Miliardarul Jean Valvis, elveţianul grec care a venit sărac în România acum 15 ani, dar cu un doctorat de la Sorbona în buzunar, a descoperit în Bucovina un izvor de apă minerală despre care afirmă că e „cea mai pură din lume”. Acest slogan puternic pentru „Aqua Carpatica” e o declaraţie de război făcută cremei apelor minerale: Evian, Vittel, San Pellegrino, Contrex şi Volvic.
Fondatorul „La Dorna”, Jean Valvis, vrea să-i dea Angelinei Jolie cu 10 dolari sticla, să bea „apă virgină” de pe Valea Bistriţei, unde-a copilărit o vreme Ion Creangă. Ca nu cumva vacile muntenilor să polueze cu nitraţi „cea mai pură apă din lume”, omul de afaceri a cumpărat 20 de hectare din versantul estic al muntelui din care izvorăşte apa, pe care le-a împrejmuit cu gard. Valvis a procedat întocmai ca firma Nestle cu sursa de apă a mărcii Vittel, când a observat că exploatările agricole intensive au dus la infiltrarea pânzei freatice cu nitraţi. Înainte de captarea izvorului, acesta nu era decât un ochi de apă de 3-4 metri pătraţi, care bolborosea din cauza bulelor de dioxid de carbon. Legendele locale, citate de unul dintre geologii care au explorat sursa de apă, spun că acum un secol sătenii cu circulaţie periferică proastă mergeau la izvoraş şi-şi cufundau picioarele în el în scop terapeutic. Apoi a fost dat uitării şi redescoperit în 2005.
Jean Valvis are o vastă expertiză în brandingul apelor minerale, reuşind să vândă în 2002 către Coca-Cola primul său business de autor, Dorna Apemin SA, pentru 39 milioane de euro. Fiindcă din vânzarea de apă ies bani buni, Valvis n-a lăsat să treacă decât trei ani de la ieşirea din acţionariatul Dorna Apemin până când şi-a trimis hidrogeologii să bată munţii României în căutarea altor izvoare pe care să le îmbutelieze sub o nouă etichetă.
Experţii au prelevat mostre de apă din 15 izvoare, pe care le-au trimis spre degustare lui Jean Valvis: „Primul filtru e plăcerea. În primul rând, eu mă bazez pe capacitatea mea organoleptică. Se pare că am acuitate, fac un focus foarte fin, pot să disting nuanţele gustative într-un mod puţin excepţional. Apa care mi-a plăcut am trimis-o la laborator pentru analiza proprietăţilor”. Văzând rezultatele testelor, Valvis a concluzionat că izvorul pe care l-a descoperit e diamantul absolut al apelor minerale: „În general, apele respectă toţi aceşti parametri, cu excepţia unuia: nitraţii. Nitraţii ca poluator şi diminuator al purităţii scapă la toate apele şi legislaţia internaţională spune că limita poate să fie până la 50 mg. Alte legislaţii care respectă mai mult consumatorii, cum e cea din Elveţia, spun că maxima e de 20 mg, iar la bebeluşi pragul e de 10 mg. Cu cât suntem mai sensibili, nivelul de nitraţi scade. Ei, s-a nimerit ca eu să găsesc un nou izvor cu zero nitraţi. Când am văzut primul buletin de analiză, m-am întrebat: «Am găsit o vână de aur?». Ţi-e şi frică să te bucuri foarte repede. Prima oară am crezut că laboratorul a greşit. Am refăcut analizele. A doua oară am crezut că laboratorul nu are sculele suficient de puternice şi am schimbat laboratorul. A treia oară am cerut să fie făcute timp de 6 luni. A patra oară am spus la trei laboratoare să continue monitorizarea în paralel timp de trei ani. Numai analizele şi prospecţiunea, plus echipa de hidrogeologie m-au costat 500.000 euro”. Valvis susţine că garanţia supremă privind valoarea filonului acvifer i-a fost dată de numărul unu al societăţilor de ape minerale din lume, ai cărei specialişti, după ce au prelevat mostre pentru analiză, „mi-au spus: «Domnu’, este cea mai bună apă din lume»”.
„Un artificiu de marketing al lui Valvis”
Expert în marketing, Valvis a exploatat la maximum avantajul competitiv pe care îl dă absenţa totală a nitraţilor din apa minerală, inscripţionându-şi sticlele cu sloganul: „Cea mai pură apă din lume”. Adrian Feru, directorul de cercetare-dezvoltare al Societăţii Naţionale a Apelor Minerale, consideră că atributul de „cea mai pură apă din lume” nu e chiar corect, fiind doar „un artificiu de marketing al lui Valvis”. „O apă are 10 parametri fizico-chimici măsurabili. Degeaba ieşi pe zero la unul din aceşti parametri dacă la ceilalţi nu. Unele ape minerale ies bine la ceva, altele la altceva, dar e hazardant să spui că tu deţii cea mai pură apă din lume, când nu există un criteriu de clasificare obiectiv în acest sens, ci criteriul ţi l-ai ales tu ca să-ţi servească propriile interese. Corect ar fi ca pe Aqua Carpatica să scrie: «Apa cea mai pură din lume după criteriul poluării cu nitraţi»”.
Milionarul e sincer, admiţând că între apa sa pură şi apele minerale concurente, cu conţinut de nitraţi în cantităţi infime, nu sunt decât diferenţe subtile: „Dacă daţi copilului o apă de renume mondial, cu 4-5 mg de nitraţi, vă asigur că nu va muri din ea şi nici nu se va îmbolnăvi. Dar când ştii că există o apă absolut pură şi care are efecte benefice asupra sănătăţii, nu dai o apă pură la copil în locul uneia cu un conţinut nedezirabil de nitraţi, care face ca apa să nu mai fie neprihănită?”.
Un alt aspect demn de subliniat când vorbim despre „cea mai bună apă din lume” e că acest izvor de la poalele Călimanilor nu e unic, după cum recunoaşte însuşi Valvis: „Mi se pare că mai există un izvoraş cu zero nitraţi în Munţii Ardeni, pe graniţa franco-germană. Există acolo un izvoraş mic care curge ca picătometrul şi e de apă necarbogazoasă. Dar n-are fluxul mare şi nu poate să devină marcă. Se vinde doar local”.
Apa care stinge setea VIP-urilor
Problema izvorului de apă pură al lui Jean Valvis este că debitul acestuia este destul de mic: „Nu am un izvor care poate da apă minerală la toate mămicile şi la toţi bebeluşii din lume… Eu vreau să am succes pentru că sunt cea mai scumpă şi cea mai bună apă. Să vină Angelina Jolie şi să spună: «Eu beau numai Aqua Carpatica pentru că e cea mai bună şi numai asta dau la copiii mei». Acolo merită să meargă această apă, independent dacă Valvis există sau mă cheamă Dumnezeu”. În prezent, Jean Valvis a pornit deja o linie de îmbuteliere de 16.000 de sticle pe oră şi a investit 100.000 euro în proiectarea unui ambalaj, o sticlă cu forme fluide şi feminine, cu sex-appeal la consumatorii premium.
Anul viitor, Aqua Carpatica va fi lansată în marile lanţuri hoteliere de cinci stele ale lumii, în restaurantele cu stele Michelin, la Burj al Arab şi ulterior la Hollywood. Jean Valvis are toate şansele să reuşească şi cu această nouă afacere, construită în jurul unui mic izvoraş, cum a dovedit-o cu brandurile lansate în trecut, acum ajunse celebre şi care i-au adus în cont peste 100 milioane de euro. Doar că acum ambiţiile sunt mult mai mari.