8.5 C
București
duminică, 3 noiembrie 2024
AcasăSpecialExclusiv R.l.: Autostrada Comarnic-Brasov va trece pe sub Sinaia si Busteni

Exclusiv R.l.: Autostrada Comarnic-Brasov va trece pe sub Sinaia si Busteni

Romania libera va prezinta in exclusivitate traseul Autostrazii Comarnic-Brasov, dupa cum a fost acesta stabilit de consortiul castigator al concesiunii, firmele Vinci- Aktor. Autostrada care va porni din DN1 in zona Comarnic si se va termina la localitatea Cristian, judetul Brasov, va avea patru statii de taxare in zonele Comarnic, Sinaia, Predeal si Rasnov, existand optiunea ulterioara a unei a cincea statii de taxare la Busteni. Daca Vinci si Aktor nu vor construi aceasta statie, inseamna ca traficul local, pe distante de pana la 15 kilometri pe Valea Prahovei, adica intre Busteni, pe de o parte, si Sinaia- Predeal, pe de alta parte, nu va fi taxat. Prima pereche de parcari si spatii de servicii va fi la 7 kilometri dupa Comarnic. Acestea se vor mai gasi intre Predeal si Rasnov, la kilometrul 149.

 

O pereche de spatii de odihna si de operare a autostrazii, cate unul pe fiecare sens al autostrazii, este prevazuta la 4 kilometri inainte de Busteni, cealalta pereche fiind la un kilometru dupa Rasnov. Pentru traversarea localitatilor Sinaia si Busteni sunt prevazute doua tuneluri, a caror lungime este de peste 3 kilometri fiecare. Acestora li se adauga altele, in zonele Comarnic si Rasnov. In mare parte, autostrada va fi situata la est de DN1, pana dupa Busteni, de unde va traversa Valea Prahovei spre versantul vestic al DN1. Inainte de Predeal, autostrada se va separa de DN1, indreptandu-se spre Rasnov pe un traseu paralel cu DN73A. Constructia autostrazii urmeaza sa inceapa anul viitor. Lucrarile vor dura pana in 2014, in anul urmator acestuia fiind programata deschiderea.

 

Firmele Vinci-Aktor, care urmeaza sa construiasca in urmatorii cinci ani cei 58 de kilometri ai autostrazii, au ales un traseu propriu al autostrazii fata de propunerea Ministerului Transporturilor cuprinsa in documentatia de licitatie. Principalele avantaje ale noului traseu, care coincide doar partial cu traseul initial, sunt o lungime mai mica a acestuia, cu 3 kilometri, precum si suprafete care trebuie expropriate, aflate, in principal, in proprietatea statului. In plus, "terenul  de-a lungul sectorului deschis de autostrada este in mare parte impadurit si nelocuit, eliminandu-se astfel impactul poluarii fonice si al aerului asupra locuitorilor", arata o nota a concesionarului catre minister. In prima parte, plecand dinspre Comarnic, traseul autostrazii respecta sugestiile initiale ale Ministerului Transporturilor.

 

Autostrada se desparte de DN1 indreptandu-se catre versantul de est al Vaii Prahovei. Punctul initial de plecare, respectiv DN1, a fost ales "pentru a evita problemele ulterioare ce ar putea fi cauzate de legatura cu viitorul sector de autostrada Ploiesti-Comarnic", arata concesionarul. Primul nod rutier se gaseste la km 111±500 (500 de metri dupa kilometrul 111) si are rolul de a imbunatati traficul din si spre orasul Comarnic. In zona intersectiei, reteaua drumurilor locale este modificata pentru a deservi traficului local si pentru a permite accesul la toate proprietatile rezidentiale din vecinatate.

Prima statie de taxare – la Comarnic, ultima – la Rasnov
De asemenea, sunt propuse construirea si functionarea unei statii de taxare pe banda principala. Constructorul propune amplasarea la km 117 a doua spatii de servicii si parcare, unul pe fiecare sens. Pe sectorul urmator de autostrada, pana la intrarea in localitatea Sinaia, traseul continua, in afara zonelor locuite, pe partea estica a raului Prahova, a caii ferate si a drumului national existent. Intersectia Sinaia este prevazuta la km 124±570 avand ca scop principal fluidizarea traficului. Aici vor fi amplasate si statii de taxare a traficului care intra sau iese de pe autostrada prin aceasta localitate. Dupa intersectie, pe aproximativ 1,5 km, autostrada trece de-a lungul malului estic al raului Prahova si traverseaza muntele dupa km 125±600 printr-un tunel. In continuare autostrada strabate zona urbana a localitatii Sinaia printr-un tunel lung.

