17.6 C
București
duminică, 8 septembrie 2024
AcasăSpecialDiscovery România reinventează laboratoarele din şcolile româneşti

Discovery România reinventează laboratoarele din şcolile româneşti

În timp ce tot mai mulţi elevi se plâng că orele de cursurile plictisitoare şi de programa greoaie şi îmbâcsită, Discovery România a demonstrat că unele lecţii pot deveni atractive dacă se schimbă metoda de predare. Proiectul „Ora de ştiinţă“ le-a arătat elevilor (şi profesorilor, dacă mă întrebaţi pe mine) că o oră de chimie, de fizică sau de bilogie poate fi foarte interesantă şi amuzantă, bineînţeles dacă ştii să le oferi informaţiile.

Proiectul „Ora de ştiinţă“ demarat de Discovery România s-a desfăşurat în zece şcoli din Bucureşti şi a fost realizat în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi cu sprijinul companiei „Fun Science“. Programul educativ este inspirat din cunoscuta serie de documentare difuzată pe Discovery Channel, „Vânătorii de mituri“, serie care din luna martie s-a „îmbogăţit“ cu mai multe filmuleţe.

Adică, în pauzele publicitare, Kari Byron (colega vânătorilor de mituri) prezintă pe înţelesul copiilor diferite teste şi experimente, pentru a le demonstra că ştiinţa nu este doar pentru tocilari, din contră, e accesibilă tuturor, mai mult poate fi distractivă. Pornind de la aceste idei – accesibilitate şi amuzament –, „Ora de ştiinţă“ s-a derulat în faţa a zeci de copii din clasele a cincea, iar lecţiile au fost conduse de un moderator de la compania Fun Science.

De ce au fost aleşi copii de clasa a cincea? E dovedit deja, la această vârstă (10-12 ani), aceştia devin tot mai interesaţi de ceea ce se întâmplă în jurul lor, însă în defavoarea şcolii. Dezinteresul pentru cursuri e o consecinţă directă a materiilor prea stufoase, a prea multor lecţii de teorie, dar şi a metodelor anoste de predare. Tocmai de aceea lecţii practice din proiectul „Ora de ştinţă“ s-au bazat în principal pe experienţa directă (copii au putut participa la toate testele), esenţială dacă ne dorim ca elevii să nu-şi piardă curiozitatea.

Elevii redescoperă ştiinţa cu Discovery România

Am avut ocazia să particip la o oră de curs din cadrul proiectului „Ora de ştiinţă“, la Şcoala nr. 199 din sectorul 3 al Capitalei şi mi-am adus aminte de lecţiile deschise din şcoala generală. Trebuia să stăm toţi nemişcaţi pe scaun, să nu vorbim fără a fi întrebaţi şi tot aşa, eram instruiţi dinainte cum să ne comportăm pe durata lecţiei. Cam aşa erau şi elevii clasei a cincea de la Şcoala nr. 199 la începutul orei: mult prea cuminţi şi deloc interesaţi să participe la orice s-ar întâmpla pe parcursul orei.

Spre surpriza noastră, atmosfera s-a destins din momentul în care moderatorul i-a întrebat ce preferă: o lecţie normală sau una trăsnită. Răspunsul a fost, normal, una trăsnită, iar moderatorul i-a provocat să se ofere voluntari pentru experimentele pregătite. Din acel moment, întrebările elevilor s-au ţinut lanţ, toţi s-au oferit voluntari, vroiau să fie invitaţi la catedră şi încercau să răspundă la întrebările moderatorului.

Şi asta pentru că fiecare test era urmat de o scurtă discuţie despre ceea ce tocmai au văzut. După fiecare test, „micii savanţi“ îşi trăgeau scaunele mai aproape de catedră, mai aproape de moderator ori de voluntari: toţi vroiau să atingă recipientele, să vadă cât mai bine reacţiile substanţelor combinate şi să primească răspunsuri la propriile întrebări.

Important mi s-a părut faptul că moderatorul de la Fun Science a demonstrat că pentru aceste lecţii interactive nu e nevoie de „buget special“: a reprodus în faţa elevilor diferite fenomene din natură folosind obiecte şi materiale uzuale (eprubete, apă, săpun lichid, oţet sau bicarbonat).

O pată de culoare

Programul educativ iniţiat de Discovery Channel a fost o pată de culoare în programa stufoasă a copiilor. În manualul de chimie pentru clasa al VII-a, de exemplu, fiecărei lecţii îi este alocată o oră de studiu. Aşadar pentru ca un profesor să ţină mai multe ore în laborator, testând în faţa elevilor şi cu ajutorul lor noţiunile proaspăt învăţate, trebuie să renunţe la plictisitoarele ore de teorie pură. Teorie care însă nu are nici o menire fără o bază practică.

Ca orice program nou, continuitatea „Ore de ştiinţă“ depinde de rezultatele acestor prime ore. Cu siguranţă, Discovery România nu se va opri aici, pentru că nici elevii nu vor ca proiectul să fie unul singular. Am văzut asta la şcoala nr. 199: când s-a sunat pentru pauză, nici un elev nu s-a ridicat să părăsească clasa.

Cele mai citite

Maramureș: Un incendiu de vegetație uscată a necesitat trimiterea a două aeronave militare C-27J Spartan

Un incendiu de vegetaţie uscată pornit pe păşunea dintre localităţile maramureșene Lăpuşel, Coltău şi Arieşu de Pădure şi scăpat de sub control s-a extins,...

Rețea internațională de clonare de carduri, destructurată de autoritățile judiciare române și americane

Anchetatorii româno-americani au colaborat împreună pentru destructurarea unei grupări care clona datele de pe carduri Reţeaua, înfiinţată în California, era formată din români şi...

Marcel Ciolacu ironic la întrebarea dacă împarte același bazin electoral cu Mircea Geoană: Nu l-am găsit acolo

Preşedintele Partidului Social Democrat (PSD), premierul Marcel Ciolacu, consideră că o eventuală candidatură a fostului secretar general al NATO, Mircea Geoană la funcţia de...
Ultima oră
Pe aceeași temă