Planorul care a dispărut în Carpaţii Meridionali era nou, iar pilotul executa primul zbor cu această aeronavă. Planorul era asamblat recent. Poate tocmai din acest motiv, aeronava nu avea montate două echipamente elementare pentru siguranţa zborului.
Surse din cadrul ROMATSA au precizat, pentru România Liberă, că planorul nu avea la bord nici staţie radio, nici transponder.
Staţia radio era necesară pentru ca pilotul să raporteze coordonatele de zbor, din 30 în 30 de minute, conform reglementărilor valabile pentru planoare.
La rândul lui, transponderul era util pentru a transmite automat către sol poziţia aeronavei. Un transponder în funcţiune ar fi indicat şi locul exact al prăbuşirii aeronavei.
ROMATSA a precizat, acum două zile, că “pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informaţii primite de la transponderul planorului”.
Reprezentanţii ROMATSA, pe care i-am consultat, au lăsat să se înţeleagă că, în asemenea condiţii, planorul era utilizat undeva la limita legalităţii, iar pilotul purta întreaga răspundere pentru zbor. El ar fi putut să-şi doteze aeronava cu staţie radio şi cu transponder, dar nu a făcut acest lucru, poate, din motive de economie.
Citeşte şi: Accident AERONAUTIC fără precedent la MOSCOVA. Vezi bilanţul catastrofei
În prima parte a zborului de joi, 6 iulie, pilotul a ţinut legătura cu aerodromul prin telefonul mobil.
ROMATSA a anunţat că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil joi, la ora 13.06, în timp ce survola oraşul Predeal.
Responsabilitatea pentru accidentul de joi revine însă, în egală măsură, şi celor de la sol. Conform normelor în vigoare, pilotul trebuia să raporteze din 30 în 30 de minute. Dacă un asemenea raport întârzia, după 30 de minute de întârziere operatorul de pe aerodrom ar fi trebuit să declanşeze procedura de “incertitudine”. Aceasta trebuia urmată de procedura de alarmare şi, în final, de procedura de căutare a aeronavei.
Cu toate acestea, dispariţia planorului a fost anunţată oficial abia joi seară, la circa 9 ore de la decolare, adică la circa 7 ore de la dispariţie.
Un semn de întrebare ridică şi paraşuta de siguranţă, care este montată, în mod normal, în scaunul oricărui planor. Pilotul de planor poate folosi foarte uşor această facilitate pentru a se salva. Totuşi, Mircea Crăciun nu a utilizat paraşuta.
Un prim motiv ar putea fi acela că, pe timpul zborului, planorul s-a ciocnit de ceva, iar în urma ciocnirii pilotul a devenit incapabil să conducă şi să se paraşuteze.
O altă posibilă explicaţie ar fi aceea că pilotul a refuzat să se paraşuteze, pentru a încerca să salveze aeronava.
Acest articol este proprietatea site-ului www.romanialibera.ro. Este interzisă republicarea conținutului acestui articol în lipsa unui acord din partea ziarului România liberă. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa editoronline@romanialibera.ro
Citeşte şi: De ce nu se cunoaşte traiectoria PLANORULUI. Emiţătorul RADIO era DEFECT?