Afacerea ”pavilionul maritim românesc” bate pasul în instanță de mai bine de un an și două luni. Autoritatea Navală Română a dat în judecată compania RIFA Holding Limited încă din luna august 2013. După aproape zece înfățișări, dosarul a fost transferat la Tribunalul Constanța, zilele trecute. Magistrații de aici au fixat primul termen de judecată pentru data de 14 noiembrie 2014, la ora 8.30.
ANR a chemat în judecată firma RIFA Holding Limited, fostă Ivana Holdings Limited, în încercarea de a dovedi că actul semnat de fostul director, Eugen Olteanu, este nul.
Reamintim că acesta a semnat, imediat după ce a fost numit în funcția de director interimar, un contract prin care ANR ceda pavilionul românesc maritim companiei menționate mai sus, deși ANR este o instituție subordonată Ministerului Transporturilor și nu ar fi avut, singură, dreptul să decidă acest lucru. Contractul a fost de fapt primul semnat de Olteanu în noua funcție, în care fusese numit de Valentin Preda, secretar de stat în minister la acea vreme, fost consilier al primarului Radu Mazăre, cercetat acum de către DNA. Olteanu a fost cercetat penal pentru această semnătură, dar a primit NUP. De ce a semnat acest contract însă, dezavantajos pentru statul român, așa cum „România liberă“ a notat în mai multe rânduri, nu vom ști niciodată: Olteanu a murit în luna martie, la numai 43 de ani. În acest moment, contractul dintre RIFA și ANR nu este în vigoare și nu își exercită efectele, cum de altfel nu a fost niciodată.
Armatorii străini pot însă înmatricula nave sub pavilion românesc, în conformitate cu Ordonanța de Urgență nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căi navigabile interioare. Așa s-a întâmplat anul trecut cu nava Hispania, a unui armator german. Curios însă, la momentul înălțării pavilionului la bordul navei au fost prezenți și reprezentanți ai RIFA, conducerea ANR de la acel moment neputând să justifice în nici un fel acest lucru.
O mie de dolari pentru o navă
Contractul prevedea ca statul român să primească suma de o mie de dolari pentru fiecare navă înmatriculată sub pavilionul său. Surse de încredere au declarat pentru „România liberă“, însă, că exista o prevedere ca primele 300 de nave să fie înmatriculate gratuit, ceea ce ar fi dus profitul statului la sume derizorii.