 

Acesta este urmat de un viaduct, dupa care autostrada trece prin partea estica a statiunii Busteni. In zona km 131±725 se prevede o intersectie. Inca nu este clar daca aici se va gasi un alt punct de taxare a traficului, deoarece costul echipamentelor necesare taxarii poate atinge 10% din cel al nodului rutier si pentru ca destul de aproape, respectiv la 8 km la Sinaia si la 12 km la Predeal, sunt deja amplasate statii de taxare. Autostrada strabate zona urbana a localitatii Busteni printr-un tunel cu o lungime de 3,2 kilometri. Imediat dupa iesirea din tunelul Busteni, autostrada urca pana la Predeal pe partea de vest a raului Prahova. Tot imediat dupa Busteni se vor gasi, la km 132±800, centrul de intretinere a autostrazii, precum si o zona de odihna. Pe sectorul Busteni-Predeal aliniamentul din propunerea consortiului este usor modificat fata de propunerea Ministerului Transporturilor, cu scopul de a asigura o viteza de 120km/h, fata de 80 km/h, cerinta initiala.

Inainte de Predeal, autostrada se desparte de DN1
In partea sudica a statiunii Predeal, la kilometrul 144±691, s-a prevazut o alta intersectie, dotata cu statii de taxare. De aici autostrada se muta in  partea de est a DN73A, spre Rasnov, parasind DN1. Pe traseul autostrazii urmeaza doua parcari si spatii servicii la km 149±900, pe sensul spre Rasnov, si la km 150±100 pe sensul spre Comarnic. Autostrada trece printr-un tunel si apoi, pana la km 152±100, aliniamentul trece prin aceeasi zona precum cea din proiectul initial, adica pe versantul stang al Vaii Rasnoavei. Se prevede o statie de taxare principala la km 156±900. Cinci kilometri mai departe, la km 161±500 se gaseste cel de-al doilea centru de operare a autostrazii, precum si un alt spatiu de odihna. Intersectia Rasnov, ce serveste traficului spre si dinspre Rasnov si Pitesti, este dispusa la km 162±500. In zona km 163±700 autostrada traverseaza calea ferata si drumul national existent.

 

Dupa km 168±500, la vest de localitatea Cristian (judetul Brasov),  autostrada se termina, traficul spre Brasov fiind preluat de DN73. Aici este prevazut un sens giratoriu pentru a lega DN73 cu DJ 112B (catre comuna Vulcan) si un altul pe DN73 pentru legatura cu DN73B (catre Ghimbav). Se prevede reconstructia sectorului de pe DN73B spre Ghimbav pana la legatura acestuia cu drumul Brasov-Codlea. Potrivit datelor Ministerului Transporturilor, construirea autostrazii va incepe anul viitor, adica dupa definitivarea aranjamentului financiar si realizarea detaliata a proiectului. Construirea va dura patru ani, pana in 2014. Autostrada va avea 30 kilometri de tuneluri, cate 15 km pe sens, si 16 poduri si viaducte, cu o lungime totala de 8 km.

Costul constructiei va fi de 1,2 miliarde euro, bani pe care Vinci-Aktor ii va recupera pe durata a 26 de ani atat din incasarea taxelor de autostrada, cat si prin plati efectuate de stat, daca incasarile Vinci-Aktor nu vor acoperi parametrii specificati in contractul de concesiune. Nivelul taxei pentru primul an de operare, care ar putea fi 2015, va fi de 1,75 euro pe suta de kilometri si osie. Astfel, proprietarul unui autoturism va plati aproximativ 1,9 euro pentru parcurgerea acestui sector.

A3 Comarnic Brasov pe scurt:

  • 55 kilometri va fi lungimea tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov.
  • 4 ani va dura construirea acesteia, pana in 2014.
  • 15 kilometri de tuneluri duble sunt prevazuti a fi construiti.
  • 16 kilometri de poduri si viaducte, cu o lungime de 8 kilometri, vor fi realizate pe intreaga autostrada.
  • 1,2 miliarde de euro va costa construirea autostrazii.
  • 26 de ani este perioada pentru care statul a acordat concesiunea autostrazii.
  • 1,9 euro este taxa pe care automobilistii ar putea-o plati in primul an al concesiunii.

 

Click pe poza de mai jos pentru a vizualiza harta

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă