Mii de fundatii din toata tara au declansat in aceste zile lupta pentru cota de 2% din impozitele contribuabililor, care ar putea fi dirijata catre proiectele lor umanitare.
Potrivit Codului Fiscal, contribuabilii, persoane fizice, au posibilitatea sa directioneze 2% din impozitul pe veniturile globale obtinute in anul precedent catre o entitate nonprofit, asociatie sau fundatie, acesti bani urmand sa serveasca actelor caritabile. Daca salariatii nu isi exprima aceasta optiune, prin fisa fiscala care trebuie trimisa Administratiei Financiare pana pe 15 mai 2009, cota de 2% (aplicata impozitului total de 16%) ramane la stat. In aceste zile, mii de entitati nonprofit din toata tara care se ocupa de copii, batrani, bolnavi, caini, viata spirituala, ecologie, medicina, femei batute, locuinte protejate etc. au inceput batalia pe cotele de 2% care ar putea ajunge in conturile lor. Concurenta pentru acesti bani este acerba si, drept urmare, fundatiile mai bogate au ajuns chiar sa dea spoturi publicitare la televiziune, pentru a-si populariza binefacerile si a atrage cat mai multi sustinatori financiari.
Alte fundatii, mai sarace, recurg la mesaje in cutiile postale, la e-mail-uri, la publicitate pe Internet sau se ofera sa asiste contribuabilii la elaborarea complexa a declaratiilor de venit, in speranta ca-si vor primi de la ei mult asteptatul procent. Aspirante la acesti bani au devenit in ultima vreme bisericile, asociatiile profesionale si muzeele.
Banii obtinuti din cota de 2% ajuta fundatiile, insa ei sunt putini, iar campania pentru popularizarea acestei masuri este disproportionata in raport cu incasarile de la contribuabili, considera Adrian Moraru, director adjunct la Institutul pentru Politici Publice. "S-au bagat mai multi bani in popularizarea acestui 2% decat se vor obtine din cota de 2%. Deci nu este o mare miza. O persoana cu un venit de un milion de euro poate redirectiona, de pilda, prin 2% doar 3.200 de euro catre o fundatie", arata Moraru.
Expertul nu neaga posibilitatea ca unele dintre entitatile nonprofit din Romania sa fi fost infiintate special pentru a capta cote de 2% in conturile lor, insa le recomanda romanilor sa deschida bine ochii si sa se documenteze cu privire la respectivele fundatii pentru a nu fi pacaliti. "Putem fi pacaliti nu doar de fundatii, ci si la supermarket sau la banca, atunci cand contractam un credit, de aceea trebuie sa deschidem ochii", conchide Moraru.
In 2007, potrivit statisticilor Ministerului Finantelor Publice, doar 12% din contribuabili – circa 560.000 de persoane – si-au exercitat dreptul de a redirectiona cota de 2% din impozitul pe venitul global catre ONG-uri. Acestia au varsat insa in contul entitatilor nonprofit aproximativ 5,2 milioane de euro, de patru ori mai mult decat in 2006. Contribuabilii din judetele Harghita, Mures, Cluj si Covasna s-au dovedit a fi cei mai atasati actului caritabil, preferand sa nu lase 2% din impozitele lor statului. In Covasna, de pilda, banii au ajuns la cateva fundatii cu rezonanta locala, dar si la asociatia de intrajutorare a politistilor si la pescarii sportivi.
In acelasi timp, contribuabilii din sudul tarii – Buzau, Tulcea si Teleorman – au dorit ca banii lor sa ramana la stat. Un comportament similar l-au avut si bucurestenii, persoanele care, potrivit Institutului National de Statistica, au cele mai mari salarii din tara: ei nu prea s-au deranjat sa-si doneze banii ONG-urilor pentru acte caritabile. De o sustinere deosebita, reflectata in nivelul cotelor redirectionate, s-au bucurat, de-a lungul timpului, serviciul SMURD, organizatie fondata de medicul Raed Arafat (care in 2006 a reusit sa stranga 450.000 de euro, din care a cumparat ambulante si aparate medicale), Asociatia Salvati Copiii si World Vision Romania.