7.1 C
București
marți, 26 noiembrie 2024
AcasăSpecialDe la Mozart la film experimental. Cultura austriacă îşi continuă ascensiunea.

De la Mozart la film experimental. Cultura austriacă îşi continuă ascensiunea.

Leagăn al culturii şi civilizaţiei europene secole de-a rândul, Austria are puţini rivali la nivel mondial când vine vorba de cultură. Astfel nu este de mirare că ţara aflată în inima bătrânului continent este recunoscută la nivel internaţional, în primul rând pentru contribuţia adusă culturii şi apoi pentru reuşitele sale politice, economice şi sociale.

În România, portdrapelul culturii austriece este de peste zece ani, Forumul Cultural Austriac, instituţie care pune reflectoarele atât pe vechea generaţie de artişti, cât şi pe cele mai noi talente aflate în plină ascensiune la nivel european sau internaţional. Forumul este o organizaţie dinamică, ancorată în prezent, care prin parteneriatele realizate cu alte institute culturale, dar şi cu evenimente sau festivaluri prestigioase precum Explore Dance Festival, Astra Film Festival sau recentul Plug to Nature. Strategii de recucerire a urbanităţii, reuşeste să pună în valoare artiştii şi cultura austriacă în totalitatea ei.

În noiembrie, filmele experimentale austriece vin la Bucureşti

Forumul Cultural Austriac şi Sixpack, cel mai important distribuitor de cinema experimental şi artă vizuală din Austria, aduc în România, în perioada 20 – 25 noiembrie, cele mai bune filme experimentale austriece, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF) 2012. Sixpack prezintă o remarcabilă selecţie de filme, printre care şi Hypercrisis, nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film EFA ale Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia 2011 şi care este o critică socială, acidă şi plină de umor. Proiectat până în prezent în 32 de festivaluri internaţionale, filmul Body Trail, are la bază un performance realizat în Viena în care sculpturi din corpuri umane sunt plasate pe străzile oraşului. În fine, Stick Climbing, cel de-al treilea film, este o demonstraţie de virtuozitate cinematografică ce invită publicul într-o călătorie periculoasă: o plimbare liniştită printr-un sat devine pe nesimţite o ascensiune imposibilă pe o stâncă verticală. Mai multe detalii pe www.bieff.ro

De altfel, industria filmului experimental austriac are o îndelungă istorie şi se bucură de o importantă recunoaştere internaţională, după cum explică Elisabeth Marinkovic, directorul Forumului Cultural Austriac, „Filmul experimental austriac se bucură de o reputaţie excelentă la nivel internaţional, reputaţie care are la bază munca din anii ’50 şi ’60 ai unor regizori şi producători precum Peter Kubelka, Kurt Kren, Valie Export sau Hans Scheugl. Începând cu acea perioadă locul ocupat de Austria în industria filmelor de avangardă a rămas neclintit.”

„Pentru că cea mai mare provocare în legătură cu astfel de filme este găsirea unui public consumator, în anul 1990 trei producători de film, Peter Tscherkassy, Lisl Ponger şi Martin Arnold, împreună cu Brigitta Burger-Utzer, manager cultural şi Alexander Horwath, critic de film, au creat Sixpack, pentru a aduce filmul experimental mai aproape de public„, a încheiat Marinkovic.

Gravură experimentală la Victoria Art Center

O nouă oportunitate pentru publicul român de a se întâlni cu artişti austrieci este International Experimental Engraving Biennial, eveniment ajuns la ediţia cu numărul cinci şi care va avea loc în perioada 8 decembrie 2012 – 28 februarie 2013 la Palatul Mogoşoaia, Victoria Art Center şi Atelier 030202 din Bucureşti. Expoziţia celor 3 Pavilioane de la Victoria Art Center care va fi vernisată pe 12 decembrie va aduce în atenţie perspectivele experimentale asupra gravurii contemporane din Austria, Polonia şi Ungaria, iar expoziţia de la Atelier 030202 din 16 ianuarie va prezenta lucrări realizate în Bucureşti la atelierul Square Media, folosind tehnici digitale de multiplicare a imaginii de ultimă generaţie. Mai multe detalii pe www.experimentalproject.ro

