Incredibil! Din puscarie, a sarit direct in fotoliul de director! Sorin Cristian Rosca, condamnat la 8 ani de puscarie in dosarul „Tigareta 2” pentru complicitate la contrabanda, fals material, uz de fals, dar amnistiat la sfarsitul lui 2004 de Iliescu, a fost numit acum cateva luni director de programe la Academia de Aviatie. Un alt personaj suspectat de anchetatori, Dan Andrei, fost director general la Autoritatea Aeronautica Civila pe vremea evenimentelor din „Tigareta 2”, suspectat de anchetatori de complicitate la trafic de tigari si scos, in cele din urma, basma curata, a ajuns director general la Ministerul Transporturilor. Aleodor Francu (pe atunci, secretar de stat in Ministerul Transporturilor), un protejat al lui Dan Andrei, care a refuzat, in prima faza, sa semneze demiterea acestuia, este acum cancelar al primului ministru. Generalul Voian, director adjunct Operatiuni Zbor, luat la puricat de procurori, tot pentru „Tigareta 2”, este de multi ani expert militar la ROMATSA.
Condamnat pentru contrabanda, eliberat de Iliescu
Sorin Cristian Rosca, fost inspector la Autoritatea Aeronautica Civila Romana, a fost condamnat definitiv, pe 26 februarie 2001, de Curtea Suprema de Justitie la 8 ani de puscarie. In 1997, un avion plin cu tigari de contrabanda a aterizat pe Otopeni. Rosca a primit una dintre cele mai grele pedepse din lotul „Tigareta 2” – 7 ani pentru asociere in vederea savarsirii de infractiuni, 8 ani pentru complicitate la contrabanda, 3 ani pentru fals material, 4 ani pentru fals intelectual, 5 ani pentru distrugere de inscrisuri. A primit condamnarea cu cei mai multi ani si nu cumulativ. Rolul lui Rosca in reteaua mafiota: „A sters din calculator datele prezentei avionului care a adus in tara tigarile de contrabanda. Trebuiau sa fie sterse urmele prezentei aeronavei. Trebuia sa se creeze impresia ca aparatul nu a aterizat pe aeroport. S-a creat aparenta de zbor special”, ne-a declarat colonelul Mihai Popov, procurorul general al Parchetului Militar, care s-a ocupat de cazul „Tigareta 2”. In calitatea sa de inspector de zbor, Rosca a avizat zborul aeronavei Air Sofia, plin cu tigari de contrabanda, care venea din capitala Bulgariei. El a primit documentele privind acest survol si avea atributia sa le verifice si sa aprobe aterizarea aeronavei. Rosca a fost amnistiat anul trecut prin decret prezidential, facand parte din lotul „Miron Cozma”. Si-a ispasit doar 4 ani din pedeapsa, desi infractiunile comise au fost foarte grave. A fost scos din puscarie din motive umanitare, el fiind singurul intretinator al fiicei sale, in varsta de 7 ani. Rosca a fost imediat recuperat de prietenii lui de pe vremea traficului cu tigari, care au venit la putere, si reintrodus in sistem.
Protejat de Francu
Sorin Rosca a fost numit director de programe la Academia de Aviatie. O pilda pentru tinerii invatacei! Postul a fost obtinut, potrivit unor surse din aviatie, la interventia lui Dan Andrei, actualul secretar de stat din Ministerul Transporturilor, care la vremea cand au avut loc infractiunile era directorul general din cadrul Autoritatii Aeronautice Civile, adica seful lui Rosca. Aceleasi surse mai spun ca Rosca a avut si sprijinul cancelarului Aleodor Francu, care in 1997 era secretar de stat pe probleme de aviatie in cadrul Ministerului Transporturilor. Rosca a fost ajutat si de fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor, Sorin Stoicescu.
Andrei isi face afacerile cu ajutorul lui Rosca
Dan Andrei motiveaza reciclarea lui Sorin Rosca: „Este un foarte bun profesionist. Avem nevoie de asemenea oameni”. Mai mult, Andrei sare in apararea lui Rosca sustinand nevinovatia acestuia in cazul „Tigareta 2”: „Rosca nu a fost in stare sa dea un raspuns satisfacator. Pe hartie erau datele privind zborul respectiv. Nu au disparut decat datele din calculator”. De altfel, Dan Andrei, in calitatea sa de vicepresedinte la CARPAT AIR, s-a folosit de pila lui de la Academia de Aviatie. „Rosca ne-a furnizat un program special de aviatie pentru pregatirea pilotilor si a stewardeselor”, ne-a spus Andrei. Director general la Transporturi, suspect de implicare in contrabanda.
