Cursa cu care plecati in vacanta a avut intarzieri prea mari sau a fost anulata, compania aeriana v-a pierdut bagajele ori le-a deteriorat? Comisia Europeana va informeaza asupra pasilor ce trebuie urmati pentru a avea garantia unei calatorii sigure si fara probleme.
In cazul in care calatoriti cu avionul, daca vi se refuza imbarcarea sau zborul dumneavoastra este anulat fara sa fiti informat in prealabil, ori are o intarziere mai mare de cinci ore, solicitati rambursarea pretului biletului sau un zbor pe o ruta alternativa. In cazul anularii sau al unei intarzieri mai mari de trei ore, aveti dreptul la asistenta si, in unele cazuri, la o compensatie baneasca. In cazul in care are loc un incident, compania este obligata sa va informeze pe loc cu privire la drepturile dumneavoastra. Daca va sunt pierdute sau deteriorate bagajele, aveti dreptul la o despagubire de pana la 1.223 euro pentru cursele aeriene si de pana la 1.300 de euro pentru cursele pe caile ferate. Cand faceti rezervarea online a biletelor de zbor, nu uitati ca pretul final trebuie sa fie clar indicat pe prima pagina. Cand faceti inregistrarea (check-in) la aeroport luati doar cantitati mici de lichide in bagajul de mana (recipiente de maximum 100 ml; acelasi regim il au cremele, pulberile si spuma). Cantitatea de lichid acceptata pentru o persoana nu poate depasi un litru.
Daca intentionati sa calatoriti cu avionul in afara Europei, inainte de cumpararea biletului verificati lista neagra a companiilor aeriene interzise in Uniunea Europeana.
Daca sunteti un pasager cu handicap sau cu mobilitate redusa, in cazul in care va decideti sa calatoriti transfrontalier cu avionul sau cu trenul in interiorul UE, vi se va acorda accesul in conditii nediscriminatorii. Cand calatoriti cu avionul aveti dreptul la asistenta gratuita inainte, in timpul si dupa zbor. Cand mergeti cu trenul aveti dreptul la asistenta gratuita in gara si in timpul calatoriei. Daca aveti nevoie de asistenta, informati operatorul de transport cu cel putin 48 de ore in avans.
In cazul calatoriilor transfrontaliere pe calea ferata in interiorul UE, in cazul anularii sau intarzierii la plecare sau la sosire cu mai mult de o ora, aveti dreptul la rambursare (sau alegerea unei rute alternative) si la compensare, plus asistenta. Beneficiati, de asemenea, de informatii exacte inainte si in timpul calatoriei. In caz de accidente in timpul calatoriei pe calea ferata, sunteti indreptatiti sa primiti in avans (inainte de finalizarea anchetei) compensatii pentru dumneavoastra sau pentru familie. Daca nu sunteti multumit de calatoria transfrontaliera pe calea ferata in interiorul UE, fiecare companie este obligata sa va comunice datele de contact ale departamentului de solutionare a reclamatiilor. Acesta va raspunde la plangerea dumneavoastra in termen de o luna. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor informeaza consumatorii si operatorii de transport aerian despre consultarea publica lansata de Comisia Europeana privind viitorul drepturilor pasagerilor care calatoresc cu avionul. Pentru a raspunde la intrebarile lansate in consultare se poate accesa link-ul: http://ec.europa.eu/transport/passengers/consultations/2010_03_01_apr_legislation_en.htm.