Centrul sistemului de propagandă al lui Vladimir Putin se află într-o fermă de troli din Sankt Petersburg. Un reporter al ziarului New York Times a reușit să intre în ferma de troli a Kremlinului și a relatat cum încearcă Rusia să dezinformeze populaţia şi să creeze panică prin intermediul Internetului.
Reporterul a descoperit că majoritatea postărilor de anul trecut cu privire la dezastre în diverse locuri din lume erau fabricate de trolii ruși.
Explozie la o uzină chimică din Louisiana
Spre exemplu, în anul 2014, pe Internet au apărut mai multe mesaje îngrijorătoare despre o explozie la o uzină chimică din statul Louisiana, SUA.
Autoritățile locale au anunțat locuitorii din Louisiana că există o alertă de fum toxic în zonă și le-au recomandat să se adăpostească. Însă pe conturile de Twitter informaţiile referitoare la incendiul de la Mary Parish erau prezentate într-o manieră mult mai gravă.
Utilizatoarea @AnnRussela a distribuit o imagine cu flăcările ce înghițeau uzina, în timp @Ksarah21 a postat un clip cu imagini de supraveghere de la o benzinărie locală, captând flama exploziei. Alți utilizatori au distribuit un clip în care fum gros negru se ridica în depărtare.
”O explozie puterncă auzită de la mile distanță a avut loc la o uzină chimică în Centerville, Louisiana ”ColumbianChemicals”, a scris un bărbat pe nume Jon Merrit.
Informaţia a fost confirmată de un alt trol, care a postat pe Internet o captură de pe pagina de deschidere a site-ului CNN, care conţinea un articol despre explozie. Gruparea teroristă ISIS ar fi fost responsabilă pentru dezastru, conform unui videoclip postat pe YouTube de un bărbat care şi-a filmat ecranul televizorului, în timp ce erau difuzate, pe un canal arab, imagini cu jihadişti ISIS care vorbeau, alături de imagini cu o explozie.
O femeie cu numele Ana McClaren i-a scris pe Twitter politicianului Karl Rove: „Karl, chiar este ISIS responsabilă pentru #ColumbianChemicals? Spune-i lui @Obama că ar trebui să bombardăm Iracul!”.
„Cred că a fost vorba de un grup de oameni cu un simţ al umorului deplasat, cărora le place să sperie oamenii”, a spus Directorul Biroului de Securitate Internă şi Pregătire de Urgenţă din St. Mary Parish din Louisiana, Duval Arthur.
Totuşi, incidentul nu a fost o simplă farsă făcută de amatori, ci o campanie de dezinformare care a inclus numeroase conturi false, de pe care au fost postate sute de mesaje, cu ţinte atent alese, astfel încât să genereze atenţie maximă.
În afară de mesajele de pe reţeaua de socializare Twitter, videoclipul de pe YouTube şi captura de pe cnn.com, campania trolilor a conţinut şi o pagină de Wikipedia despre dezastrul de la uzină, care cita canalul de YouTube.
De asemenea, trolii au trimis mesaje pe telefon mai multor localnici din St. Mary Parish.
Alte lovituri ale fermei de troli au fost: campania de dezinformare despre o epidemie de Ebola din Atlanta, despre o femeie neînarmată care ar fi fost împuşcată mortal de poliţişti.
Mărturia unui trol
Jurnalistul american a reuşit să contacteze unul dintre troli – o femeie cu numele Ludmila Savchuk, angajată la Internet Research Agency.
”Fiecare zi de lucru arăta la fel. Primul lucru pe care îl făceau toţi angajaţii era să se conecteze la un server proxy, care le ascundea adresele de I.P., astfel încât să nu le poată fi descoperită locaţia din care postau mesaje pe Internet”, a spus trolul.
Apoi, angajaţii primeau un flux continuu de „sarcini tehnice” – temele pe care trebuiau să construiască şi să posteze mesaje pe Internet. Toate acele teme erau legate de cele mai noi ştiri.
Una dintre temele majore era Ucraina, din cauza războiului civil între separatiştii pro-ruşi şi armata ucraineană. Savchuk şi colegii postau mesaje care îl discreditau pe preşedintele Ucrainei, Petro Poroshenko, şi exagerau atrocităţile pe care le făcea armata ucraineană.
Savchuk lucra în departamentul de elită pentru „Proiecte Speciale” şi împărţea un birou cu aproximativ şase colegi. Femeia şi ceilalţi troli trebuiau să creeze personaje virtuale complexe.
Savchuk avea trei astfel de personaje şi avea pentru fiecare un blog pe LiveJournal. Unul dintre alet ego-urile ei era o ghicitoare de noroc, cu numele Cantadora. Ghicitoarea era insiprată de spirite să dea sfaturi pe teme precum relaţii, scădere în greutate, feng shui şi, ocazional, geopolitică. Femeia prezicea gloria lui Vladimir Putin, înfrângerea lui Barack Obama şi Petro Poroshenko. Scopul personajului era să strecoare mesaje de propagandă între postările aparent nonpolitice ale unui om de rând.
Programul de lucru al trolului era de 12 ore pentru două zile la rând, urmate de două zile libere. În două ture femeia trebuia să posteze cinci mesaje politice, zece nonpolitice şi între 150 şi 200 de comentarii la postările altor troli.
În timp, Savchuk a început să cedeze din cauza programului obositor. Femeia a povestit că a început să se simtă îngreţoşată de comentariile critice pe care trebuia să le posteze la adresa liderilor din opoziţie, despre care nu avea o opinie personală bine conturată. În plus, trolul a spus că se săturase să posteze mesaje depreciative despre ucraineni, când unii dintre prietenii ei, dar şi fostul ei soţ, erau născuţi în Ucraina.
Între angajaţii agenţiei se numărau mai ales tineri, cu vârste apropiate de 20 de ani, indiferent de cât de nivelul de educaţie pe care îl aveau. De altfel, postările trolilor abundau în greşeli gramaticale sau de logică. Managerii agenţiei le-a oferit cursuri de gramatică şi „politologie”, ca să înţeleagă ce comentarii trebuie să scrie, ca să favorizeze Rusia.
Salariile trolilor erau de 777 de dolari, echivalentul a peste 3.000 de lei lunar. „Nu îţi explicau care este scopul tău exact, dar îţi creeau o atmosferă din care înţelegeai că faci ceva important şi secret, şi că nu vei putea să găseşti o slujbă mai bună nicăieri”, a mărturisit trolul. În plus, femeia a povestit că trolii nu semnau contracte oficiale, ci doar acorduri de confidenţialitate.
Între timp, Savchuk a ajuns la concluzia că „pacea informaţională este începutul păcii reale”. Femeia a copiat numeroase documente de serviciu în contul ei de e-mail şi a făcut o înregistrare clandestină la birou. Trolul i-a dat toate informaţiile unui reporter de la un ziar local şi a dat agenţia în judecată pentru lipsa contractelor oficiale de muncă.
Reportajul jurnalistului american a dezvăluit cum se încerca dezinformarea populaţiei prin intermediul internetului, dar şi ce eforturi financiare a depus Moscova pentru a acapara mediul online.
Deschideţi galeria foto de mai sus pentru a vedea o imagine cu Ludmila Savchuk.