Nu se poate vorbi de securitate intr-un stat fara instante functionale, iar reformele pe care Romania le-a inceput trebuie sa continue, a declarat intr-un interviu pentru NewsIn colonelul in rezerva Jack Petri, fost consilier pe langa Guvernul Romaniei in vederea aderarii la NATO.
Cu o cariera de 31 de ani in armata SUA, colonelul in rezerva Jack Petri a detinut diferite posturi la Comandamentul Central al NATO, atat pe partea militara, cat si civila. A consiliat numeroase tari in vederea aderarii la NATO, inclusiv Romania, in prezent oferind consultanta Guvernului din Muntenegru. Apreciind progresele enorme ale Romaniei din ultimii 17 ani, Petri atrage totusi atentia ca reformele nu s-au incheiat si ca implementarea legislatiei si functionarea eficienta a instantelor sunt esentiale pentru securitatea tarii. Colonelul in rezerva considera ca experienta Romaniei poate fi folositoare si urmatoarelor tari care doresc sa adere la NATO si crede ca ar fi util ca organizatia sa stabileasca un mecanism de asistenta in domeniul reformei judiciare pentru statele candidate. Petri remarca si faptul ca dupa ce un stat devine membru NATO si UE, nu mai exista multe mijloace de presiune, iar reformele trebuie stimulate din interor, prin participarea democratica a cetatenilor.
NewsIn: A invatat NATO anumite lectii dupa aderarea Romaniei, ce pot fi aplicate altor tari care doresc sa devina membre ale organizatiei?
Jack Petri: Nu este neaparat vorba de o singura sau mai multe lectii invatate. Romania este una dintre tarile care are o intreaga paleta de experiente si lectii pe care le-a invatat. Cunosc de 17 ani multi dintre oamenii de aici si i-am urmarit cum au trecut prin acest proces in care s-au zbatut sa indeplineasca cerintele, infruntand atat provocari interne, cat si externe. Aceasta experienta este foarte valoroasa. Din pacate, NATO n-a gasit inca o metoda de a folosi eficient aceasta experienta a statelor care au aderat. Sunt acum in Muntenegru si e ca un deja-vu al tarilor in care am fost doar cu cativa ani in urma si care au devenit democratii consolidate. La nivelul cartierului general al NATO se iau unele masuri pentru a intari parteneriatele cu tari non-membre. Dar ar fi necesar sa aducem oameni cu experienta din noile state membre acolo, la fata locului, pentru ca ei stiu deja cum sa rezolve problemele mai bine. Spun intotdeauna ca, daca se fac greseli, macar sa fie originale.
NewsIn: La ce fel de greseli va referiti?
Jack Petri: Sfatul meu este sa nu prezentati lucrurile ca fiind mai bune decat sunt de fapt. NATO isi da seama de asta, pentru ca invata pe masura ce evolueaza. In anii de inceput, multe tari, inclusiv Romania, spuneau "am adoptat Constitutia, gata, am terminat". Dar functioneaza? De fapt, ea nu functioneaza atat de bine. Sunt sigur ca si noile state membre au ajuns la concluzia ca e mai bine sa spui "este inca o provocare pentru noi si mai avem nevoie de asistenta pentru a face lucrul cum trebuie".
NewsIn: Considerati ca NATO ar trebui sa ofere asistenta aplicata si in domeniul justitiei? Vedem ca UE a infiintat un mecanism de cooperare si verificare in domeniul justitiei dupa aderarea Romaniei, pentru ca reformele nu au fost finalizate in acest domeniu.
Jack Petri: Este crucial sa implementezi legile. NATO nu are un mecanism de asistenta in aceasta zona. Problemele trebuie rezolvate de tarile respective. Dar este o idee foarte interesanta, chiar daca nu este noua, de a dezvolta un mecanism in cadrul NATO care sa poata coordona nevoile tarilor partenere, dar poate si ale noilor state membre, pentru ca ele sa fie asistate de vechile state membre. De exemplu, acest mecanism ar putea oferi asistenta in privinta statului de drept – o zona critica. Nu poti avea securitate, daca instantele nu functioneaza, nu poti avea un stat de drept fara un sistem judiciar functional. Ar fi foarte folositor ca NATO sa intareasca ceea ce face UE in acordarea de asistenta in acest domeniu, chiar daca s-ar suprapune. Uneori, suprapunerile sunt utile.
NewsIn: Este si un esec al NATO si UE ca nu au insistat destul asupra reformarii justitiei inainte de aderare?
Jack Petri: Regresul reformelor e o problema. Organizatiile, atat NATO, cat si UE, nu prea au influenta asupra statelor membre, asa cum au asupra statelor candidate sau partenere. Odata ce-ai intrat, nu prea mai exista mijloace de presiune. Iar acesta este un motiv de ingrijorare. Intelegerea generala cred ca e "daca sunt destul de buni pentru a adera, inseamna ca sistemele lor se misca destul de bine" pentru a rezolva problemele care raman, chiar daca mai ia ceva timp. Nu cred ca cealalta optiune, de a lungi procesul de aderare si a impune conditii mai dure este cu adevarat viabila.
Este si o chestiune de evolutie. Este foarte dificil de a reforma serviciile secrete si sistemul judiciar dupa un regim autoritar, din cauza oamenilor care sunt in functii si cunosc anumite lucruri. Cred ca va dura generatii si nu exista o formula magica care sa te vindece de pe o zi pe alta. Trebuie ca sistemul democratic sa functioneze si cred ca in mare parte el functioneaza, chiar daca inca e destul de tulbure. Oamenii din tara incep sa spuna "ne-am saturat, daca voi nu rezolvati aceste probleme, vom vota pe altcineva care o va face".
Romania nu a incheiat reformele. Dar nici SUA. Democratia nu este o destinatie la care ajungi si gata. Este mai degraba o calatorie continua, pentru ca mereu raman lucruri de perfectat. Dar fata de acum 17 ani, Romania a facut progrese enorme si sunt mandru de ea. Mai are probleme, dar cred ca oamenii de-aici le vor rezolva, chiar daca va mai dura ceva timp.