Directorul executiv al companiei Menlo Ventures, Venky Ganesan, susține că spaţiile urbane se vor schimba dramatic, odată ce automobilele self- driving (care se conduc singure) vor deveni larg răspândite.
"O casă medie are aproximativ 280 de metri pătraţi şi tendinţa este ca această suprafaţă să crească. Suprafaţa ocupată de garaj este de 45 de metri pătraţi, ceea ce înseamnă că aproximativ 15-20% din spaţiul de locuit al unei case medii este dedicat garajului", a spus Ganesan.
Predicţia lui este că maşinile fără şofer ar putea deveni o realitate în cinci ani şi, în decurs de 8-9 ani. vor influența piaţa imobiliară. "Când prima maşină fără şofer va circula pe şosele, cred că oamenii vor începe să se gândească la a schimba compartimentarea locuinţelor", a explicat Ganesan.
Iată câteva din schimbările pe care el şi alţi experţi în domeniu le prevăd:
Planificare urbană. Fiecare zona urbană va avea un hub unde aceste maşini vor sta parcate şi li se va face mentenanţă. Aceste huburi nu vor fi plasate în partea scumpă a oraşului, ci în cea ieftină, chiar lângă autostrada, crede Ganesan.
De asemenea, traficul o să fie mai fluid, deoarece numărul de maşini va scădea şi, astfel, va dispărea necesitatea şoselelor late. O parte dintre acestea vor fi redate pietonilor şi/sau transformate în spaţiu verde.
Mai puţine locuri de parcare. În 2016, în zonele de birouri, parcările subterane au adăugat între 10 şi 12% la costul construcţiilor, potrivit CBRE, cea mai mare firma de servicii imobiliare din lume. În zona rezidenţială, fiecare spaţiu suplimentar de parcare a crescut costul pe unitate cu 25%.
Autoturismele fără şofer ar putea transforma aceste parcări în relicve ale trecutului şi, astfel, costurile vor fi reduse.
Unele companii de arhitectură se pregătesc deja să furnizeze servicii de reproiectare a spaţiului ocupat de garaj. Andy Cohen, co- CEO al Gensler, una dintre cele mai importante firme de arhitectură din lume, declară că locurile de parcare sunt construite, în mod tradiţional, cu podele înclinate.
Firma deja proiectează noile garaje cu podele orizontale şi o ramă exterioară de acces, în locul unei rampe interioare. Astfel, în 10 ani, structurile pot fi transformate mai uşor dintr-un spaţiu de parcare, într-un spaţiu de birou tradiţional.
Mai puţine benzinării. Spaţiile ocupate de benzinării vor fi utilizate în alte scopuri, deoarece maşinile fără şofer vor fi alimentate în huburi, sau în orice altă locație, la fel ca în cazul maşinilor electrice. De pildă, numai în SUA există 125.000 de benzinării în zonele centrale ale oraşelor.
Deja modelul "pay-per-mile" e din ce în ce mai popular şi, astfel, necesitatea deţinerii unei maşini scade.
România este în avangardă, se pare. Glumesc, desigur. Noi tergiversăm foarte mult construcţia de parcări. Vestea bună este că în viitor nu vor mai fi necesare. Am putea chiar să adaptăm o zicală celebră: ”Nu lasă pe mâine, ce poţi face azi! Lasă pe poimâine, că poate nu mai e nevoie…”