Aeroportul Mihail Kogălniceanu a împrumutat zilele acestea ceva din specificul bazelor de aviaţie americane din deşert: temperaturi peste 30 de grade, piste fierbinţi, multe aeronave şi apus de soare de-a dreptul romantic: siluete întunecate ale păsărilor de oţel pe un fundal cu un glob de foc. Ce mai, scene parcă desprinde din filmul de succes Top Gun.
Numai că, în timp ce pelicula în care singuraticul pilot Maverick luptă cu ruşii este doar o ficţiune, pe litoral treaba este cât se poate de serioasă: flota Comandamentului de Mobilitate Aeriană (Air Mobility Command) a Statelor Unite ale Americii este angrenată în operaţiuni mai mult sau mai puţin secrete via Kogălniceanu. La sfârşitul săptămânii trecute, mai multe aeronave grele de transport C 17 Globemaster aparţinând bazelor McChord Washington şi McGhuire New Jersey staţionau în parcarea rezervată aeronavelor, semn că operaţiunile U.S. Air Force sunt în toi pe litoral.
Primăvara americană
Prea multe detalii nu au fost făcute publice despre misiunea americană de la aeroport. Potrivit unui oficial implicat în planificarea acestei operaţiuni, Chris Rosenthal, citat pe pagina oficală AMC, operaţiunile pe aeroportul românesc au demarat în urma suspendării unor acţiuni similare derulate în ultimii zece ani la Manas, Kyrgyzstan. Practic nodul aerian din mica republică învecinată cu Rusia a fost înlocuit cu Mihail Kogălniceanu. Oficial, noua ruta Afganistan- Kogălniceanu este mult mai convenabilă decât varianta cu aeroportul Manas. „Datorită parteneriatului nostru cu autorităţile romîne, am negociat o creştere a capacităţii de susţinere de pe aeroport, ceea ce ne-a permis să adăugăm compustibil suplimentar la MK la jumătate din preţul unui combustibil din zona de responsabilitate. Acum economisim peste 20.000 de dolari la fiecare misiune”, a explicat locotenentul colonel Todd McCoy, comandantul 780th Expeditionary Airlift Squadron. Kogălniceanu a înlocuit Manasul, ca şi aeroport de tranzit la începutul acestui an şi, cel puţin din prisma a ceea ce se întâmplă acum în Ucraina, dar mai ales dacă ţinem cont de răcirea relaţiilor dintre Rusia şi S.U.A., se pare că a fost o decizie înţeleaptă.
„Uriaşul” lui Obama
C 17 Globemaster este unul dintre cele mai mari avioane militare de transport din lume. Are o greutate de aproape 300 de tone şi poate încărca încă pe atât. Este utilizat la transportul de tancuri, soldaţi şi alte diverse materiale. Printre misiunile speciale pe care le efectuează Globemaster se numără şi transportul limuzinelor blindate ale preşedintelui S.U.A., Barack Obama. Imensele Lincoln-uri îl însoţesc pe preşedinte oriunde în lume, iar cum coloana oficială are de fiecare dată mai multe maşini perfect identice pentru a descuraja atacatorii, limuzinele blindate sunt transportate pe calea aerului oriunde are Obama vreo treabă.
Uriaşele aeronave se odihnesc la sol