Pe lângă consumul de alcool şi neatenţia la volan, una dintre cauzele principale ale numărului mare a accidentelor de circulaţie constă în faptul că foarte mulţi dintre pretendenţii la permisul de conducere nu acordă importanţă studierii Codului Rutier şi probei teoretice, sperând în şansele rezolvării chestionarelor după ce au învăţat pe de rost o parte dintre acestea şi în proba de traseu. Statisticile dovedesc că reuşesc să obţină permisul doar 29% din cei înscrişi la examenul pentru obţinerea permisului categoria B. Aceleaşi statistici demonstrează că numai la examenul pentru permisul categoria B este înregistrată o foarte slabă promovabilitate, la probele pentru obţinerea permisului pentru toate celelalte categorii fiind înregistrate procente de promovabilitate de peste 70%.
Potrivit datelor prezentate la o recentă şedinţă a Comisiei Judeţene pentru Siguranţa Circulaţiei de la Prefectura Galaţi de comisarul şef George Căpătan, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Autovehicolelor Galaţi, rezultă că din cei 15.277 de candidaţi înscrişi în primele unsprezece luni ale anului trecut la examenul pentru obţinerea permisului de conducere categoria B, au obţinut permisul numai 4.583 de candidaţi. Aproape jumătate au picat la proba teoretică, la care promovabilitatea a fost de 54,91%. Din cei 15.277 de înscrişi la concurs au reuşit să treacă proba „chestionarului” numai 8.080 de candidaţi. Aceştia au fost programaţi la proba practică dar aproape jumătate dintre aceştia nu au reuşit să obţină permisul, promovabilitatea fiind foarte redusă şi la „traseu”: 56,73%. Astfel, au reuşit să obţină permisul categoria B numai 4.583 de candidaţi, adică 29% din numărul candidaţilor înscrişi iniţial.
Promovabilitate în continuă scădere
Indicele promovabilităţii la examenul pentru obţinerea permisului de conducere este într-o continuă scădere, de la an la an. Astfel, promovabilitatea în primele 11 luni ale anului trecut a scăzut în raport cu aceeaşi perioadă a anului 2012, scăderea fiind cu 1,5% la proba teoretică şi cu 6% la proba practică. În 2012, au susţinut proba teoretică 17.751 de candidaţi, cu 635 mai mulţi decât în 2013. Procentul de promovare la proba teoretică a fost de 55,6% în 2013, după ce în 2012 fusese de 57,05%. În primele unsprezece luni ale anului 2012, proba practică a fost susţinută de 9.542 de candidaţi şi promovabilitatea a fost de 66,60%, cu 7% mai mare decât în 2013.
Rezultatele depind de standardul şcolii de şoferi
Preşedintele filialei gălăţene a Federaţiei Naţionale a Patronatelor Formatorilor din Transportul Rutier din România, (FNPFTRR), Constantin Cojocaru, este de părere
din şcolile de şoferi ies, în unele cazuri pe bandă rulantă, şoferi nepregătiţi, iar cauza este una dublă. O primă cauză ar fi superficialitatea unora dintre candidaţi, care nu învaţă teoria nici după ce au picat „chestionarul” de 4-5 ori. Altă cauză este vina unor administratori de şcoli de şoferi, care nu pun accentul pe pregătirea teoretică. „Aici este vorba de unitatea de formare, de şcoala respectivă, care trebuie să îşi definească un statut. Vreau numai activitate comercială sau pun pe primul loc calitatea? Dacă vrea numai activitate comercială, i-a înscris, face dumping, le-a luat banul, a fabricat hârtii şi i-a trimis în sistem. Şi în sistem s-ar putea să scape şi unii total nepregătiţi. Da, categoric, asta este problema. Dar dacă tu, unitatea de formare, ţi-ai realizat un standard de evaluare, nu se întâmplă acest lucru”, a precizat preşedintele FNPFTRR Galaţi. Constantin Cojocaru a dat exemplul şcolii de şoferi pe care o conduce şi care cea mai mare promovabilitate din judeţul Galaţi. Secretul ar consta în faptul că în timpul cursurilor, înainte de a se înscrie la examenul de la Poliţia Rutieră, cursanţii trebuie să susţină cinci evaluări, două evaluări teoretice şi trei evaluări practice, toate fiind susţinute cu examinatori diferiţi şi la nivelul de exigenţă a comisiei de examinare.