Oricine a căzut, cel puțin o dată, în plasa meniurilor pompoase și a plătit sume exorbitante pentru mâncăruri lipsite de gust.
Un grup de cercetători a realizat un studiu în care a analizat cuvintele folosite de restaurante în meniurile lor, pentru a face diferența între cele ieftine și cele exclusiviste, notează publicația The Independent.
Dan Jurafsky a constatat că restaurantele folosesc în meniuri un limbaj pompos atunci când vor să crească prețul unor feluri de mâncare.
Studiul s-a realizat în șapte orașe din America (New York, Boston, Chicago, Philadelphia, Washington DC, San Francisco și Los Angeles) și a avut ca scop descoperirea cuvintelor specifice calității serviciilor oferite de restaurante.
Echipa a constatat că, atunci când un restaurant folosește cuvinte mai lungi pentru a descrie un fel de mâncare, el cere un preț la fel de mare precum descrierea. Cu cât denumirea este mai lungă, cu atât produsul este mai scump.
Așa numitele ”adjective atrăgătoare” sunt și ele cauza prețurilor foarte mari. Un restaurant care folosește cuvinte precum ”condimente exotice”, ”exotic”, ”rafinat” vrea să scoată cât mai mulți bani din buzunarele clienților, arată The Independent.
Mâncarea scumpă mai este asociată cu termeni sexuali, precum ”orgasm” sau ”seducător”, iar cea fast-food sau de o calitate scăzută este asociată drogurilor.
Cercetătorii nu au descoperit încă de ce s-a realizat această asociere , dar Jurafsky a sugerat că mâncărurile scumpe sunt asociate cu termeni sexuali, deoarece ”oamenii care frecventează restaurantele exclusiviste sunt la întâlniri amoroase și se gândesc la momentele incediare de după cină.”