Bucurestenii inoata in zapada lasata de-a valma pe trotuare, politia combate poleiul cu "Comandamentul Y", iar costul unei zile de deszapezire, pe care tot locuitorii Capitalei il platesc, este tinut la secret de autoritati. Sectoarele spun ca Primaria Capitalei incheie aceste contracte, iar reprezentantii municipalitatii spun ca, dimpotriva, responsabili sunt cei de la sectoare.
Desi in Bucuresti ieri s-a circulat ceva mai bine (atat datorita actiunii sustinute a operatorilor de salubritate tinuti in strada toata noaptea, cat si pentru faptul ca bucurestenii au preferat sa circule cu transportul in comun din simplul motiv ca nu au putut sa scoata masinile din zapada), deszapezirea, mai precis costurile ei, continua sa ridice probleme. Incercand sa aflam detaliile contractelor pe baza carora se realizeaza deszapezirea in fiecare sector al Capitalei, am constatat ca aceste acte, care ar trebui sa fie publice deoarece sunt platite din banii nostri, nu numai ca sunt tinute la secret, dar nici macar nu se poate afla ce autoritate a semnat contractul. "Contractele au fost facute de sectoare demult si prelungite pana pe 31 martie, Primaria Capitalei doar coordoneaza activitatea. In primavara se va face o licitatie la PMB si cine va castiga va asigura deszapezirea in Capitala", ne-a declarat viceprimarul Victor Iovici.
Adevarul este, ca intotdeauna, la mijloc, iar banii bucurestenilor – la fel. In 1999, Primaria Capitalei a organizat licitatie pentru achizitionarea serviciilor de salubritate in fiecare sector al Capitalei. Acele contracte au fost valabile trei ani. Dupa aceea, in fiecare an, pana in 2007 inclusiv, Primaria Sectorului 2 a incheiat acte aditionale prin care erau pastrate aceleasi conditii ca in contractul vechi, stabilit de PMB, dar erau schimbate sumele. Ultimul act aditional, cel pentru sezonul rece 2007-2008, stipula o suma de 11.537.350 lei (TVA inclusa) pentru serviciile de deszapezire si combatere a poleiului. Ce se intampla in actualul sezon rece, cine a stabilit sumele ce trebuie platite este o adevarata nebuloasa, iar autoritatile se complac in aceasta situatie, aruncand "zapada" de la unul la altul. Reprezentantii Primariei Sectorului 2 nu au putut sa ne ofere explicatii, deoarece primarul Ontanu a fost convocat la Comandamentul de iarna al Primariei Capitalei.
Alex Ichim ne-a explicat situatia din sectorul 1. "La nivelul Capitalei, in patru sectoare, in afara de 1 si 5, au fost prelungite contractele vechi in baza unor acte aditionale sau acorduri-cadru care, de fapt, nu mai sunt valabile demult. Doar in sectorul 1 s-a organizat o licitatie, castigata de Romprest. Costurile cu deszapezirea nu pot fi stabilite, se factureaza in functie de cati oameni au fost implicati, pentru cat timp. De fapt, la deszapezire vorbim de costuri cu utilajele – combustibilul – si de salariile personalului." In ceea ce priveste ridicarea si transportarea nametilor de zapada care blocheaza traficul pietonal, acestea sunt optionale. "Transportul zapezii nu este prevazut in contractul dintre Romprest si sectorul 1, aceasta se face la solicitarea expresa a autoritatii locale. Evident, implica costuri suplimentare", ne-a mai explicat Alex Ichim, purtator de cuvant al Primariei Sectorului 1.
» Gravidele, aduse la Bucuresti cu elicopterul
Zapada a cauzat probleme mari in toata partea de sud a tarii. CFR a anuntat ca, astazi si maine, 80 de trenuri vor fi anulate. Ieri, in jur de 80 de persoane au ramas blocate intr-un tren in drum spre Galati, unde au petrecut mai multe ore in frig pana au fost deszapezite sinele. Nici pe sosele nu s-a circulat mai bine – la Dor Marunt (jud. Calarasi) peste 100 de masini au ramas pe sosea. Trei gravide din Calarasi au fost aduse in Capitala cu elicopterul Ministerului de Interne. In Capitala, urgentele sunt gestionate de "Comandamentul Y", format din politisti, jandarmi si lucratori ai Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta.