Candidat pentru un nou mandat de rector al Universității Politehnica București, fostul ministru delegat pentru Cercetare Mihnea Costoiu se află într-o situație ce ar putea fi catalogată drept conflict de interese.
Potrivit metodologiei instituției de învățământ superior tehnic, rectorul Mihnea Costoiu este cel care decide dacă să fie angajat sau nu cadrul didactic Mihnea Costoiu, în urma unei evaluări făcută de o comisie alcătuită din subalterni ai lui Mihnea Costoiu. Asta deși legea interzice ca în procedura de evaluare să fie implicate persoane subordonate candidatului.
Actualul rector al Universității Politehnice București (UPB) Mihnea Costoiu va fi reales pe data de 17 martie pe aceeași funcție, deoarece este singurul candidat. Acesta se află la doilea mandat, primul cuprinzând perioada 2012-2016. În acest interval de timp, Mihnea Costoiu a ocupat și o înaltă demnitate publică, respectiv ,între 2012 și 2014, pe cea de ministru delegat pentru Învăţământ Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, în guvernul condus de Victor Ponta.
Mihnea Costiu a câștigat bani de la Universitatea Politehnică București din poziția de rector, dar a fost remunerat de aceeași instituție de învățământ superior pentru că este cadru didactic asociat. Acesta a primit aprobarea să predea seminarul și cursul de “Ingineria proiectelor individuale”, (din anul 2011 până în prezent, potrivit propriului CV – pe care l-a depus pe siteul Univeristății Politehnice, în vederea concursului pentru poziția de rector) în urma unei evaluări făcute de o Comisie formată din subordonați ai săi din cadrul Universității. Asta, deși o hotărâre de guvern din 2011 privind “Metodologia-Cadru de Concurs pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare vacante din învățământul superior” prevede foarte clar că: “nu pot fi implicate în procedura de concurs persoane care sunt angajate în aceeași instituție cu un candidat care deține o funcție de conducere și sunt subordonate ierarhic candidatului”.
Totuși, angajarea temporară a cadrului didactic asociat Mihnea Costoiu a fost aprobată prin decizia Rectorului Universității Politehnica din București. Adică, tot de către Mihnea Costoiu. De altfel, acesta admite în declarațiile de avere pe care le-a dat în calitate de ministru al Învățământului în 2013 că a câștigat 190.000 de lei, respectiv 215.000 de lei din “activitate de management și implementare, activitate didactică” în cadrul UPB. Activitatea de management se referă, cel mai probabil, la poziția de rector a domnului Costoiu, iar a doua la cea de cadru didactic asociat.
Nu e angajat, dar este remunerat
Mihnea Costoiu nu este doctor în vreun domeniu științific, un lucru cel puțin ciudat pentru cineva ajuns la vârsta de 44 de ani și care conduce o universitate tehnică. Mai ales, ținând cont de faptul că și-a început activitatea didactică la o vârstă foarte fragedă. La 25 de ani ținea un curs și un seminar de „Managementul proiectelor Internaționale” la Academia de Științe Economice.
Mihnea Costoiu a încercat să minimizeze, când a fost întrebat de „România liberă“, faptul că a predat în timp ce era rector. „Mi-am asumat strict poziția de manager al Universității. Rectorul nu mai are atribuții academice, ci doar atribuții manageriale. Eu nu am contract de muncă permanent ca și cadru didactic, doar ca și rector”, a explicat acesta.
Dar, în CV-ul său de concurs pentru funcția de rector, Mihnea Costoiu specifică faptul că din 2011 și până în prezent a fost cadru didactic asociat la Universitatea Politehnica București, unde a predat cursul și seminarul de “Ingineria Proiectelor Industriale” (nivel master, Facultatea de “Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor”). Ce înțelege Mihnea Costoiu prin această poziție de cadru didactic asociat? “Un titular are extrem de multe avantaje pe care un cadru didactic asociat nu le are. De exemplu, cadrul didactic titular are o perioadă de vacanță foarte mare și primește salariu lunar, are sporuri. Un cadru didactic asociat este plătit cu ora. Și la Politehnică avem cadre didactice asociate: un director la Renault, specialiști de la Scania sau Microsoft ori HP”, ne-a declarat Mihnea Costoiu.
Doar că pentru a fi angajat pe poziția de cadru didactic asociat, așa cum este rectorul UPB, trebuie parcursă o procedură strictă. Din „Metodologia privind ocuparea posturilor didactice și de cercetare vacante din UPB pentru anul 2014” (ultima găsită pe site-ul instituției și care o reconfirmă pe cea din 2012), aflăm că „posturile didactice rezervate, vacante ori temporar vacante sunt acoperite cu prioritate de personalul didactic titular al instituţiei ori de personalul didactic asociat. Personalul didactic asociat poate efectua activități din toate posturile vacante, pe durata unui semestru sau a întregului an universitar, cu posibilitatea prelungirii, fără limită de vârstă. Cadrele didactice din această categorie trebuie să fie specialiști recunoscuți în domeniul postului și al disciplinelor acoperite și să dețină titlul de doctor, pentru posturile de șef lucrări/lector, conferenţiar şi profesor”.
Am încercat să lămurim acest aspect împreună cu Mihnea Costoiu. După ce ne-a cerut o scurtă păsuire, iar ulterior am obținut promisiunea unei întâlniri față în față, rectorul Politehnicii nu a mai răspuns la telefon. Este clar, însă, că Mihnea Costoiu, nefiind doctor, nu poate pretinde acest post de cadru didactic asociat la UPB pentru că ar avea cea mai înaltă pregătire academică posibilă. De asemenea, nu face dovada unei experiențe practice remarcabile în acest domeniu pentru a putea revendica postul. Astfel, ne întrebăm îndreptățit, care au fost calitățile didactice și practice ce au determinat o comisie din cadrul UPB să îl recomande pentru a preda la această universitate de prestigiu? Din păcate, Mihnea Costoiu nu ne-a răspuns.
Metodologia de angajare la UPB
Evaluarea lui Mihnea Costoiu s-a făcut în anii în care a deținut atât funcția de rector, cât și cea de cadru didactic asociat de către colegi și subalterni. Un fapt care pune sub semnul întrebării corectitudinea evaluării și naște suspiciuni de conflict de interese.
“Selectarea cadrelor didactice asociate (deci și a lui Mihnea Costoiu – n.r.) se desfăşoară separat, pentru fiecare semestru al unui an universitar, de către o comisie constituită la nivelul departamentului. Comisia este formată din directorul de departament şi încă minimum doi membri… Evaluarea candidatului constă în analiza dosarului prezentat și a unui interviu. Dosarul conţine o cerere de înscriere, un curriculum vitae, lista de lucrări şi copii după actele de studii. Dosarul este prezentat comisiei direct de către candidat. Comisia evaluează candidatul din perspectiva relevanței rezultatelor știintifice ale acestuia, a competențelor didactice precum și a capacității sale de a lucra cu studenții”, se arată în Metodologia UPB. Legea nu dă voie ca un candidat să fie evaluat de către subordonați ai săi.
Potrivit HG 457/2011, “nu pot fi implicate în procedura de concurs persoane care sunt angajate în aceeași instituție cu un candidat care deține o funcție de conducere și sunt subordonate ierarhic candidatului”.
Semnează ca ministrul
După ce a trecut de această evaluare academică a colegilor săi, rectorul Mihnea Costoiu este pus în poziția de a se pronunța pentru angajarea cadrului didactic asociat Mihnea Costoiu: “Dosarele candidaţilor selectați se păstrează la departament, iar directorul acestuia înaintează, în scris, la Conducerea Executivă a Facultății propunerile rezultate în vederea avizării. Propunerile primite de la facultate sunt aprobate de către Conducerea Executivă a Universității. Angajarea temporară a personalului didactic asociat se face printr-o decizie a Rectorului”, potrivit Metodologiei din UPB. Când vorbim despre “o decizie” a rectorului (Mihnea Costoiu în cazul de față) trebuie înțeles că acesta nu semnează obligat sau mecanic un document, ci i se lasă posibilitatea de a decide dacă este sau nu de acord cu angajarea temporară a cadrului didactic Mihnea Costoiu.
Precizăm că și în cazul în care Mihnea Costoiu ar pretinde că în propriul său CV s-a strecurat o greșeală și ar deține, de fapt, poziția de cadru-didactic asociat invitat, toate suspiciunile și semnele de întrebare de mai sus rămân în picioare.