După ce în anii trecuți a vândut terenurile de sub „cazematele“ de beton, acum primăria mai poate redevini proprietara terenurilor doar prin expropiere.
Peisajul urbanistic al Galațiului a fost distrus prin miile de garaje construite în toate zonele orașului, în special în cartierele de blocuri, în care pe spațiile verzi dintre blocuri au apărut baterii de zeci sau sute de garaje. După mulți ani în care edilii au tolerat expansiunea „cazematelor“ din beton pe spațiile verzi, acum în sfârșit se întâmplă ceva.
În primăvară a fost inaugurată o parcare cu 216 locuri și un loc de joacă pe locul unei baterii de 145 de garaje din Micro 19, iar în cartierul Mazepa 1, lângă Complexul „Ancora“, este pe punctul de a fi finalizată demolarea unei baterii de 91 de garaje, după un an și jumătate de proceduri birocratice, la finalul cărora primarul Marius Stan a reușit să emită dispozițiile de expropiere, în baza cărora primăria a devenit proprietara terenului de sub garaje și le poate demola.
Doi ani de „război“ birocratic
Demolarea bateriei de garaje din zona „Ancora“ a început în primăvara lui 2014, dar a intrat în impas pentru că 25 din cei 91 de proprietari de garaje cumpăraseră de la Primărie și terenurile de sub construcții și nu erau de acord cu demolarea. Din cei 91 de proprietari de garaje numai 54 erau posesori de mașini, restul folosindu-le ca magazii. Singura posibilitate de demolare a celor 25 de garaje a fost amenajarea unor artere de circulație în zonă și expropierea terenurilor pentru lucrările de utilitate publică.
După aproape un an și jumătate în care proprietarii de garaje au făcut presiuni pentru a nu le fi expropiate terenurile, aleșii locali au aprobat hotărârea CLM nr. 165/2015, prin care a fost abrobată declanșarea procedurii de expropiere pentru „amenajare arteră rutieră de legătură strada Al. Lăpușneanu și str. Roșiori“. Suprafața totală a noii amenajări, compusă dintr-un parc și o parcare cu 86 de locuri, este 4.583 mp, din care numai 966 mp aparțin domeniului public, fiind necesară expropierea a 4.327 mp, pentru construirea arterei de circulație cu suprafața de 2.176 mp și 1.357 mp de parcare, plus 600 mp spații verzi și 200 mp de alei. Costurile proiectului 2.288.000 lei, din care 494.500 pentru expropieri și 29.000 lei pentru demolarea ruinelor celor 25 de garaje. Cei 25 de proprietari de garaje vor primi despăgubiri de la 16.000 la 30.900 lei. Vineri, primarul Marius Stan a emis dispozițiile de expropiere.
La „Ancora“ va fi amenajată o parcare cu 86 de locuri şi un parc, autorul proiectului fiind arhitectul Sergiu Porumboiu, preşedintele filialei gălăţene a Ordinului Arhitecţilor. În prezent mai sunt demolate garajele din Țiglina 1, în zona „I“-urilor de pe Saturn și există un proiect de amenajare a unei parcări terane, a unei parcări supraetajate și a unui parc în locul bateriei de garaje din Țiglina 2, de de lângă Colegiul „Costache Negri“.
Garajul, accesoriul vieții la bloc
În perioada 1985-2008, în Galaţi au fost construite 5.800 de garaje, care ocupă peste 14 ha. Perioada de „glorie“ a fost 1992 – 2000, când primar al Galaţiului era actualul senator ALDE (PC) Eugen Durbacă. Şpaga pentru obţinerea unei autorizaţii de construire a unui garaj era de 300 $ şi, pe măsură ce funcţionarilor din primărie le creştea bunăstarea, cartierele de blocuri s-au umplut de garaje. Cel care i-a urmat lui Durbacă la conducerea primăriei, Dumitru Nicolae (PSD) a mai frânat emiterea autorizaţiilor, dar nu de tot.
Primarul Nicolae aproba pe bandă rulantă intrarea în legalitate a garajelor construite ilegal, deși prin conferințele de presă tot amenința că le va demola, pentru ca în locul lor să fie construite parcări supraetajate. Demolarea bateriei de garaje din zona Palatului Justiției și construirea în locul lor a unei parcări supaetajate a fost aprobată în Consiliul Municipal Galați în iulie 2003, dar demolarea garajelor a fost oprită de fostul primar Nicolae, care nu dorea să piardă voturile proprietarilor. Garajele de acolo nu au fost demolate nici după 12 ani. Între timp, garajul a devenit un accesoriu indispensabil vieții la bloc.
Proprietarul de garaj are unde să își depoziteze murăturile, butoiul cu vin sau mobilele vechi, la care nu vrea să renunțe, are unde să facă un grătar sau o tablă cu vecinii. Au apărut garaje cu beci, pat și televizor, dar și garaje care sunt ateliere de tâmplărie, lăcătușerie, service auto. Acum s-a ajuns ca preţul unui garaj din centrul oraşului să fie de 10.000 de euro.