Cea mai mare universitate din România, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj, a anunţat că va reintroduce examenele de admitere la toate facultăţile sale. Semnalul dat de această universitate este urmat de cele mai multe dintre universităţile de elită din România, care se plâng de lipsa de relevanţă a mediilor din anii de studiu din liceu, dar şi de precaritatea pregătirii multora dintre candidaţii la admiterea în învăţământul superior. Interesant este faptul că, în urmă cu un deceniu şi jumătate, tot Universitatea Babeş-Bolyai era cea care dădea semnalul renunţării la examenele de admitere în facultăţi. Profesorii universităţii clujene spun că, între timp, s-au schimbat condiţii precum numărul de absolvenţi, calitatea pregătirii lor şi obiectivele de performanţă, iar toate aceste cauze impun trierea viitorilor studenţi. O atitudine asemănătoare este exprimată şi de profesorii de la Universitatea Bucureşti. Conferenţiarul universitar Adrian Papahagi, de la Facultatea de Litere a Universităţii Babeş-Bolyai, spune că în relatările din presă au apărut şi unele inexactităţi. „Nu este vorba de eliminarea totală a mediei de la examenul de bacalaureat dintre criteriile de admitere. La noi, la Litere, media de la examenul de bacalaureat va conta în proproţie de 50 la sută. Reintroducerea examenului de admitere este răspunsul universităţilor de tradiţie la degradarea tot mai accentuată a bacalaureatului şi a nivelului de pregătire al absolvenţilor de liceu”. Adrian Papahagi mai spune că seriozitatea examenului de bacalaureat introdusă de fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, trebuie păstrată cu orice preţ, la fel ca şi ierarhizarea universităţilor. Aceste măsuri, mai afirmă Adrian Papahagi, pot reduce exodul creierelor din România. De aceeaşi părere este şi fostul ministru al Educaţiei, Cătălin Baba. El spune că unele instituţii de învăţământ superior, precum ASE Bucureşti, au de multă vreme formule de evaluare a candidaţilor. „La UBB, fiecare facultate va avea propria ei formulă de evaluare. Poate fi un examen de admitere, poate fi o scrisoare de intenţie, după modelul american, un interviu de admitere, care este un model larg răspândit în Europa, sau o combinaţie a acestor formule. Însă este necesară această triere, precum şi menţinerea bacalaureatului serios, introdus de Daniel Funeriu”. Adrian Papahagi şi Cătălin Baba sunt membri ai PDL, însă şi reprezentanţii USL care predau la universităţi de elită sunt de aceeaşi părere cu ei. De exemplu, renumitul chirurg Şerban Rădulescu, care este profesor la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” din Cluj-Napoca, dar şi membru marcant al PC. „La UMF am avut întotdeauna concursuri de admitere, ceea ce este un lucru bun. Este necesară o triere a candidaţilor. Luarea în considerare doar a examenului de bacalaureat presupune o inechitate. Pot fi licee foarte bune, cu examinări exigente, care pot duce la note mai mici acordate candidaţilor la admiterea în universitate, iar aceşti candidaţi pot veni în competiţie cu absolvenţii unor licee în care examinarea nu a fost atât de exigentă, iar notele acordate au fost mai mari. Nu întotdeauna rezultatele de la examenul de bacalaureat corespund cu valoarea celui examinat. Avem nevoie de un bacalaureat serios şi corect, dar şi de examene de admitere în universitate”, spune profesorul Şerban Rădulescu. De asemenea, deputatul PNL Adrian Oros, cadru didactic la Facultatea de Medicină Veterinară a Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj, spune că reintroducerea examenelor de admitere pentru universităţile cele mai bune reprezintă o măsură care trebuie salutată. El a adăugat că facultatea la care predă a reintrodus examenul de admitere încă din acest an. „Din anul universitar viitor ne gândim la o formulă şi mai complexă de examinare a candidaţilor. Nu ne putem baza doar pe media anilor de studiu din liceu şi pe notele de la examenul de bacalaureat. Ele nu corespund întotdeauna cu performanţele studenţilor, deşi, în ultimii ani, examenul de bacalaureat a devenit mult mai serios”, a spus Adrian Oros.