16.3 C
București
miercuri, 2 octombrie 2024
AcasăSpecialDepartamentul Marilor Rezilieri. Încă două contracte de autostradă rupte?

Departamentul Marilor Rezilieri. Încă două contracte de autostradă rupte?

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, are veşti „una caldă, alta rece“ pentru români. Contractele de construire a două tronsoane de autostradă ar putea fi reziliate, ridicând la şase numărul contractelor reziliate în ultimii ani.

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, este total nemulţumit de performanţele unor constructori de autostrăzi. În ultimele luni mai multe firme angajate de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) au solicitat majorări ale valorilor contractuale, contrar lucrările urmând să fie oprite. Este vorba de lotul 3 din tronsonul de autostradă Orăştie-Sibiu, lung de 22,1 km, construit de către firma italiană Impregilo, dar şi de primii 7 kilometri ai autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, caz în care lucrările sunt făcute de italienii de la Impresa Pizzarotti.

În primul caz al autostrăzii transilvane, italienii solicită suplimentar o majorare de contract egală cu 20% din valoarea iniţială a contractului cifrată la 604,7 milioane lei, fără TVA. Motivul îl reprezintă lucrări suplimentare impuse de alunecările de teren. Potrivit lui Dan Şova părţile au recurs la doi experţi independenţi, unul tehnic altul financiar, ambii dând dreptate companiei de stat. Ca urmare, ministrul aşteaptă până luni un răspuns pozitiv din partea constructorilor după care, dacă acesta nu va veni, contractul va fi reziliat. Înţelegerea presupune că constructorul face proiectul, ceea ce înseamnă că îşi asumă riscurile soluţiei propuse, inclusiv alunecările de teren. Proiectul însă este făcut pe o fâşie lată de 70 de metri pusă la dispoziţie de către CNADNR, fapt care trece o parte a responsabilităţii la firma de stat.

Un alt tronson unde ministrul Şova ameninţă cu rezilierea este contractul pentru primul lot din Bucureşti-Ploieşti. Constructorul italian a realizat porţiunea cuprinsă între Centură şi Moara Vlăsiei, însă cere suplimentar 80 de milioane de lei pentru primul segment, cel ce pleacă din Sectorul 2 al Capitalei şi ajunge la Centura Bucureşti. „Dacă nu reuşesc să termine cei 6,5 kilometri, nu este exclus să ajungă la reziliere”, spune Şova. În ultimii 4 ani, CNADNR a rupt nu mai puţin de 4 contracte de realizare a unor segmente de autostrăzi. Este vorba de celebra autostradă Transilvania, contract reziliat cu firma Bechtel, de segmentul Cernavodă-Medgidia ce urma să fie terminat de firma franceză COLAS şi de cele două loturi din autostrada Nădlac-Arad. Aceste contracte reziliate au aparţinut firmei Romstrade deţinută de Nelu Iordache, reţinut pentru cercetări penale, şi companiei austriece Alpine, intrată în insolvenţă.

Lotul 3, Sibiu – Oraştie este singurul care nu este deschis traficului între cele două localităţi. Dacă contractul nu va fi reziliat lucrările vor fi terminate în acest an, spune Şova. Până în prezent au fost definitivaţi cei 16 kilometri „fără probleme”, ai autostrăzii adaugă acesta.

Ce presupune reluarea lucrărilor?

Problema este însă că odată reziliat un contract, reluarea lucrărilor se anunţă a fi dificilă. Trebuie făcut un inventar al lucrărilor efectuate, reorganizată licitaţia etc. Contractul pentru lotul 2 Nadlac-Arad a fost reziliat cu aproape un an în urmă, însă nu a fost selectat un nou constructor. Neprotejate lucrările se distrug din cauza ploilor, îngheţului, ninsorilor. Aceeaşi situaţie este şi pe lotul Suplacu de Barcău-Borş din autostrada Transilvania, caz în care oprirea lucrărilor este şi mai veche iar distrugerile sunt şi mai mari. Contractul Cernavodă-Medigidia a fost relicitat, iar lucrările incheiate de către firma Astaldi, iar cel pentru primul lot din Nădlac-Arad a fost atribuit la începutul acestui an asocierii Astaldi- Max Boegl.

Comarnic-Brşaov, semnat în iunie?

Ministrul Şova a ţinut ieri să infirme şi informaţii apărute în presă potrivit cărora proiectul concesiunii Comarnic-Braşov se află în pericol, existând probleme cu obţinerea finanţării. Potrivit anunţurilor oficiale, lucrările urmau să înceapă în primăvara acestui an, însă nu s-a reuşit nici măcar asigurarea finanţării. Proiectul, spune Şova, este de un mare succes. „Am obţinut asigurări ferme de la BERD (Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare), BEI (Banca Europeană de Investiţii), BM (Banca Mondială), vor participa la proiect cu 500-600 de milioane euro. În mod normal, partea de due diligence (studiul amănunţit al afacerii de către bancheri– n.red.) durează un an, la noi vor fi doar 4-5 luni, ceea ce arată marele interes”, spune ministrul. El nu explică însă de ce a promis iniţial începerea lucrărilor în primăvara acestui an dacă ştia de la bun început că primirea acceptului durează şi un an. Oricum semnarea contractului va avea loc în iunie, iar câştigătorul concesiunii Centura Sud Bucureşti va fi desemnat în mai 2014, în timp ce al concesiunii Craiova-Piteşti în iulie. Spre finele anul viitor vor începe şi lucrările la capetele autostrăzii Piteşti-Sibiu, în condiţiile în care studiile de fezabilitate vor dura 12 luni. Localitatea Râmnicu Vâlcea va fi legată de autostradă printr-o bretea de 60 de kilometri în zona Curtea de Argeş,
a mai spus Dan Şova.

 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Rezervele valutare ale României au crescut în septembrie, conform BNR

Rezervele valutare ale Băncii Naționale a României (BNR) au atins 65,78 miliarde euro la 30 septembrie 2024, în creștere față de cele 63,19 miliarde...

Studiu: Tinerii români cheltuiesc 28% din venituri pe mâncare

Peste 80% dintre românii cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, cred că aspirațiile lor financiare sunt realizabile Cook Communication a anunțat publicarea...

Scorul serii în Liga Campionilor la fotbal: Borussia Dortmund-Celtic Glasgow 7-1

Borussia Dortmund a realizat scorul serii de marţi în etapa a doua a Ligii Campionilor la fotbal, 7-1 cu Celtic Glasgow, pe teren propriu. MVP-ul...
Ultima oră
Pe aceeași temă