21.4 C
București
miercuri, 2 octombrie 2024
AcasăSpecialCum au luat turcii autostrada de sub nas regilor asfaltului

Cum au luat turcii autostrada de sub nas regilor asfaltului

Deşi au avut cele mai bune preţuri la licitaţia pentru centura Bacău, cei doi constructori au pierdut contractul în detrimentul unei firme turceşti ce nu a mai făcut nici o lucrare în România.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a desemnat drept câştigătoare a licitaţiei pentru construirea centurii ocolitoare Bacău, 30 kilometri de şosea, din care jumătate la profil de autostradă, firma turcească Eko Insaat Ve Tic AS.

Succesul turcilor a avut loc în pofida faptului că preţul cerut, respectiv 393 milioane lei fără TVA, a depăşit cu 90 milioane de lei oferta firmei SA&PE şi cu 40 milioane de lei pe cea a companiei Pa&Co. Prima dintre aceste firme a fost înfiinţată cu aproximativ o lună înaintea licitaţiei. În spatele firmei SA&PE se află Dorinel Umbrărescu, cel mai puternic constructor român, patronul firmelor Spedition UMB şi Tehnostrade din Bacău. Pa&Co este deţinută la rândul ei de un alt constructor băcăuan important, anume Costel Căşuneanu.

Norocoasa firmă turcească are mai multe contracte în alte ţări, însă niciunul în România. Coincidenţă sau nu, CNADNR a anunţat câştigătorul pe data de 13 noiembrie, la două săptămâni după ce premierul Victor Ponta s-a întâlnit la Istanbul cu premierul turc Recep Erdogan, cu ocazia inaugurării tunelului Marmaray construit sub Bosfor.

Turcii ameninţă

Într-o primă fază, CNADNR a respins oferta firmei turce deoarece, după cum a arătat comisia de licitaţie, bancherul firmei Eko Insaat nu a fost de acord cu prevederea legală conform căreia firma turcă va fi bună de plată dacă va contesta rezultatul licitaţiei la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) şi nu i se va da dreptate.

Turcii au trecut la ameninţări. “Solicităm acceptarea ofertei cu condiţia prezentării unui amendament la scrisoarea de garanţie. În caz contrar, ne vedem în situaţia de a ne adresa CNSC”, au ameninţat ei compania de drumuri. Nu se ştie cât de legală era însă cererea lor. ”Scrisoarea (de garanţie –n.red.) ori este, ori nu este. Nu poţi să o aduci în formă corectă după deschidere”, ne-a declarat un avocat specializat în achiziţii publice, sub protecţia anonimatului. CNADNR le-a respins solicitarea, iar Eko Insaat s-a adresat CNSC obţinând în luna august, surprinzător, o decizie favorabilă din partea acestuia.

Tot la acel moment CNADNR a descalificat şi ofertele firmelor lui Umbrărescu şi Căşuneanu. In cazul primei oferte chichiţa a fost faptul că erau prevăzute preţuri unitare diferite pentru aceleaşi materiale, fapt nepermis prin fişa de date a achiziţiei.

Neclarităţi gramaticale

În cazul Pa&Co respingerea ofertei a fost bazată pe argumente de-a dreptul de natură lingvistică. În fişa de date se cerea constructorilor să demonstreze prin scrisoarea de bonitate bancară că “vor avea” susţinere financiară din partea băncii, în timp ce formularul tip, cu caracter orientativ, spunea că participanţii “au” această susţinere. Acordarea de către bănci a susţinerii financiare cerute de către CNADNR este însă condiţionată de existenţa unui contract. Fără un astfel de document, o bancă ce respectă legile nu se poate angaja să acorde susţinerea financiară. În cazul scrisorii acordate Pa&Co se afirma că firma “poate beneficia” de susţinerea cerută, În ipoteza câştigării licitaţiei. CNADNR a văzut în acel “poate” un risc ca firma lui Costel Căşuneanu să nu beneficieze de susţinerea cerută. Oferta Pa&Co a fost respinsă.

Deşi turcii au fost desemnaţi câştigători, licitaţia se află acum în coadă de peşte. CNSC a dat dreptate câtorva firme, printre care şi celei a lui Umbrărescu. Alte firme, precum Pa&Co, s-au adresat Curţii de Apel Bucureşti. Teoretic, CNADNR poate semna contractul cu Eko Insaat, însă riscă să plătească despăgubiri în situaţia în care procedurile derulate în justiţie sau CNSC vor duce la desemnarea altui câştigător.

Narcis Neaga, directorul CNADNR, nu a răspuns ieri la telefon pentru a lămuri cum lipsurile din oferta celor doi constructori români justifică plata suplimentară a 90 milioane lei de la bugetul de stat şi din fonduri europene.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Scholz avertizează: Atacul Iranului asupra Israelului amenință să destabilizeze întregul Orient Mijlociu

Cancelarul german Olaf Scholz a condamnat ferm atacul lansat de Iran împotriva Israelului, avertizând că acesta ar putea "să dea foc" întregii regiuni, potrivit...

Ministerul francez de Externe a anunțat că Franța a ajutat la doborârea rachetelor iraniene

Netanyahu spune că Iranul „va plăti” pentru atacul cu rachete Franța a declarat miercuri că și-a mobilizat resursele militare în Orientul Mijlociu, pentru a contracara...

Chiriile în București și marile orașe au crescut, pe fondul revenirii studenților

Chiriile medii din București au înregistrat o creștere de 14% în septembrie 2024 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, conform unei analize realizate...
Ultima oră
Pe aceeași temă