Reprezentaţii austriece la Explore Dance Festival

Artiştii austrieci au fost prezenţi şi în cadrul celei de-a şaptea ediţii a Explore Dance Festival,  singurul eveniment internaţional organizat în România, dedicat dansului şi reprezentaţiilor de scenă. Desfăşurat la Bucureşti între 15 septembrie şi 21 octombrie, festivalul a reunit artişti din mai multe ţări din Europa, printre aceştia aflându-se şi austriecii Andreas Maurer şi Thomas Brandstatter de la Studio 5, artişti neconvenţiali care cu ajutorul unor ciocane şi cuie, au reuşit să transforme bucăţi de lemn în scaune. Toate acestea s-au petrecut sub ochii spectatorului care a avut posibilitatea să ia aceste scaune acasă, în mod gratuit. Diggin‘up 2, producţia celor de la Superamas, a reprezentat o combinaţie inedită şi interactivă între teatru, artă vizuală şi dans.

 

Din culisele istorice şi contemporane ale culturii austriece

 

O moştenire culturală de invidiat

Dumnezeu a creat lumea, însă oamenii şi-au creat şi ei o a doua lume, arta„, era de părere austriacul Max Reinhardt (1873 – 1943), actor şi regizor a două pelicule de mare valoare cinematografică – Miracolul (1912) şi Visul unei nopţi de vară (1935), una dintre figurile centrale ale culturii austriece moderne. Tabloul marilor cineaşti austrieci este completat de Sascha Kolowrat, creator al celei mai mari case de producţii de la începutul secolului XX –  Sascha Film, Fritz Lang, scenarist al faimosului film SF mut Metropolis, şi regizorul Fred Zinemann, laureat cu două premii Oscar pentru Cel mai bun film şi Cel mai bun regizor, pentru filmul De aici, în eternitate (From here to eternity). Nume sonore ale cinematografiei mondial precum Burt Lancaster, Montgomery Clift, Deborah Kerr şi Frank Sinatra, au făcut parte din distribuţia peliculei din 1953.

Nu putem însă vorbi despre cultura austriacă fără să aducem în discuţie muzica, în special cea clasică, care în Austria este la ea acasă.  Cine nu a ascultat măcar o dată Sonata Lunii sau Simfonia 40 de Mozart? Cine nu s-a visat vreodată la un bal ca din poveşti dansând pe faimosul Vals Vienez al lui Strauss? Austria a oferit lumii cei mai mari compozitori care încăntă şi astăzi, după sute de ani, inimile şi urechile a milioane de oameni. Fie că vorbim de Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn, Franz Liszt, Franz Schubert sau de Johann Strauss, Gustav Mahler sau chiar de Ludwig van Beethoven, originar din Germania, dar care şi-a petrecut o bună parte din viaţă la Viena, Austria a arătat ca deţine o moştenire culturală valoroasă, moştenire pe care însă are de gând să o dezvolte mai departe prin noua generaţie de muzicieni talentaţi. Însă nu doar cinematografia sau muzica sunt mândria austriecilor, ci şi pictura sau arta coregrafică, din ce în ce mai populară în ziua de astăzi. Pictorul simbolist, Gustav Klimt, cu operele sale încărcate de un erotism puternic ale căror subiect central este femeia, şi expresionistul Oskar Kokoschka, sunt printre cei mai mari artişti ai Austriei.

