» Patronii spera sa opreasca exodul navalistilor catre santierele din vestul Europei si Statele Unite cu salarii un pic mai mari, dar mult sub nivelul din santierele "metropola"
Administratiile santierelor navale incearca sa stopeze exodul fortei de munca spre santierele din Germania, tarile nordice si Statele Unite, prin majorari salariale care sa diminueze diferentele dintre nivelul salariilor din industria navala romaneasca si cele practicate de companiile occidentale. Intr-un fel, acest exod este unul "echitabil", pentru ca majoritatea santierelor navale romanesti sunt in proprietatea unor companii care practica o dubla grila de recompensare a profesionalismului angajatilor, una cu salarii mari pentru specialistii de la santierele "metropola" din vest si alta cu salarii mici, pentru specialistii de la santierele "colonii", din Romania. In ultimii doi ani, santierul Naval Damen din Galati a fost afectat de fenomenul migratiei specialistilor cu inalta calificare, anual sute de angajati preferand sa paraseasca santierul galatean pentru santiere "de afara", unde primesc salarii de pana la sase ori mai mari. Fenomenul a inceput inca din toamna lui 1990, dar a capatat amploare in 2005, cand au plecat de la Damen aproximativ 270 de salariati cu inalta calificare, urmati in 2006 de alti 320 de salariati. In 2007, fenomenul a continuat prin plecarea a aproximativ 500 de navalisti.
Au fost afectate de migratie si sectiile de productie, dar si Sectia de Proiectare Tehnologie, de unde au plecat in 2005-2007 aproximativ 40% dintre salariati. Actionarul principal, grupului olandez Damen, care a preluat santierul de la Galati in 1999, a hotarat sa opreasca fenomenul prin majorari salariale. "Din cauza exodului cu care ne-am confruntat in ultimii doi ani, incepand cu 1 iunie, pentru personalul direct productiv, a fost prevazuta o majorare salariala de 15%, in raport cu 2007. Aceasta majorare nu a fost facuta la cererea sindicatelor, ci a fost facuta de actionarul majoritar, din dorinta de a stopa migratia personalului spre alte zone din lume, in special spre Europa si America", ne-a declarat Gelu Stan, directorul general al santierului Damen Galati. Aceasta majorare urca la 1.800 nivelul salariului mediu din santier si va fi urmata, in luna octombrie, de o majorare a salariilor personalului indirect productiv.
La acest moment, salariile din industria navala sunt peste media din economie: "In momentul de fata, comparand situatia de la santierele «Daewoo» Mangalia, «Aker» din Braila si Tulcea si «Damen» Galati, salariile din industria navala sunt cu aproximativ 20% peste media din economie", spune directorul santierului Damen, care sustine ca dupa majorarea din iunie este deja sesizabila o diminuare a exodului. Totusi, nu credem ca o astfel de majorare ar putea schimba foarte mult lucrurile, pentru ca la santierele din vestul Europei un specialist castiga lunar echivalentul a 5.000 lei, iar la santierele din Statele Unite salariul este de cel putin 3.000 de dolari.
CONSECINTE
La santierul Naval Damen, majorarile salariale sunt dictate si de schimbarea strategiei, de la construirea navelor de mare tonaj catre nave speciale si nave militare, care presupun un personal cu o foarte buna calificare profesionala, care trebuie sa fie bine platit.