Treisprezece echipe, formate din elevi ai Centrului de Cercetări al Elevilor, au obţinut trei premii I, trei premii II, două premii III şi cinci menţiuni la ediţia din acest an a concursului Ames Space Settlement Design Contest.
Nopţi la rând nu au dormit lucrând la proiectele lor, visând în acelaşi timp la cea mai ingenioasă staţie spaţială. Nu au resimţit deloc oboseala şi au fost încrezători în propriile forţe. La acest concurs de mare calibru, cu peste 700 de participanţi din întrega lume, nu e uşor să te regăseşti la final printre primii.
Pentru elevii aflaţi la prima participare au fost cele mai intense emoţii. Printre aceştia se numără şi Miruna Moise, elevă în clasa a VII-a, componentă a echipei „Twins”, premiată cu locul I. „Având în vedere rezultatul prietenei mele de anul trecut, am zis să îmi încerc şi eu norocul şi se pare că am făcut un proiect extraordinar. Am construit o staţie spaţială care are mai multe toruri şi fiecare tor prezintă o anumită industrie”, ne-a spus adolescenta.
Vin cu noutăţi
Au fost şi copii care au ales să-şi facă singuri proiectul. Alina Lascu, şi ea în clasa a VII-a la CNMB, a impresionat americanii cu lucrarea „PiClavis University”. „Anul acesta am participat individual şi am luat locul I. Am vrut să vin cu ceva nou şi am făcut o universitate în spaţiu. Tot acolo, oamenii cu capacităţi intelectuale foarte mari pot studia mai îndeaproape planetele şi universul. Datorită lipsei gravitaţiei se pot face cercetări, descoperiri în domeniul medical”, explică Alina.
Vor să colonizeze planetele
Alţi elevi şi-au propus să creeze o reţea de sateliţi în spaţiu sau să colonizeze sistemul solar. „Scopul proiectului nostru este să colonizăm sistemul solar, însă noi începem cu paşi mici. Mai întâi mergem pe lună, pentru că este cel mai apropiat corp de Pământ, după aceea ne extindem până pe Marte. Am construit un sistem de staţii, una în jurul Pmântului, una pe Lună şi o staţie spaţială orbitală independentă de Pământ, practic primul oraş în spaţiu complet independent. Scopul final este construirea unei rachete care ne va duce pe Marte”, ne-a explicat George Costin Dobrin, din clasa a XI-a, care a obţinut premiul I cu echipa „Oberth Space Project”.
Din nou, eforturi financiare
Lucrările au fost premiate, rămâne acum ca fiecare elev să vadă cum ajunge la NASA pentru a-şi prezenta proiectul în cadrul conferinţei anuale de dezvoltare a spaţiului. În acest an, evenimentul va avea loc la Toronto, Canada, şi ar fi nevoie pentru fiecare de cel puţin 2.000 de euro. „În fiecare an am căutat sponsorizări. Nu am putut să merg în fiecare an, însă eu sunt bucuros şi recunoscător pentru faptul că munca mi-a fost recunoscută. Dacă noi n-am fi participat la aceste proiecte ideile noastre nu s-ar fi putut fructifica”, a completat George, care este de părere că din această experienţă ştiinţifică şi românii şi americanii au de câştigat.
”Simt o bucurie imensă”
Echipa profesorilor care i-au coordonat pe copii este formată din Ion Băraru, Sanda Oprea, Lucian Oprea, Adrian Nicolescu şi Ioan Florin Dobrin. „Simt o bucurie imensă, aproape nesfârşită, că foarte mulţi elevi din alte şcoli, dar şi profesori, s-au integrat acestor activităţi. În acest mod, dascălii îi fac pe elevi să înţeleagă mai bine materia pe care o fac la clasă. În acest an, la Ames Space Settlement Design Contest, am fost copleşiţi de numărul mare de echipaje indiene şi totuşi nu ne-am lăsat”, a menţionat prof. de fizică Ion Băraru.
La această ediţie a competiţiei au participat elevi de la Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân”, Liceul Teoretic „Traian”, Liceul Teoretic „Ovidius”, Colegiul „Carol I”, Colegiul Naţional de Arte „Regina Maria” şi de la Şcoala gimnazială nr. 37. Cei mai numeroşi participanţi provin de la Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân”.