» Europenii cauta, la Constanta, modalitati de a spori traficul pe Dunare.
» Investitiile in infrastructura sunt realizate in mare parte cu bani europeni.
Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a declarat ieri, la deschiderea celei de-a patra editii a Danube Summit, care are loc in aceste zile in Constanta, ca Dunarea este folosita numai la 10-12% din capacitatea sa de transport. Una dintre consecintele negative ale acestei stari de fapt este ca volumul traficului prin Portul Constanta este astfel incetinit. "Pentru a putea transforma Dunarea intr-un canal de transport la nivelul potentialului sau, avem pregatite mai multe proiecte", a spus ministru. Printre acestea se numara proiectul de asigurare a navigabilitatii (care prevede o adancime minima de 2,5 metri pe tot parcursul fluviului), proiectul de implementare a traficului pe Dunare, dar si cel de finalizare a Canalului Dunare-Marea Neagra. La toate acestea se adauga investitiile pe care Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime le are in vedere sau le deruleaza deja in Portul Constanta. Cele mai multe dintre aceste proiecte vor fi dezvoltate cu bani europeni, inclusive cu fonduri nerambursabile. Ludovic Orban a precizat ca, la nivelul Uniunii Europene, se pune accentul pe caile de transport feroviar si fluvial, Romania fiind avantajata din acest punct de vedere. "Transportul pe ape este ecologic, ieftin si de foarte multe ori chiar mai rapid", a completat Constantin Matei.
La editia din acest an a Danube Summit participa 340 de delegati din 18 tari, reprezentanti ai guvernelor sau ai companiilor private. La "Danube Summit", pe parcursul celor trei zile, vor avea prezentari 60 de specialisti pe teme de interes pentru transportatori si autoritati. Printre invitatii de seama ai evenimentului se numara si Jonathan Scheele, directorul pentru Logistica si Transporturi din cadrul Directiei Generale pentru Transport si Energie al Comisiei Europene, care va prezenta strategiile si actiunile necesare pentru promovarea transportului pe Dunare.
Transportul pe ape este ecologic, ieftin si de foarte multe ori chiar mai rapid."
Constantin Matei
Consecinte
» Desant chinez si coreean
Capacitatea de transport a Dunarii, desi folosita la o mica parte din potential, este
speculata, din punct de vedere economic, de tarile din Orient. Cea mai mare cantitate de marfa care ajunge in Portul Constanta provine din China si India. Ludovic Orban a precizat insa ca multe state din Orientul Mijlcoiu si Apropiat vor face afaceri aici, economia lor fiind in plina dezvoltare. Constantin Matei a subliniat ca marfurile ajung in Europa Centrala si de Vest, adaugand ca rolul Danuve Summit este de a gasi si alte linii de transport intre Portul Constanta si porturile europene.