-1.6 C
București
miercuri, 15 ianuarie 2025
AcasăSpecialDoua treimi dintre marinarii romani, incadrati in munca

Doua treimi dintre marinarii romani, incadrati in munca

» 13.500 de navigatori dintr-un numar total de aproape 20.000 sunt plecati in voiaj.

» Ofiterii maritimi, cei mai cautati pe piata externa, pot castiga si 10.000 de euro pe luna.

Dupa ce ani buni au fost marginalizati pe piata de crewing, marinarii romani revin in topul celor mai cautati  navigatori din intrega lume. Statisticile Sindicatului Liber al Navigatorilor indica faptul ca, dintr-un numar total de 19.369 de marinari membri de sindicat, aproximativ 13.500 sunt activi. In ultimii ani au fost incheiate aproximativ 2.000 de noi contracte de munca intre armatorii de nave sau agentii de crewing si navigatori autohtoni care nu reuseau pana acum sa se angajeze. Din cei 19.269 de navigatori, 8.234 sunt ofiteri, iar restul de 11.135 nebrevetati. Prima categorie figureaza pe un loc fruntas in topul celor mai bine vazuti marinari pe piata externa. Cererea mare de ofiteri romani a facut ca salariile acestora sa creasca substantial in cazul unor companii de renume. "Un ofiter I poate castiga pana la 10.000 euro pe luna", a precizat Adrian Mihalcioiu, liderul SLN. In cazul comandantilor de nava, armatorii sunt dispusi sa ofere chiar si 15 euro pentru o luna de voiaj.

"Aventura" de dupa 1990
De altfel, pana la inceputul anilor ’90, atunci cand a inceput falimentarea fostei flote de stat, navigatorii romani erau apreciati in Occident din punctul de vedere al pregatirii profesionale. O data cu inchiderea celor trei companii de navigatie de stat, piata romaneasca de crewing s-a confruntat cu un dezechilibru serios intre cerere si oferta. Cum in Romania existau un numar mic de agentii care aveau relatii externe si trimiteau marinari in strainatate, gasirea unui loc de munca era o adevarata aventura. In disperare de cauza, multi marinari acceptau sa lucreze la companii-fantoma sau pe functii la bord cu mult sub pregatirea lor, bineinteles pe salarii derizorii. Incet, incet navigatorii someri au inceput sa plece pe contracte externe, astfel ca in prezent situatia a revenit la normal, atat din punct de vedere al numarului de marinari plecati in voiaj, cat si prin prisma salariilor oferite de catre armatorii straini.

Salariati pe vase de lux
Conform SLN, cel putin toti atatia romani care nu sunt specializati in meseria de marinar sunt, in prezent, imbarcati la bordul navelor de croaziera pe posturi aferente personalului auxiliar. Se estimeaza ca pe vapoarele de lux din intreaga lume lucreaza peste 20.000 de romani, majoritatea fiind specializati in domeniul culinar, turism sau divertisment. Acestia au ales sa lucreze pe mare din cauza salariilor mici pe care le castigau in tara pentru aceleasi munci prestate in folosul patronilor autohtoni.

Cele mai citite

Sorcova și semănatul, practicate de comunități etnice în prima zi a Noului An

Sorcova este specifică grecilor și bulgarilor, în timp ce semănatul este întâlnit în rândul ucrainenilor și rușilor-lipoveni Marți, în prima zi a Anului Nou pe...

Reguli stricte la Iași. Fără aparate de aer condiționat și sârme cu rufe pe fațadele clădirilor

Primăria din Iași a lansat în dezbatere publică un ghid de estetică urbană care introduce reguli stricte pentru proprietarii de clădiri, cu scopul de...

Șumudică, impresionat de Ulsan Hyundai. „Tiki-taka și disciplină incredibilă”

Rapid București a pierdut meciul amical disputat în Dubai împotriva campioanei Coreei de Sud, Ulsan Hyundai, cu scorul de 1-2. Deși rezultatul nu a...
Ultima oră
Pe aceeași temă