Se vorbeศte despre învฤศฤmânt incluziv, mai precis despre accesul tuturor copiilor la educaศie, indiferent de dificultฤศile pe care le întâmpinฤ, însฤ în realitate nu sunt cu adevฤrat resurse pentru a asigura acest suport în toate ศcolile. De aceea, luna aceasta, -împreunฤ cu Asociaศia CONIL – organizaศie neguvernamentale dedicatฤ integrฤrii copiilor cu cerinศe speciale în ศcoala de masฤ –, tฤiem panglica unui astfel de proiect: un Centru de Resurse pentru Învฤศฤmântul Incluziv.
Ce oferฤ proiectul, mai concret? În primul rând, Asociaศia CONIL rฤmâne cu porศile deschise pentru copii tipici ศi atipici aศa cum o face de peste 10 ani cu succes pentru a oferi o programฤ adaptatฤ tuturor copiilor de grฤdiniศฤ ศi ศcoalฤ. Având acest exemplu de bunฤ practicฤ, am decis ca aceastฤ expe-rienศฤ sฤ fie valorizatฤ la un nivel mai amplu, în beneficiul mai multor copii. Cum?
Într-o primฤ etapฤ, asociaศia va oferi cursuri pentru cadrele didactice acreditate M.E.C. pe douฤ direcศii: abordarea copiilor cu cerinศe educaศionale speciale ศi relaศionarea cu pฤrinศii.
Odatฤ consolidatฤ relaศia cu cadrele didactice, vom concepe, la cererea acestora sau a pฤrinศilor, programe de intervenศie acolo unde apar dificultฤศi de integrare, situaศii de bullying (hฤrศuire între elevi – n.n.) sau unde e nevoie de consiliere psihopedagogicฤ. Este cunos-cut faptul cฤ numฤrul de consilieri ศcolari este redus raportat la numฤrul de elevi, iar numฤrul de profesori de sprijin de asemenea. Intenศia nu este de a face ceea ce au aceศtia de fฤcut, ci de a veni în sprijinul situaศiilor pentru care nu se gฤseศte disponibilitate.
Ne bazฤm pe interesul acestui subiect ศi periodic vom organiza conferinศe ศi evenimente pentru a facilita schimbul de experienศe între cadrele didactice, pฤrinศi, consilieri, precum ศi accesul la informaศii avizate ศi autentice.
ศi nu în ultimul rând, ne dorim sฤ mฤsurฤm rezultatele: pe termen scurt – în numฤr de elevi, profesori, situaศii, iar pe termen mediu ศi lung – în adulศi asumaศi ศi integraศi.
Povestea lui Kuky
Povestea din spatele acestor iniศiative este legatฤ de povestea lui Kuky, pe care v-o împฤrtฤศesc pentru cฤ am acordul mamei lui, pentru cฤ îmi place cum cântฤ la tobe, pentru cฤ mฤ lasฤ sฤ-l îmbrฤศiศez când ne vedem ศi pentru cฤ este despre educaศia pentru toศi ศi pentru fiecare în parte.
În urmฤ cu câศiva ani, mama lui Kuky, femeie cunoscutฤ azi în mediul educaศional în ceea ce priveศte integrarea copiilor cu cerinศe educaศionale speciale, ศi-a dus copilul la grฤdiniศฤ. Nimic neobiศnuit pânฤ aici. Numai cฤ uneori un copil aศa cum era Kuky la vremea aceea poate sฤ nu fie acceptat la grฤdiniศฤ sau la ศcoalฤ. De ce? Pentru cฤ este diferit. Diferit raportat la ce? Sฤ fie diferit raportat la cât acceptฤ fiecare diferenศele dintre oameni? Sฤ fie diferit raportat la cât este pregฤtit fiecare sฤ accepte într-un anume context, mai exact, în învฤศฤmântul de masฤ? Pentru cine este ศcoala? Nu vฤ grฤbiศi sฤ cฤutaศi citate despre învฤศฤmântul incluziv, cum scriam ศi mai sus: ศcoala nu este astฤzi pregฤtitฤ pentru copii precum Kuky. El este un copil minunat, dar un diagnostic de ADHD ศi retard mediu îl face deosebit, atipic sau special. Ca el mai sunt copii în învฤศฤmântul de masฤ, copii cu situaศii speciale sau cerinศe speciale. Unele situaศii rฤmân nedeclarate pentru cฤ pฤrinศilor le este teamฤ de respingere, de stigmatizare.
Uite cฤ se poate!
Povestea lui Kuky este un model de „uite cฤ se poate“. Pentru cฤ mama lui Kuky a primit multe refuzuri, uศi închise ศi a fost judecatฤ de cei care nu doreau sฤ se confrunte cu diferenศele de comportament suficient cât sฤ îl accepte ศi pe bฤiatul ei, a luat o hotฤrâre: a deschis prima grฤdiniศฤ pentru toศi copiii. A urmat încฤ una, ศi încฤ una, ศi apoi ศcoala – cฤci povestea lui Kuky nu este singularฤ.
Mama lui Kuky se numeศte Adela Hanafi ศi este preศedinta Asociaศiei CONIL, pe porศile cฤreia, în peste zece ani, au intrat sute de copii frumoศi ศi diferiศi care au primit acceptare, iubire ศi învฤศare.
Copii tipici ศi copii atipici care evolueazฤ împreunฤ, învaศฤ împreunฤ ศi acceptฤ cฤ suntem diferiศi ศi cu nevoi diferite. Dacฤ mฤ întrebaศi pe mine, premiul cel mare pentru parenting se duce la pฤrintele care îศi lasฤ copilul sฤ înveศe alฤturi de oricare copil. ศi la CONIL sunt mulศi pฤrinศi de acest fel.
Povestea continuฤ ศi azi. De ce? Pentru cฤ în învฤศฤmântul de masฤ profesor de sprijin existฤ, dar mai mult pe hârtie. Pentru cฤ în învฤศฤmântul de masฤ consilieri ศcolari existฤ, dar unul la sute de elevi. Sฤ mai zic de laboratoare, programฤ personalizatฤ, psihopedagogie specialฤ? Nu mai zic ศi mฤ alฤtur onoratฤ de invitaศie Adelei Hanafi, pentru a tฤia panglica Centrului de Resurse pentru Învฤศฤmânt Incluziv.
Nicoleta Larisa Albert este trainer, psiholog, psihoterapeut în formare în psihodramฤ clasicฤ ลi dezvoltฤ programe pentru pฤrinลฃi ลi profesori. Este mama a patru copii, aflaลฃi în grฤdiniลฃฤ, ลcoala primarฤ ลi liceu, în învฤลฃฤmântul de masฤ.
www.nicoletalarisa.ro, intrebฤri@nicoletalarisa.ro.