5.6 C
București
sâmbătă, 21 decembrie 2024
AcasăSpecialElicopterele navale, devoratoare de fonduri

Elicopterele navale, devoratoare de fonduri

De când au intrat în înzestrarea Forţelor Navale Române, cele două fregate achiziţionate de la britanici au generat un „taifun” în bugetul armatei. „Regele Ferdinand” şi „Regina Maria” „ard” anual milioane de lei numai pentru reparaţii, fără să mai punem la socoteală costurile participării la misiunile NATO, care includ atât cheltuielile cu întreţinerea, provizii, cât şi asigurările echipajului şi navelor.

Dacă anul trecut, fondurile marinei au fost canalizate spre misiunea de combatere antipiraterie Atalanta, unde „Regele Ferdinand” a reprezentat statul român, anul acesta a debutat cu o megacheltuială în curtea flotilei de fregate: un contract de 54,8 milioane lei. Ce-i drept, de această dată fondurile nu sunt alocate direct navelor, ci grupului de elicoptere navale. IAR Ghimbav a câştigat pe 28 decembrie anul trecut contractul pentru modernizarea unui elicopter IAR 330 PUMA Naval ce aparţine Flotilei de Fregate.

Derularea efectivă a acestui contract începe în acest an iar lucrările urmăresc, potrivit anunţului de atribuire, „modernizare elicopter faza 2 B”. Potrivit unor surse neoficiale, unul dintre cele trei aparate PUMA Naval nu beneficiază de dotarea completă cu echipamente conformă variantei navale de top a IAR 330, astfel că aeronava va fi modernizată. IAR a obţinut acest contract prin procedură fără negociere de participare, iar lucrarea este o adevărată gură de oxigen pentru fabricantul român de elicoptere militare. De altfel, programul de dotare al celor trei fregate româneşti „Regele Ferdinand”, „Regina Maria” şi „Mărăşeşti” cu elicoptere conform standardelor NATO, elicoptere fabricate de IAR, este unul dintre cele mai importante contracte pentru intreprinderea braşoveană.

Revenind la Flotila de Fregate, această unitate a fost înfiinţată în urmă cu aproape şapte ani şi , după cum sugerează şi denumirea, reuneşte cele mai mari nave militare, fregatele, un grup de elicoptere format din trei aeronave şi „Constanţa”, o navă de suport logistic. Nici una dintre fregate nu dispunea la acea dată de un elicopter ambarcat, deşi toate dispun de hangar şi facilităţi de operare a aeronavelor. Fregatele cumpărate pe bani grei de la britanici au fost livrate, deşi au costat 144 milioane euro, fără elicoptere navale, iar vechiul „Mărăşeşti”, fosta navă-amiral a marinei române, nu a avut niciodată un elicopter propriu. Primul PUMA Naval a intrat în serviciu pe 13 iulie 2007, iar la sfârşitul aceluiaşi an a sosit la Constanţa al doilea aparat. Un an mai târziu la flotila de fregate soseşte cel deal treilea aparat.

„Regele Ferdinand” devine prima fregată complet operaţională în sistemul elicopter ambarcat şi tot această navă a marcat participarea unei nave româneşti la prima misiune reală NATO cu elicopter la bord.

Jumătate de milion de euro pentru Atalanta

PUMA Naval este un elicopter realizat pe platforma vechiului IAR 330 Puma. Varianta navală dispune de echipamente sofisticate pentru zborul în condiţii grele, căutare şi salvare pe mare, precum sisteme militare conform standardelor internaţionale. Timp de doi ani înainte de recepţie, aparatele au fost testate în condiţii reale de piloţii marinei. Misiunea de combatere a pirateriei în golful Aden Atalanta, desfăşurată în a doua jumătate a anului trecut, a fost prima operaţiune la care  a participat cu elicopterul naval, aeronava „Regelui Ferdinand” fiind special pregătită pentru acest tip de misiune. Pe 21 noiembrie anul trecut elicopterul care a însoţit fregata la misiunea antipiraterie a beneficiat de două contracte, unul în valoare de 45. 724 lei pentru capacităţi de transmitere a imaginilor prin intermediul sistemelor optice de la bord, iar cel de-al doilea, în valoare de aproape două milioane de lei, pentru înzestrarea aeronavei cu o mitralieră, ce urma a fi utilizată în acţiunile împotriva piraţilor.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă