Orașul Dej este una dintre comunitățile peste care criza economică a trecut ca un tsunami, dar care și-a revenit spectaculos în ultimii ani. Acum șase ani, orașul se confrunta cu spectrul sărăciei, iar principala unitate economică din oraș, combinatul de hârtie și celuloză Someș Dej, controlat de omul de afaceri Ștefan Vuza, experimenta gustul insolvenței și al falimentului.
Disponibilizările masive de personal decise de conducerea Someș Dej prevesteau un viitor sumbru pentru familiile din oraș, care păreau condamnate la un șomaj de lungă durată. Însă lucrurile au început să revină, treptat, la normal, după ce orașul a reușit, grație unui parc industrial privat, să atragă investitori din industria auto. Iar tendința continuă și ajută Dejul să își consolideze poziția de pilon al industriei care produce componente auto.
Compania germană Sauter a decis să investească într-o unitate de producție în parcul privat din orașul clujean. Aceasta va produce piese din metal pentru industria auto. Compania Sauter se extinde, astfel, pentru prima dată în afara Germaniei, unde are două unități de producție, în Wehingen și Aldingen. Compania germană a fost fondată în anul 1942 și a rămas o afacere de familie. În prezent, compania are 250 de angajați. În Dej, firma germană va angaja în prima fază 25 de persoane. Suprafața de producție va fi de 2.500-3.000 de metri pătrați, iar autorizația de construire a fost semnată și înmânată chiar ieri de către primarul din Dej, Costan Morar, reprezentanților companiei germane.
”Noi suntem deschiși și încurajăm orice companie care dorește să investească în Dej”, a declarat primarul Costan Morar.
Încredere tot mai mare
Investiția anunțată de Sauter se adaugă celor deja realizate în Dej de compania japoneză Fujikura și de compania suedeză Trelleborg, care produc, de asemenea, componente pentru industria auto. Analiștii economici consideră că, chiar dacă noua fabrică a companiei germane nu se poate compara din punctul de vedere al locurilor de muncă nou-create și al valorii investiției cu cele care deja există în Dej, ea reprezintă un semnal important, care arată încrederea tot mai mare a oamenilor de afaceri străini în economia locală.
”Este vorba de diversificarea țărilor din care provine capitalul investit, precum și de o diversificare a producției, chiar dacă în interiorul aceleiași ramuri, reprezentată de industria auto. Desigur, ideal ar fi ca Dejul să atragă și alte industrii, pentru că, dacă apare o criză majoră în domeniul auto, toate investițiile vor fi afectate în diferite grade. Însă este bine că investitorii vin în această comunitate”, spune analistul Sorin Doboș.
În Dej, cel mai mare investitor este reprezentat de compania Fujikura. Firma japoneză deține două unități, în Cluj-Napoca și în Dej, unde produce cabluri auto. Clientul principal al japonezilor este grupul german Volkswagen. Fujikura are în total aproximativ 3.000 de angajați. Firma își menține productivitatea cu ajutorul salariilor relativ mici, dar pe care specialiștii în piața muncii le consideră corecte pentru cei care muncesc la banda de producție. Salarii ceva mai mari sunt oferite de compania suedeză Trelleborg, care produce, de asemenea, componente auto. Clientul principal al acesteia este grupul Dacia-Renault, pe plan intern, însă 70 la sută din producție este exportată. Trelleborg a ajuns la peste 550 de angajați, iar numărul acestora este în creștere, potrivit autorităților clujene.