John Evans se înscrie perfect în profilul omului de succes american. În ultimele trei decenii de activitate a acumulat o experienţă strălucită, dar dificil de perceput de români care abia acum încep să înţeleagă abecedarul abilităţilor necesare unui vorbitor în spaţiul public.
John Evans este public speaker, strateg, consultant şi trainer în leadership, iar cartea sa „Îmbrăţişează tigrul. Cum să fii sigur în vremuri incerte/ Embrace The Tiger. Mastery of Your Mindset” a fost tradusă şi vândută în zeci de ţări. A activat timp de cinci ani la Dale Carnegie Courses ca manager de zonă şi a fost certificat instructor. Ca profesor asociat în cadrul Colegiului de Management al Armatei a implementat programul cel mai bine cotat pentru leadership – Personnel Management for Executives, lucrând totodată cu peste 900 de corporaţii de pretutindeni, inclusiv în Departamentele de Apărare, Energie, Comerţ, Transport sau Servicii Secrete americane, ocupându-se de contracte guvernamentale încă din 1984. Ocupă constant locul 1 şi 2 în topul vorbitorilor în public (public speakers).
O şcoală în România
Cu o asemenea carte de vizită pare dificilă o abordare a celui care devine, în fapt, un personaj în perisajul românesc. John Evans a venit în Româna să împărtăşească cele ştiute directorilor şi supervisorilor din marile firme care au reprezentanţe aici. Şi, emoţionat, spune că a avut succes. Sălile au fost pline, oamenii cooperanţi, iar satisfacţiile pe măsură de ambele părţi.
„Am venit în România să servesc nevoile pieţei identificate de fondatorii Speakers Bureau din Bucureşti în cercetările lor din ultimii 5 ani. Am colaborat pentru a oferi un program aplicabil pentru Public Speakers. In timpul vizitei din iulie, anul trecut, m-am întâlnit cu profesorul de economie Costin Ciora de la Academia de Studii Economice. Am condus Şcoala John Evans School of Public Speaking în noiembrie 2011; bazându-ne pe nivelul ridicat de succes şi al cererii vom mai avea patru şcoli 2012″, explică John Evans.
Şi continuă: „Am promovat acest program prin intermediul sponsorilor, cum ar fi Camera Româno-Americană care ne-a ajutat să cunoaştem directori, cu mai multe companii, care au furnizat înscrierile. Am efectuat apoi un Workshop de două zile la Plaza Hotel, o oportunitate unică de a lucra cu Georgette Grecu. Am avut o clasă completă cu directori de la companii foarte importante cum ar fi Oracle, UNICEF, Rentrop & Straton, Porter Novelli, Deloitte, Leitner Leitner, ARCHIBUS pentru a numi doar câteva”.
De ce a ales România
„Motivul pentru care sunt aici este simplu: acum nouă ani am cunoscut o frumoasă româncă. M-am îndrăgostit şi m-am însurat cu ea, iar ea m-a adus aici în vizită. Am locuit în apartamentul ei din Bucureşti. Mi-a vorbit despre cum a crescut în spatele Cortinei de Fier şi despre compasiunea ei faţă de compatrioţi. Pasiunea cu care îşi doreşte ca aceştia să înţeleagă ce predau pentru a avea mai mult success în carierele şi vieţile lor reprezintă motivaţia mea. Investim pentru a ridica nivelul de profesionalism în dezvoltarea leadershipului din România.
Feedback-urile programelor derulate în alte ţări, ca şi în România, vorbesc despre importanţa cunoştinţelor în domeniile: talent oratoric, conducere, team building, management performant, implementare şi executare. Toate acestea merită investiţia. Vom colabora cu Rentrop & Straton, o proeminentă organizaţie care oferă servicii de afacerii, pentru a organiza un Workshop pe tema leadershipul toxic. România a avut cu siguranţă parte de leaderii săi toxici, aşa cum a avut parte întreaga lume. Şi acum vă loviţi de aceleaşi impacte negative în afaceri şi industrie”.
Evans este creatorul conceptului „toxic leadership”
Experienţa l-a determinat pe John Evans să inventeze şi să dezvolte conceptul de „lider toxic”. El este de părere că: „Costul manegerilor toxici se măsoară în miliarde şi miliarde de dolari pe an şi, mai rău, duce la pierderea unor oameni buni şi a calităţii vieţii muncii. Nu este nimic mai rău decât să pierzi un bun leader şi să păstrezi unul rău. Aceştia cauzează pierderea clienţilor, iar calitatea serviciilor scade când oamenii tăi nu mai sunt motivaţi. Acesta este impactul negativ adus într-o organizaţie de către un leader egoist şi nervos, care îşi pedepseşte şi îşi dezechilibrează oamenii”.
