Ministerul Educatiei si Cercetarii nu a tinut cont de obligativitatea consultarii cu partenerii sociali in legatura cu elaborarea strategiei de aplicare a planului de descentralizare a invatamantului preuniversitar. Conform declaratiilor liderului Sindicatului Liber al Salariatilor din Invatamantul Preuniversitar Constanta, prof. Ioana Purcarea, federatiile sunt de acord cu aceasta descentralizare, insa exista o serie de elemente discutabile. Astfel, Ministerul Educatiei si Cercetarii a dovedit ca a tratat acest aspect cu superficialitate, existand o serie de probleme care nu au fost luate in calcul.
Descoperiti din punct de vedere economic
Sindicalistii din invatamant se intreaba daca societatea (parinti, administratiile locale si toti factorii implicati in acest demers de descentralizare a invatamantului) este pregatita in momentul de fata pentru a se ridica la nivelul material si profesional impus de noul sistem. „Finantarea sistemului de invatamant cu 3,31% din PIB, cum este acum, nu va putea acoperi cerintele sistemului de descentralizare. Pentru aceasta ar fi nevoie de acordarea a minim 5% din PIB”, a declarat liderul Sindicatului Liber al Salariatilor din Invatamantul Preuniversitar Constanta, prof. Ioana Purcarea. Conform afirmatiilor sindicalistilor, reforma din sistemul de invatamant reprezinta un segment destul de important din reforma globala.
Si ce daca legea nu permite?!
O serie de cerinte impuse de sistemul de descentralizare nu sunt permise de legile financiar-contabile existente in tara noastra. „Reforma trebuie efectuata concomitent in toate subsistemele: de la curriculum pana la resurse umane. Controlul procesului de descentralizare presupune reguli concrete, pe termene clare care, la ora actuala, nu sunt stipulate in proiectul elaborat de Minister”, a precizat Ioana Purcarea, liderul sindicatului constantean al profesorilor.
Toate aceste semne de intrebare si neconcordante sesizate de catre membrii federatiilor din invatamant vor fi aduse la cunostinta Ministerului Educatiei si Cercetarii in cadrul unei Comisii de Dialog Social pe care acestia o solicita de urgenta.
Constanta, propusa drept… cobai
Surse de incredere din cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Constanta au declarat ca inspectorul scolar general, prof. Dima Zainea, a solicitat Ministerului Educatiei si Cercetarii ca judetul nostru sa se afle printre cele 8 localitati in cadrul carora acest proces se va implementa. Conform acelorasi surse, descentralizarea la Constanta va produce un haos total in sistemul de invatamant, asa cum s-a intamplat si in celelalte opt judete.
Practic, procesul de descentralizare a invatamantului preuniversitar nu va face altceva decat sa creasca puterea de decizie a autoritatilor locale asupra functionarii scolilor si sa scada atributiile inspectoratelor scolare judetene. Descentralizarea va modifica curricullum, reteaua scolara, conducerea si administrarea scolilor, politicile de finantare – cel mai grav element, iar distribuirea functiilor pe niveluri de conducere va da posibilitatea consiliilor locale de a decide asupra majoritatii elementelor importante de functionare a unitatilor de invatamant.