» Autoritatile trebuie sa refaca toate documentatiile tehnice pentru reabilitarea DN 17D, care face legatura intre Transilvania si Moldova
Autoritatile judetene din Bistrita-Nasaud fac lobby pentru reluarea lucrarilor la DN 17D, abandonate in 2000 de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din lipsa de fonduri. Reabilitarea drumului pe portiunea Rodna – Carlibaba ar oferi o legatura strategica intre Transilvania si Moldova, alternativa la E 576, care trece prin Pasul Tihuta. Abandonarea lucrarilor in anul 2000 obliga acum autoritatile sa refaca toata documentatia tehnica pentru care vor fi cheltuite suplimentar 20 de miliarde de lei vechi.
"Este vorba de 13 km pe raza judetului Bistrita-Nasaud si 4 km pe raza judetului Suceava. Este o alta legatura cu Moldova si mult mai viabila deoarece altitudinea este mai mica, de doar 900 m, cu 300 mai putin fata de Pasul Tihuta. In plus, drumul este putin inzapezibil ceea ce e foarte bine pe timp de iarna", explica Alexandru Slavita, directorul Sectiei Drumurilor Nationale Bistrita-Nasaud. El apreciaza ca lucrarile de reabilitare, care includ aparari de maluri, poduri si podete, sunt extrem de scumpe, putand ajunge la circa 2 milioane de euro pe kilometru.
"Din experienta mea as estima costurile suplimentare cu studiul si proiectul la 15-20 de miliarde. Asa se intampla mereu. Lucrarile abandonate se dovedesc in timp mai scumpe decat ar fi costat daca se continuau cu un mic efort. Ca sa nu mai vorbim de pierderile din punct de vedere turistic, care sunt inestimabile", explica presedintele CJ Bistrita-Nasaud, Gheorghe Marinescu.
Odata cu inchiderea exploatarii miniere de la Rodna, singura sansa pentru localnicii din zona cu cea mai mare densitate de someri din Bistrita-Nasaud, a ramas turismul. Peisajele salbatice, muntele si aerul bogat in oxigen, atractiile Rezervatiei Parcul National Muntii Rodnei i-au determinat sa se reprofileze. si-au construit cabane, pensiuni si hoteluri destul de rar vizitate de turisti, insa, din cauza drumului dezastruos.