Atunci când îţi accesezi online contul bancar probabil nu te gândeşti că exact în acel moment ar putea fi un hacker, undeva în lume, care încearcă să fure banii. În plus, banca îţi garantează siguranţa tranzacţiilor online, deci nu trebuie să îţi faci griji. În principiu, deoarece în pofida eforturilor pe care băncile le-au depus pentru a proteja conturile clienţilor de hoţii online, atacurile hackerilor rămân o ameninţare serioasă, relatează Bankrate.com.
În America, oamenii pierd anual din conturi milioane de dolari. Centrul de plângeri pentru atacuri pe internet a raportat că în 2009, hackerii le-au furat americanilor 559 de milioane de dolari, o sumă dublă faţă de anul 2008. ” În fiecare zi, există încercări de atacuri online. Anul trecut au existat mai multe atacuri bancare online decat jafuri reale „, spune Sean Sullivan, un consilier de la o firmă de securitate pe Internet. „
Cea mai mare ameninţare
Troienii bancari – viruşi maliţioşi, concepuţi special pentru fraude bancare – sunt una dintre cele mai mari ameninţări la adresa clienţilor care folosesc serviciile bancare online, spune Sullivan. Aceşti viruşi sunt invizibili si pot fura mai multe tipuri de date, inclusiv parole. Unele tipuri de troieni mai avansate pot efectua transferuri frauduloase sau să lichideze un cont în timp ce utilizatorul este conectat online.
Este contul tău bancar sigur?
Cu cât mai multe întrebările şi parole ţi se solicită pentru a te conecta la contul tău online, cu atât mai sigur este site-ul băncii pe care ai ales-o să îţi păstrezi banii. Dacă în schimb, site-ul îţi cere să introduci doar un nume de utilizator şi o parolă pentru a-ţi accesa contul, acest site nu este la fel de sigur cum ar trebui să fie, spune Sullivan.
Unele bănci impun deja clienţilor să creeze un nume de utilizator, o imagine personalizată sau un simbol şi o parolă care să apară pe site în timpul procesului de autentificare. În plus, băncile ar trebui să solicite clienţilor să răspundă la o întrebare de securitate înainte de a obţine acces la contul lor.
Cine este răspunzător de furt?
În cazul în care devii victima unui furt online, trebuie să îţi cunoşti drepturile pentru a acţiona repede. Regula generală în ceea ce priveşte conturile de economii este că banca este responsabilă pentru cea mai mare parte a prejudiciului, atâta timp cât raportezi transferul ilegal în timp util. Dar, dacă ai o linie de credit sau un depozit pentru o firmă, trebuie să fi mai atent deoarece banca nu va fi întotdeauna obligată să plătească pentru pierderea ta. În acest caz, instanţa va determina în cele din urmă, care parte a avut mai multă vină – banca sau clientul.
Depozitele firmelor
Hackerii au tendinţa să spargă mai degrabă un cont care conţine o sumă de şase cifre decât un cont de economii cu câteva mii de dolari, spune Sullivan. Astfel, conturile firmelor sunt cele mai vulnerabile la atacurile hackerilor şi cele mai puţin protejate de lege. Toate băncile se supun unui regulament de garantare a depozitelor impus de Banca Naţională care le obligă să aibă măsuri de securitate în ceea ce priveşte autentificarea pentru accesarea conturilor, dar şi clienţii trebuie sa semneze un regulament.
„În cazul în care banca poate demonstra încălcarea regulamentului de către client, ea nu mai este răspunzătoare de furt şi nu trebuie să plătească despăgubiri clientului”, spune Sullivan.
Avocatul american Nada Alnajafi avertizează firmele mici în privinţa riscurilor la care se expun atunci când utilizează internetul wireless pentru a realiza transferuri bancare. Ea a reprezentat în instanţă proprietarul unei afaceri din Los Angeles care a pierdut 50.000 de dolari din cauza unui hacker care a transferat suma către un cont de la o bancă din Croaţia. Proprietarul a dat în judecată banca dar aceasta nu îşi asumă responsabilitatea pentru transferuri ilicite.
Cum să îţi protejezi contul
• Nu-ţi accesa contul de la computer-ul de la serviciu la care au acces şi alţi colegi.
• Asigură-te că ai antivirus, firewall şi programe anti-spyware instalate pe calculator, iar software-ul de securitate se actualizează automat.
• Dacă utilizezi internetul wireless, verifică-ţi setările de pe computer pentru a te asigura că această conexiune este criptată. Nu îţi accesa contul bancar dacă te-ai logat la o reţea publică, cum ar fi cele pe care le găseşti în cafenele sau în aeroport.
• Verifică-ţi tranzacţiile în mod regulat şi cu atenţie şi raportează imediat băncii orice transfer suspect.
• Stabileşte o parolă „strong” care conţine o combinaţie de litere şi cifre şi nu folosi aceeaşi parolă pentru mai multe conturi.
• Deconectează-te după fiecare sesiune online.