Mama Illegal şi The White Ribbon, repere ale cinematografiei austriece contemporane

Chiar dacă Astra Film Festival s-a încheiat săptămâna trecută, documentarele proiectate la Sibiu merg mai departe. Printre acestea se numără şi filmul documentar, Mama Illegal (2012), în regia jurnalistului austriac, Ed Moschitz. Pelicula, câştigătoare a Marelui Premiu la Festivalul de Film pentru Drepturile Omului „One World” de la Bruxelles, spune povestea a trei femei din Republica Moldova aflate în căutarea unei vieţi mai bune, lucrând ca îngrijitoare în Austria şi Italia. La fel ca în România, sărăcia, disperarea şi speranţă unei vieţi cu mai puţine griji, împinge mulţi părinţi din Republica Moldova să-şi părăsească familiile şi să plece în Vest, lăsând în urmă o generaţie întreagă de copii, orfani moderni, sărăciţi de afecţiunea mamei şi a tatălui. Conştiente de acest sacrificiu, protagonistele documentarului, aleg totuşi să rămână în Austria, în speranţa unui viitor mai luminos, chiar dacă trăiesc permanent sub imperiul fricii că vor fi deportate. Coloana sonoră a filmului ilustrează perfect cauzele şi efectele migraţiei economice şi include compoziţii ale celebrei trupe Zdob şi Zdub.

Un alt film austriac care merită toată atenţia este The White Ribbon (Panglica Albă) în regia lui Michael Haneke. Filmul este căştigător al premiului Palme D’Or la ediţia din 2009 a Festivalului de la Cannes, în 2010 fiind laureat al unui Glob de Aur la secţiunea Cel mai bun film străin. Drama filmată în alb şi negru descrie într-o manieră sumbră, glacială, însă deloc lipsită de măiestrie, viaţa socială şi familială dintr-un mic sat din nordul Germaniei, în anii dinaintea începerii Primului Război Mondial. Reprimare, sentimente de vinovăţie, crime şi evenimente inexplicabile fac parte din scenariului filmului, despre care regizorul Haneke spune că „arată originea oricărui tip de terorism, fie el de natură politică sau religioasă”.

Noile talente ale muzicii austriece

Chiar dacă monştrii sacri ai muzicii vor rămâne emblematici pentru Austria, o nouă generaţie de tineri artişti iese la rampă, încântând milioane de oameni din întreaga lume. Printre aceştia se numără Daniel Auner, câştigător al Premiului I la secţiunea vioară din cadrul competiţiei Gradus ad Parnassum, ediţia din 2010; pianistul Christoph Traxler, beneficiar al unor mai multe burse oferite din partea Herbert von Karajan Center şi Vienna Beethoven Society; Lichtenial Trio, un trio promiţător, câştigător al International Joseph Haydn Competition; Adamas Quartett, adepţi ai unui stil neconvenţional de muzică care îmbină teatrul şi muzică, şi Webern Winds, un grup format din cei mai buni muzicieni de la Universitatea de Muzică din Viena.  

Pe urmele faimosului compozitor de jazz, Joe Zawinul, calcă artişti precum Diknu Schneeberger, fiul faimosului basist de etnie romă, Joschi Schneeberger, trompetistul Bastian Stein, grupul Lukas im Dorf, Duo Juju şi eclecticii Pichler Bros. Tânăra generaţie de muzicieni austrieci nu ocoleşte România, ţara noastră fiind o scenă excelentă pentru afirmarea acestora. Artista indie-pop, Clara Luzia, câştigătoare în 2007 la Austrian Music Awards Amadeus a concertat pe 18 octombrie împreună cu trupa sa, în The Ark, în cadrul evenimentului Plug to Nature. Strategii de recucerire a urbanităţii, organizat de Asociaţia Ivan Patzaichin – Mila 23, în parteneriat cu Forumul Cultural Austriac.

Cele mai citite

Ungaria anunță creșterea salariului minim cu 40% până în 2027

Guvernul Ungariei a aprobat o creștere semnificativă a salariului minim cu 40% în următorii trei ani, într-o încercare de a impulsiona economia afectată de...

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să crească, ajungând la 5,87%

Indicele ROBOR la 3 luni, folosit pentru calculul dobânzilor variabile la creditele în lei contractate înainte de mai 2019, precum și pentru creditele acordate...

Rezultatul surpriză al alegerilor prezidențiale din România generează incertitudine pe piețele financiare

Câștigarea primului tur al alegerilor prezidențiale de către Călin Georgescu, un candidat independent cu discurs pro-Rusia, anti-NATO și anti-UE, care nu figura în primele...
Ultima oră
Pe aceeași temă