Sediul din Deva al firmei Edy Spedition a fost asediat, miercuri, pe de o parte de angajaţii societăţii, şi pe de altă parte de reprezentanţii administratorului judiciar, desemnat în urma deschiderii procedurii de insolvenţă. Angajaţii firmei nu au fost lăsaţi să intre în curtea unităţii de către forţele de ordine aduse de societatea Rovigo, administratorul judiciar al Edy Spedition.
Mai mult, nici angajaţii Rovigo nu au putut intra în sediul firmei unde s-au baricadat reprezentanţii acţionarului majoritar care contestă procedura de insolvenţă.
Cel mai mare transportator rutier din sud-estul Europei este pe cale să-şi închdă porţile la nici jumătate de ani de la decesul fondatorului comapniei, omul de afaceri Alin Popa.
Un fond de investiţii similar cu falimentul
Problemele pentru firma Edy Spedition au început în anul 2005 când fondatorul companiei, Alin Popa a vândut 17,5 la sută dijn acţiuni unui fond de investiţii administrat de Westerham Holding BV, firmă controlată de misteriosul personaj Horea Manda. Pentru aportul de capital cu care a venit în firmă, investitorul a primit, pe lângă cele 17,5 la sută din acţiunile companiei şi dreptul de veto în Consiliul de Administraţie. În aceste condiţii în scurt timp Westerham Holding BV a preluat administrarea firmei impunând ca director executiv pe Mircea Ţiplea şi ca directorul financiar pe Anca Megan. Cei doi manageri plătiţi cu salarii fabuloase au reuşit ca din 2007 până în present să pună pe butuci cea mai mare firmă de transport rutier de marfă din sud-estul Europei.
După ce au preluat conducerea executivă a companiei cei doi manageri impuşi de acţionarul minoritar au încercat să blocheze toate posibilităţiile lui Alin Popa, care deţinea 82,5 la sută din acţiuni, să controleze firma. Una dintre măsurile luate, pentru ca familia Popa să nu aibă acces la date din societate a fost externalizarea serviciului de IT către firma Fast Forward Solutions controlată de Oana Ţiplea soţia directorului impus de fondul de investiţii. În condiţiile în care Edy Spedition a înregistrat restanţe mari la plăţile către furnizorii de echipamente (Volvo, Iveco, Scania, Mercedes), de combustibil şi pentru taxele de drum, la câteva zile după decesul fondatorului companiei, Alin Popa, ING Bank a cerut întrarea în insolvenţă a firmei Edy Spedition. Imediat după ce a fost cerut falimentul companiei, directorul Mircea Ţiplea şi-a dat demisia împreună cu întreaga echipă managerială. Instanţa de judecată a respins cererea de insolvenţă înaninată de ING Bank dar a admis o altă cerere depusă chiar de Consiliul de Administraţie a companiei. Prin decizia instanţei, a fost numită administrator judiciar firma Rovigo.
Groparul Edy impus ca salvator
Spre surprinderea acţionarilor majoitari – succesorii lui Alin Popa – şi a angajaţilor firmei Edy Spedition, reprezentanţii Rovigo au cerut dizolvarea Consiliului de Administraţie şi numirea în funcţia de manager a lui Mircea Ţiplea fostul director executiv care a adus firma în pragul falimentului şi a demisionat înainte de declanşarea procedurii de insolvenţă. Angajaţii firmei de transport au pichetat sediul societăţii nemulţumiţi de numirea lui Ţiplea la conducerea exectutivă a companiei. Reprezentanţii acţionarului majoritar şi angajaţii ar dori ca firma să fie condusă de Edi Popa, fiul fondatorului companiei. Mai mulţi angajaţi vechi din firmă, loiali familiei Popa au fost anunţaţi de reprezentanţii Rovigo că vor fi concediaţi în urma restructurării cu toate că administratorul judiciar nu a prezentat încă un plan de reorganizare.
Reţeaua tenebroasă a fondurilor de investiţii
Firma Westerham Holding BV a preluat în anul 2005, 17,5 la sută din acţiunile Edy Spedition. Societatea era prezentată ca fiind un fond de investiţii româno-american chiar dacă era înregistrată la aceeea vreme în Amsterdam – Olanda. În 31 octombrie 2008 Westerham Holding a fost dizolvată şi lichidată fiind radiată din Regisrul Comerţului. Administratorul acestuia Haria Manda transferând operaţiunile companiei pe o altă firmă, Axxess Capital, manager de investiţii al Fondului Româno-American „Enterprise Fund” şi Balkan Accesion Fund (BAF). Acţiunile deţinute la Edy Spedition au fost preluate de BAF, un fond de investitii organizat ca un parteneriat privat, având sediul în Antilele Olandeze. În România BAF are mai multe falange reprezentate de diverse firme care administrează fonduri de investiţii după aceaşi reţetă aplicată şi în cazul Edy Spedition.
Una dintre acestea Emerging Europe CAP Cooperatief U.A. („EECAP”), este o societate de tip holding care face parte din grupul de societăţi BAF. La rândul său EECAP este controlată de către societatea Melam N.V., societate care are rolul de entitate holding. Melam N.V. este deţinută 100% de catre Balkan Accession Fund CV. O altă falangă a BAF este Emerging Europe Rental B.V. prezentă pe piaţa din România prin cinci societăţi asupra cărora deţine controlul toate din domeniul producţiei şi comercializării de jocuri şi jucării.
Frigotehnica SA, încă o posibilă „victimă”
În anul 2009 George Bara patronul societăţii Frigotehnica SA a vândut pachetul majoritar de acţiuni firmei Balkan Accesion Fund (BAF). În momentul în s-a făcut tranzacţia societatea avea un profit de 1.199.129. Imediat după schimbarea acţionariatului BAF a impus la Frigotehnica ca director general pe un fost angajat al grupului american Carrier, Gerhard Distler. În următorii doi ani societatea administrată de fonsul de investiţii a înregistrat pierderi de 41.560.361 le lei în 2010, respectiv 10.467.834 lei în 2011, fiind în pragul unui faliment asemănător celui de la Edy Spedition.