„Din 1984, cei mai mari clienţi ai mei au fost Departamentul Apărării din S.U.A., Departamentul Energiei, Comerţului şi Transportului, de asemenea The Intelligence Community. Experienţa mea a reuşit să formeze lideri guvernamentali de excepţie în mai multe organizaţii din întreaga lume unde am avut privilegiul să lucrez.
Am lucrat de exemplu pentru comandamentele de cercetare şi dezvoltare, testare şi evaluare şi inginerie din cadrul armatei. Acestea sunt cele mai bune din lume. Sunt mereu pregătite să crească la dimensiuni mai mari şi caută orice oportunitate pentru a crea leaderi”, explică Evans.
Nu toţi liderii sunt motivaţi să conducă
„Mi-am dat seama din experienţă că de multe ori leaderii îşi intră în rol din motive greşite. Stresul apare automat şi dacă nu înveţi cum să aplici flexibilitatea în cunoştiinţele tale (Coping Resources) poţi fi repede depăşit. Mulţi caută consiliere psihologică, devin deprimaţi şi din păcate pierd din calitatea vieţii. Am văzut mulţi leaderi pe punctul de a fi concediaţi sau cerându-şi vechiul job înapoi. Gîndiţi-vă cum cineva poate ajunge supervisor sau manager. Iată câteva exemple de motive greşite: Nu este nimeni altcineva disponibil; Sunt cei mai vechi; Sunt cei mai buni tehnicieni; Încearcă să scape de şef; Şeful încearcă să scape de ei; Singurul mod de a câştiga mai mult este să supervizeze; Este unicul mod de a primi o nouă însărcinare.
Cu alte cuvinte, de multe ori am arătat oamenilor că sunt în funcţii de conducere din motive greşite. Când ajung în aceste poziţii nu sunt suficient de pregătiţi şi nu li se arată cum să se comporte în rolul de leader, începând să practice pe alţi oameni. Ironia este că mulţi se gândesc mai mult la management şi la rolul lor de lider, care include funcţii de planificare, organizare, direcţie, coordonare şi control. Fac acest lucru deoarece se simt mai confortabili cu munca administrativă decât cu rezolvarea problemelor oamenilor. Munca administrativă este mai puţin de jumătate din adevăratul lor job. Partea dură a leadership-ului presupune cunoaşterea abilităţilor oamenilor precum comunicarea, motivarea, colaborarea, prioritizarea şi instrucţia. Partea bună este că acestea pot fi învăţate.
Cariera mea de peste 32 de ani de vorbitor, trainer, strateg şi consultant profesionist a fost o adevărată aventură. Nu aş schimba nimic din ce am învăţat şi am făcut de-a lungul vieţii. Am vorbit de peste 5000 de ori în toată lumea pentru mai mult de 900 de companii. Acum scopul meu este să vorbesc patrioţilor români într-o Sală a Palatului plină, aflată vis-a-vis de apartamentul nostru. Apoi să mă plimb prin Cişmigiu, să fumez un trabuc, să sorb un Macallans de 25 de ani şi să celebrez viaţa cu iubita mea soţie„, te lasă fără comentarii John Evans.
Liderul, ca om de bază
Cum trebuie să fie un conducător, după ce afli ce nu trebuie să facă? „Definiţia pe care o folosesc în identificarea unui profesionist, este aceea a unei persoane care, prin pregătire disciplinară şi practică te poţi baza pe el în momente de criză, fără ca el să depună vreun efort sau vreun gând conştient. Gândiţi-vă la liderii pe care ne putem baza pentru a face ceea ce este bine, în interesul tuturor. Pregătirea poate face acest lucru pentru fiecare organizaţie, inclusiv pentru felul în care încep să fie lideri mai buni la muncă, în comunitate şi în familie”.
Cu experienţa sa, John asigură unele dintre cele mai avansate unelte de evaluare a resurselor umane valabile în industrie. Kit-ul său permit organizaţiilor să măsoare şi să înţeleagă aspectele practice ale comportamentului uman ale tuturor departamentelor din fiecare organizaţie, furnizându-le hărţi, traiectorii personalizate ce intensifică şi susţin performanţa umană, care sporesc productivitatea şi promovează armonia la locul de muncă.