Crezi că în viitor televiziunea va dispărea şi vom urmări serialele preferate doar pe laptop? Dezvoltarea noilor tehnologii a impus schimbări majore în mass media: radioul a pierdut din popularitate, programele tv nu mai au aceeaşi audienţă o dată cu apariţia transmisiunilor digitale prin cablu, a jocurilor video şi a internetului. În vremuri de criză, televizorul rămâne o modalitate de relaxare gratuită, dar pe viitor, jurnaliştii care lucrează în televiziune trebuie să se adapteze şi să înveţe să folosească noile media, relatează time.com.
Show-ul Super Bowl din 2010 a depăşit audienţa pe care a înregistrat-o finalul serialului M*A*S*H, find cel mai urmărită emisiune din America de până acum. Jocurile Olimpice din acest an au surclasat ca audienţa transmisiunea din 2006 de la Jocurile Olimpice din Torino. La fel, premiile Emmy, Grammy şi Globurile de Aur au atras numeroşi telespectatori în faţa micilor ecrane. Ceremonia de decernare a premiilor Oscar de pe şapte martie 2010 a fost urmărită de 41 de milioane de oameni, mai mulţi cu 5 milioane faţă de anul trecut.
Aşadar, oamenii se uită în continuare la televizor, chiar dacă în ultimii ani, ştirile de seară, filmele şi serialele difuzate de posturile de televiziune şi-au pierdut audienţa. Mulţi oameni au început să folosească noile tehnologii ca să urmărească emisiunile favorite, fără să fie întrerupţi de publicitate. Astfel, noile media, precum Twitter sau Facebook, nu au înlocuit televizorul, ci au creat un nou mod de vizionare.
Aceste reţele sociale încurajează interacţiunea utilizatorilor şi difuzarea informaţiilor prin intermediul internetului. Astfel, tinerii preferă să utilizeze calculatorul ca să discute cu prietenii despre ultimele postarile ale lui Steve Martin pe pagina de Facebook sau despre ultimul mesaj al lui Ashton Kutcher pe Twitter, decât să deschidă televizorul ca să urmărească momentul artistic din deschiderea premiilor Oscar când dansatorii imită nişte roboţi. Este însă posibil să deschidă televizorul tocmai pentru a se amuza şi pentru a comenta apoi evenimentul cu prietenii.
Astfel, social media nu cuprinde doar reţelele sociale precum Twitter sau Facebook, ci şi televiziunea care aduce oamenii împreună şi le oferă subiecte de discuţie. Evenimentele importante, precum ceremoniile de la Holywood sau finala show-ului American Idol, atrag în continuare telespectatorii, dar în prezent oamenii pot folosi dvdplayerele ca să înregistreze programul şi să îl vizioneze apoi fără reclame. Între timp, ei pot urmări evenimentul în direct pe internet. Pe cât de mult le place oamenilor să se uite la televizor, pe atât de mult le place să şi comenteze evenimentele cu prietenii, iar comunicarea pe internet este rapidă şi uşoară.
Anul acesta, clipul memorial difuzat la ceremonia premiilor Oscar nu a menţionat nimic despre moartea actriţei americane Farrah Fawcett. În câteva minute însă, numele actriţei era în topul celor mai populare subiecte de pe Twitter. Telespectatorii au fost probabil şocaţi atunci când o femeie necunoscută a urcat pe scenă şi i-a smuls microfonul regizorului care a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj documentar. Utilizatorii Twitter însă, au dedus repede că femeia era producătoarea filmului, pe care colegii au încercat să o împiedice să urce pe scenă deoarece era în stare de ebrietate.
La televizor, premiile Oscar înseamnă o paradă de vedete pe covorul roşu şi multe discursuri de mulţumire pe scenă. Pe internet, acest eveniment straneste conversaţii despre modă, rasism, politică şi multe altele. Astfel, împreună, televizorul şi Twitter-ul realizează în timp real un documentar despre eveniment.
Noile media nu cresc veniturile afacerilor din lumea televiziunii: emisiuni obişnuite încă pierd din audienţă în favoarea jocurilor video, a filmelor pe dvd-uri şi altor gadgeturi moderne considerate mult mai distractive. Singurele producţii care au succes în continuare sunt show-urile mari. De aceea, mass media tradiţională, presa scrisă şi televiziunea, trebuie să înveţe o lecţie simplă. Unul dintre cei mai experimentaţi oameni din mass media, Leslie Moonves, directorul postului american CBS, a declarat pentru New York Times: „Internetul este prietenul nostru, nu duşmanul”. Este adevărat ca dezvoltarea noile tehnologii a impus schimbări majore în mass media, iar unele instituţii nu au reuşit să se adapteze şi de aceea au dispărut, dar în acelaşi timp, internetul îi ajută pe jurnalişti să lucreze mai repede şi mai bine.
Schimbările produse în domeniul mass media nu sunt o problemă, din contra reprezintă un progres. Noile tehnologii au transformat întreaga lume într-o imensă sufragerie, unde oameni diferiţi din locuri îndepărtate pot sta împreună. Viitorul aparţine celor care vor ştii să profite de acest lucru.