» Zeci de conducatori auto de pe microbuzele care fac trasee interne si externe realizeaza zilnic profituri ilegale de sute de mii de lei.
» Acestia profita de indiferenta si ignoranta clientilor, carora "uita" sa le elibereze tichete, "bagand" astfel banii in propriul buzunar.
In fiecare zi suntem martorii unor scene interesante, pe care in graba specifica vietii intr-un oras supra-aglomerat, avem tendinta de a le trece prea usor cu vederea. Rutina zilnica ne impiedica astfel, foarte adesea, sa dam atentie unor detalii, care, receptate cu atentie, ne-ar putea spune foarte multe despre sistemul in care traim si despre semenii nostri. O simpla plimbare cu microbuzul poate deveni uneori o adevarata aventura, atunci cand ai cateva clipe de ragaz pentru a fi atent la amanunte. Dupa cum se stie foarte bine, zeci de mii de constanteni apeleaza zilnic la serviciile mijloacelor de transport in comun. Pe piata s-au impus de cativa ani buni si firmele private care au in dotare zeci de microbuze, mai mult sau mai putin ultra moderne. De castigat are numai clientul constantean care are astfel posibilitatea de a alege, o optiune specifica democratiei. Din pacate, in acest sector al firmelor de transport exista si unele aspecte care reflecta nedreptatea unui sistem cu erori. Potrivit conceptului "nu exista padure fara uscaturi" printre conducatorii auto care isi desfasoara normal activitatea de zi de zi s-au strecurat si persoane pentru care aceasta meserie este doar o sursa de venituri ilegale. Din pacate, faptele lor sunt acceptate tacit de clienti. Firmele de transport cunosc realitatea si au incercat sa combata fenomenul "banilor negri de pe microbuz" prin instituirea unor supracontroale, dar din nefericire nu este posibila delegarea unui "supervaizar" pentru fiecare sofer in parte. Despre ce este vorba efectiv? La o singura cursa, unii dintre soferi de maxi taxi obtin ilegal cel putin 100.000 de lei, bani pe care ii folosesc ulterior in interes personal. Acest lucru este posibil intrucat ei nu elibereaza bilete tuturor celor care urca in autovehicul. Ieri dimineata, in mai putin de jumatate de ora un sofer de pe un microbuz care are traseu in nordul orasului a incasat cate 20.000 de lei de la cel putin sapte clienti. In schimbul banilor, clientii nu s-au ales decat cu un "luati loc, va rog!", care lasa sa se inteleaga ca tichetul va fi dat ceva mai tarziu. Nu s-a intamplat asa ceva si pe rand cei "mai bine" de sapte clienti, au coborat din masina fara a primi bilet. Evident, cei 140.000 de lei incasati in acel rastimp nu vor figura in evidentele firmei unde soferul lucreaza, pentru ca nu poti preda niste bani care, legal, nici nu exista. Este ridicol sa credem ca acel conducator auto a mers la iesirea din tura la cel care face incasarile zilnice, predandu-i niste bani si spunandu-i "vezi ca pentru astia nu am dat bilete". Daca acest lucru este raportat, aceasta se face probabil doar pentru ca "prada" sa poata fi impartita si cu altcineva. Interesant este faptul ca un singur conducator auto face zilnic cel putin opt-noua curse tur-retur. Daca unul dintre clienti (in general, cei varstnici) fac caz de lipsa biletului, acesta este imediat predat iar incidentul se incheie cu o simpla si scurta cearta, "din mers".
Metode ilegale
Marea problema este ca situatii precum cele de ieri dimineata nu sunt nici pe departe incidente izolate. Este adevarat, din fericire, doar o parte dintre conducatorii auto au curajul de a recurge la astfel de metode. O alta categorie prefera o metoda mult mai simpla si mai putin riscanta, profitand de o mentalitate cel putin stranie a clientului. soferii in cauza primesc banii si elibereaza in schimb tichete, ceea ce este foarte legal. Problema este ca la final, unii dintre clienti poate din comoditate, poate din ignoranta, dau inapoi biletele acelorasi soferi. Pana aici, nu se poate vorbi despre o actiune infractionala, in afara de faptul ca acel conductor nu refuza un tichet care nu i se mai cuvine. Acest reprezentant al celei de-a doua "categorii ilegale" devine vinovat in momentul in care foloseste acelasi bilet primit de la client, pentru o noua cursa si pentru un nou beneficiar. In acest fel si acest al doilea tip de sofer intra in aria penalului savarsind o infractiune. Sistemul autohton nu incrimineaza insa astfel de practici, iar oamenii care fac astfel de fapte sunt perceputi ca unii care "se descurca" si nu ca unii care savarsesc infractiuni. Pana acum, in 17 ani de la Revolutie, nu au existat decat doua-trei cazuri de conducatori auto care au raspuns penal pentru astfel de fapte. Atunci cand au existat reclamatii, politistii au preferat sa dea vina pe clienti spunand ca acestia trebuie sa ceara tichetele, fiind o obligatie a lor. Situatii similare se intalnesc si la microbuzele care fac curse externe. si aici, soferii mai uita sa dea bilete, dar teama este ceva mai mare pentru ca vorbim totusi de curse lungi si de posibile con-troale. Cei de pe "extern" isi umplu insa buzunarul printr-o alta metoda, aceea a "bunului samaritean" Astfel, desi nu este legal, ei mai iau uneori si cativa clienti in picioare, persoane care urmeaza sa coboare undeva "pe traseu". In acest mod, "ies" cateva zeci de mii de lei la o cursa. De asemenea, uneori cand apelezi la astfel de curse te trezesti cu un bilet mai mototolit, care nu a fost rupt direct din cotorul de bilete. Este vorba de fapt de un rebut de la cursa anterioara, lasat din comoditate de ultimul pasager, chiar pe locul unde a stat sau pe "podeaua" masinii.
CONSECINTE
Obiceiuri proaste
Din ratiuni greu de inteles, clientii mijloacelor de transport in comun au acceptat tacit aceasta cutuma a biletelor returnate. Oamenii considera probabil ca soferii au salarii mizere si mor de foame, impreuna cu cei zece copii minori ai lor, motiv pentru care adesea, returneaza conducatorilor auto tichetele pe care abia le cumparasera. Ei accepta astfel ideea ca soferul va folosi inca o data acelasi tichet si in acest fel isi va "trage" 20.000 de lei, in cazul masinilor maxi-taxi din oras si chiar mai mult, atunci cand este vorba despre curse externe.
SPECIALISTUL
Firmele, parti vatamate
"Fapta soferului care incaseaza fara a elibera bilete in schimb creeaza prejudicii atat clientilor indiferenti, cat mai ales firmei la care acest conducator auto este salariat. Angajatorul este in primul rand partea vatamata, pentru ca in acest caz sunt vatamate relatiile de munca, iar fapta este comisa impotriva firmei, care astfel este vaduvita si de un eventual profit. Plangerea impotriva unui astfel de sofer trebuie facuta de catre clientul nemultumit in primul rand patronului, si abia dupa aceea, acesta poate cere ajutorul politiei. Astfel de actiuni ilegale se incadreaza mult mai bine in categoria delapidarilor, fiind insa forme de fapta penala foarte greu de dovedit. In astfel de situatii, dupa repetate sesizari primite de la pasageri, patronatul poate dispune concedierea vinovatului, din cauza ca relatiile de munca au fost iremediabil vatamate."
Ion Stelian, avocat