Ministerul Muncii a initiat un proiect de Hotarare privind organizarea actiunii de voluntariat in domeniul serviciilor de ingrijire la domiciliu. Prin acest act legislativ propus se urmareste responsabilizarea autoritatilor administratiei publice locale si dezvoltarea parteneriatului cu unitatile autorizate din invatamantul postliceal si unitatile acreditate de invatamant superior medical de scurta si lunga durata, in vederea organizarii actiunii de voluntariat in domeniul serviciilor de ingrijire la domiciliu pentru persoanele varstnice.
Proiectul prevede in principal implicarea voluntarilor in furnizarea serviciilor de ingrijire la domiciliu pentru persoanele varstnice, sensibilizarea acestora fata de problemele batranilor si participarea tinerilor la viata comunitatii. Pot participa la actiuni de voluntariat, daca doresc, pe baza unui contract de voluntariat unde sunt stipulate drepturi si obligatii, urmat de eliberarea unei legitimatii de voluntar: elevii din unitatile autorizate de invatamant sanitar postliceal, incepand cu anul II de studiu, in cadrul stagiului de pregatire practica; studentii din unitatile acreditate de invatamant superior medical de scurta si lunga durata, incepand cu anul II de studii, in cadrul stagiului de pregatire practica; orice alta persoana care doreste sa desfasoare o actiune de voluntariat in domeniu si a carei pregatire profesionala sau instruire corespunde acestei actiuni. Directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene si a sectoarelor municipiului Bucuresti sunt responsabile de coordonarea actiunii de voluntariat si cu acestea se incheie contractele. La incetarea contractului se elibereaza un certificat de ingrijitor la domiciliu pentru persoane varstnice care poate fi echivalat cu autorizatia de libera practica in domeniul ingrijirilor la domiciliu, valabila pentru persoanele fizice, dupa obtinerea diplomei de absolvire. Certificatul se echivaleaza in conditiile in care voluntarul desfasoara 4 ore de activitate pe saptamana, iar durata contractului de voluntariat este de minimum 6 luni.
Pentru unitatile de invatamant se acorda, de catre consiliile locale, reducerea tarifelor de inchiriere a spatiilor cu 50% din valoarea acestora. Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului acopera cheltuielile de deplasare la domiciliul persoanelor varstnice, participarea la cursuri de instruire organizate sau initiate de institutie. Intre directiile generale si unitatile de invatamant ai caror elevi sunt implicati in actiuni de voluntariat se incheie protocoale anuale.
Proiectul de hotarare privind organizarea actiunii de voluntariat in domeniul serviciilor de ingrijire la domiciliu a fost publicat pe Internet la www.mmssf.ro. Ministerul Muncii ne-a transmis ca va organiza pe data de 28 iunie, ora 10, o dezbatere publica a acestui proiect legislativ. Dezbaterea va avea loc la sediul MMSSF, din str. Dem. I. Dobrescu nr. 2-4, camera 205.