Dan Andrei a scapat basma curata in dosarul „Tigareta 2”. In 1997, era director general al Autoritatii Aeronautice Civile. A fost audiat timp de doua luni de procurorii militari. „Doua luni au stat la mine in birou procurorii”, ne-a spus Andrei. Colonelul Popov, procurorul general al Parchetului Militar, care a coordonat dosarul de contrabanda, nu exclude implicarea lui Andrei in acest caz: „Banuiesc faptul ca Rosca l-a informat pe directorul general. Nu am avut multe date. Rosca nu putea sa faca de capul lui ceea ce a facut”. Acesta a mai spus ca, din pacate, „procurorii nu au mers mai departe cu acuzatiile”. Popov crede ca exista o retea bine pusa la punct, din care facea parte si Sorin Rosca, retea care functiona de mult timp si fusese implicata si in alte actiuni de contrabanda cu tigari. De altfel, mai multe surse din aviatie vorbesc despre implicarea lui Dan Andrei in contrabanda cu tigari si ca nu era strain de evenimentele din 1997. De alfel, Traian Basescu, in calitate de ministru al Transporturilor, care l-a demis din functie pe Dan Andrei, s-a aratat dezamagit de implicarea Autoritatii Aeronautice in „Tigareta 2”. Dan Andrei isi sustine insa nevinovatia: „Eu nu am avut nici o implicare in acest caz. Procurorii au stat la mine in birou timp de doua luni. Puteau sa-mi gaseasca ceva. Era imposibil. Am fost audiat doar ca martor. Eu habar nu aveam sa folosesc calculatorul. Nu stiam sa dactilografiez. Nu aveam cum sa sterg datele din calculator. Rosca nu trebuia sa-mi dea raportul cu ceea ce facea”. Mai mult, spune Andrei: „Mi-am dat demisia, nu m-a dat afara Basescu, cum se spune”. Fostul director al Autoritatii adauga faptul ca Aleodor Francu, in calitate de secretar de stat la Transporturi, „nu a vrut initial sa-mi accepte demisia, deoarece avea incredere in mine”.
Aleodor Francu nu era strain de traficul cu tigari
Potrivit unor surse bine informate din aviatie, si Aleodor Francu avea cunostinta de contrabanda cu tigari. „Se intampla pe vremea cand Francu lucra la Aeroportul Otopeni, cand era sef la Departamentul PDA (n.r. – Piste, Drumuri, Acostamente). El se ocupa cu infrastructura de pe aeroport (n.r. – 1993-1995). Veneau pe aeroport multe avioane cu tigari de contrabanda. Si se imparteau intre ei. Toti isi luau portia. De la portar pana la sef. Toti stiau despre ce este vorba. Se asigurau serviciile de transport al marfii, servicii care erau conduse de domnul Francu”. Un alt personaj dintre cei suspecti in lotul „Tigareta 2” a fost si generalul Voian, fost director adjunct al Autoritatii. In calitate de coordonator al operatiunilor de zbor, Voian era seful direct al lui Sorin Rosca. A fost audiat de procurori, dar nu s-a putut stabili vinovatia acestuia. Dar a fost demis din functie. Insa, dupa o scurta perioada de timp, Voian a ajuns expert militar la ROMATSA.
Francu: „Nu am avut cunostinta de traficul de tigari”
Aleodor Francu, cancelarul primului ministru, respinge toate acuzatiile care ii sunt aduse: „Eu nu stiam ce se afla in avioanele care decolau. Doar cei de la vama aveau informatii despre contrabanda. M-am ocupat de Departamentul PDA (n.r. – Piste, Drumuri, Acostamente), doar de infrastructura. Numai pe partea de constructii si de amenajare. Aveam grija de pista, de intretinere, de deszapezire. Nu am avut cunostinta de traficul cu tigari. Sunt informatii rautacioase”. Totodata, acesta a mai spus ca nu a avut informatii legate de „Tigareta 2”: „Nu-l cunosteam pe Sorin Rosca, cel condamnat de la Autoritate. Am auzit de el dupa ce a pornit scandalul”. Francu mai spune ca „Rosca parea un baiat capabil, bun in ceea ce facea”. „Nu-l credeam capabil sa faca asemenea lucruri”, a adaugat cancelarul premierului. In privinta numirii lui Rosca in functia de director la Academia de Aviatie, Francu spune ca nu stie nimic: „Nu am ce comenta, este prima data cand aud acest lucru”.