, in general, in jur de 10-15 mii de euro. Pentru Romania, tablourile au preturi speciale – intre 1.200 si 2.200 de euro.

Toti pictorii vor sa fie faimosi, dar mor de foame

» Sunt unii pictori mai greu de falsificat decat altii?

Nu imi place sa fac tablouri din epoca Renasterii, pentru ca e o munca indelungata si neplacuta. Intr-un an, reusesc sa fac doar zece tablouri de genul acesta, pe cand durata medie pentru un tabou este de patru-cinci zile.

» Falsificati si artisti contemporani?
Am probleme cu pictorii contemporani. De exemplu Botero, care este extraordinar de faimos, vinde un tablou la un milion de euro si eu l-as vinde la 3.000 de euro, si atunci Botero nu este foarte indicat. Artistii care mai traiesc nu-si dau consimtamantul si nu sunt foarte incantati sa fie falsificati. La fel directorii galeriilor.

» Vi s-a intamplat sa nu reusiti sa falsificati un artist?

E dificil, mai ales cu tablourile foarte vechi, pentru care nu pot gasi panza potrivita, si atunci tabloul nu poate iesi la fel. Iar cateodata se intampla sa nu iasa pur si simplu, iar eu simt ca nu este la fel, si atunci renunt. Imi cunosc limitele si ce nu pot sa fac nu ma intereseaza. Nu vreau sa exagerez nici cu preturile, pentru ca timpul se plateste, dar daca un client plateste si timpul acesta suplimentar, atunci stau pe un tablou oricat este nevoie, pana reuseste.

» Dumneavoastra stiati sa pictati inainte sa descoperiti ca mai mult de jumatate din colectia familiei, pe care ati mostenit-o, era compusa din falsuri?
N-am fost nici macar pasionat de arta pana la treizeci de ani. Atunci am inceput.

» Reproduceri exista dintotdeauna si nu neaparat vandute ca originale, ce aduce nou ideea dumneavoastra?
As vrea sa specific ca eu sunt primul falsificator legal. Inainte era foarte periculos sa faci un fals sau chiar sa ai un Picasso fals in casa. In anii ‘80 puteai sa faci inchisoare pentru asta, nu puteai sa semnezi o copie cu numele lui Picasso. Astazi acesta este un lucru acceptat, daca cineva declara ca face un fals. Inainte puteai doar copia o opera pentru a invata sa pictezi, de exemplu. Dar acelea erau doar copii, cum sunt si copiile fotografice. Falsul este identic cu originalul si de la un centimetru. Noi studiem originalul inainte de a face un fals, studiem maniera pictorului si fiecare detaliu.

"Ei fac fericit un om, eu fac fericiti o suta"
» Cine certifica falsurile originale?
Eu sunt autorizat de Academia de Arta din Brera, care in anii ’80 a spus ca eu pot face aceste falsuri, iar eu, la randul meu, pot da certificate fiecarui client, care atesta ca tabloul a fost vandut ca un fals, pentru a nu putea spune apoi ca i-a fost vandut ca original.

» Chinezii fac, de asemenea, tablouri false in numar mare in ultimul timp, sunt o concurenta redutabila pentru dumneavoastra?
Initial, chiar eu l-am autorizat si l-am invatat pe un artist chinez in 1985 sa faca falsuri in maniera Dondé. Dar de atunci au ramas la nivel de incepatori. La fel si in Rusia, dar este foarte usor sa distingi un astfel de fals de original. Acestea sunt de multe ori reproduceri comerciale, nu falsuri autentificate. De la un metru  par identice, dar cand te apropii si atingi se simte diferenta.

» Nu credeti ca ar fi mai important ca oamenii sa produca si sa cumpere arta noua, originala?
Eu cred ca falsificarea este un lucru foarte important, pentru ca arta trece printr-o criza majora. Toti pictorii vor sa fie faimosi, dar mor de foame. Pictorii din ziua de azi sunt poate pictori buni, foarte buni, excelenti, dar nu reusesc sa faca cariera si sa devina faimosi, importanti, ca Van Gogh sau Monet. Nu este loc pe piata pentru toti artistii acestia. Atunci, ei isi pot vinde oricum mestesugul si pot lua exemplu de la mine si de la alti falsificatori si sa faca si ei falsuri dupa tablouri faimoase, pe care pot fi siguri ca o sa le vanda. Nu trebuie ca toti pictorii de pe lumea asta sa devina faimosi cu numele lor propriu. Pot fi faimosi si facand aceste falsuri, care aduc bucurie si fericire amatorilor de arta. Devin cunoscuti pentru ca au facut ceva la fel de bine cum a fost facut acum o suta de ani sau o mie de ani. Eu cred ca folosind filosofia mea multi pictori in Romania o sa reuseasca sa traiasca.
Foarte multi studenti m-au contactat si si-au facut lucrarile de diploma pe aceasta tema. Pentru ca este un nou curent care poate aduce bucurie adevaratilor pasionati de arta ce nu pot avea un astfel de tablou original in casa, da de lucru multor artisti care altfel s-ar pierde.
Eu am un prieten de 75 de ani care se plimba in Ferrari. Nu este cel mai cunoscut falsificator din lume, dar tot isi poate permite un Ferrari.

» Andy Warhol critica distinctia traditionala dintre original si fals, el spunea ca nu exista decat falsuri, mai ales in lumea tehnologizata in care traim. Dumneavoastra sustineti distinctia traditionala intre original si fals, care presupune ca exista un original absolut care are valoare estetica si financiara mai mare decat orice reproducere?
Da, desigur. Exista un original si are valoare mai mare. si pentru mine, un fals dupa Van Gogh este un tabou original al meu. Este un fals original Dondé dupa Van Gogh. Eu nu vreau sa concurez cu artistii mari, nu vreau sa vand un tablou la un milion, vreau sa vand 100 de tablouri la o mie de euro. Eu ma pozitionez pe alta parte a pietei. Ei fac fericit un om, eu fac fericiti o suta. Fiecare cu arta lui.

Cele mai citite

Creștere record a creditelor de consum în România: Volumul finanțărilor noi a atins 5 miliarde lei în iulie

Românii au arătat un interes crescut pentru creditele de consum în 2024, atingând un volum record de 5 miliarde de lei în iulie, o...

Atenție șoferi: Obligația de a schimba cauciucurile de vară cu cele de iarnă odată cu scăderea temperaturilor și apariția zăpezii

Odată cu răcirea vremii și apariția zăpezii, poleiului sau a gheții, șoferii sunt avertizați că trebuie să își echipeze autovehiculele cu anvelope de iarnă,...

România, tot mai dependentă de importuri: Peste 25% din legume și 40% din fructe aduse din străinătate

Peste un sfert din legumele consumate în România și 40% din fructe provin din import, conform unei analize realizate de Ziarul Financiar, pe baza...
Ultima oră
Pe aceeași temă