Într-un deceniu, blogging-ul a reuşit să treacă de la o activitate de nişă – o simplă formă de promovare – la un fenomen global, cel mai mare fenomen creativ de până acum. Zeci de milioane de bloggeri adaugă zilnic miliarde de posturi la o bază imensă de date. Scopul principal: să se facă auziţi şi, dacă se poate, să câştige şi bani.
Există poveşti convingătoare, comentarii incisive, apeluri vibrante la acţiune, dar importanţa lor este diminuată de majoritatea posturilor, care sunt incoerente, repetitive sau pur şi simplu plictisitoare. Social, politic sau comercial, blogging-ul este o forţă puternică, pe cale de a deveni la fel de influentă ca mass-media tradiţionale. Avantajul blogurilor este că nu trebuie să respecte restricţiile şi obligaţiile mass media clasice. Şi totuşi, în timp ce sintagma „eu scriu” are o anumită nobleţe, cuvântul „blog” este văzut ca un simplu cuvânt, fără nici o importanţă. Scepticii îl văd ca pe elementul care duce la devalorizarea cuvântului scris. Printre criticile aduse blogurilor se numără şi faptul că autorii lor caută doar să se promoveze, iar ideile postate nu sunt de calitate. Aceşti autori virtuali sunt detestaţi mai ales de oamenii politici, cu care intră în conflict în mod repetat, scrie The Independent.
Tehnologia a evoluta şi oricine îşi poate face astăzi un blog. Nu mai sunt necesare cunoştinţele de HTML sau achziţionarea de aplicaţii scumpe. Totul se rezolvă cu câteva click-uri gratis.
Mai toţi bloggeri visează o audienţa imensă, să devină celebrii. Iar dezamăgirea care vine odată cu descoperirea că nu vor ajunge vedete a dus la un număr colosal de bloguri părăsite pe internet. Între 60 şi 80 la sută dintre bloguri sunt abandonate de către autorii lor în termen de 30 zile. În 2008, mai bine de un milion de bloguri conţineau doar un post.
Un blog din 100.000 câştigă, de obicei, notorietate, ajunge să adopte formatul tradiţional al mass media.
Epoca de aur în care un blogger citit de câteva persoane era curtat de industria editorială ca şi când ar fi o celebritate a trecut.
Agentul literal Simon Trewin spune că la începutul apariţiei blogurilor toţi credeau că orice blog se putea transformă într-un bestseller doar pentru că avea o audienţa. Dar nimeni nu conştientiza faptul că nu poţi să îi vinzi publicului ceva ce poate citi gratis, pe internet. El este de părere că cineva care se priepe să scrie poveşti scurte nu v-a găsi procesul de redactare a unei cărţi bune la fel de uşor.
Trewin este de părere că linia subţire dintre blogurile gratuite, ziarele ieftine şi cărţile scumpe a fost pusă în evidenţa de apariţia unor tehnologii ca Amazon Kindle, unde cele trei sunt îmbinate cu succes. Alegerea ta va fi motivată doar de câtă răbdare ai sau câţi banii eşti dispus să plăteşti.
Instrument de PR
Jurnaliştii şi scriitori recurg la blogging ca o metodă de promovare pentru ceea ce scriu, în speranţa că o audienţa mai mare le va aduce mai mult succes. Dar nimeni nu îi va plăti pe bloggeri pentru a scrie, cel puţin nu în mod direct.
Există o industrie a relaţiilor publice care de abia asteapătă să se implice în relaţia dintre blogger si vizitatori. Astfel, bloggeri primesc produse sau servicii gratuite în schimbul publicării unor articole favorabile lor.
Preşedintele agenţiei de PR online Think Jam, Charlotte Clark, crede că oamenii nu sunt conştienţi de influenţa pe care o au mesajele transmise prin intermediul blogurilor. Ele sunt eficiente în special datorită rapidităţii cu care pot fi accesate de un număr mare de consumatori.
Bloggeri se pot afla de multe ori într-o situaţie dificilă. Dacă nu joacă după regulile impuse de industria de PR, de exemplu încalcă emborgourile stabilite de aceştia, pot pierde produsele sau serviciile acordate exclusiv. Acest lucru va duce inevitabil la scăderea numărului de accesări zilnice. Dar dacă vor cădea în cealaltă extremă şi îşi vor transforma blogul într-un infinit şir de reclame vor stârni mânia cititorilor care vor renunţa sa mai viziteze site-ul.
Blog vs politică
Natură relaţiei dintre politicieni şi jurnalişti a fost modificată de apariţia blogurilor: un zvon postat pe un blog poate da naştere unui subiect senzaţional aproape instantaneu.
Americanul Paul Evans, cunoscut blogger politic, este de părere că abilitatea bloggerilor de a publica şi organiza în mod spontan ideile poate transformă o afacere bună într-una slabă iar acest lucru a modificat balanţa puterii. El spune că blogosfera tinde să fie dominată de liberalii de dreapta, un fel de voci furioase cărora nu le-au fost niciodată publicate problemele şi părerile. Această problemă va fi rezolvată pe măsură ce tot mai mulţi oameni vor fi implicaţi în subiectele abordate. Astfel, vocile moderate vor începe să se facă şi ele auzite, iar argumentele nu vor fi deturnate în mod continuu de fanatici.
Punctele de vedere extreme duc la argumente intense care, la rândul lor, duc la un trafic imens datorită cititorilor care se întorc de nenumărate ori pentru a-şi susţine părere. Argumentele interesante si atrăgătoare sunt căutate de bloggeri pentru a atrage cat mai multe vizualizări, criteriu după care este măsurată influenţa unui blogger şi câstigurile din reclame.
Comentariile construiesc comunităti: ne citim gândurile, răspundem, interacţionăm, învăţam lucruri noi, suntem toţi bloggeri acum. Blogul este echivalent în această perioadă cu a exprima o emoţie şi cu siguranţă nici cel mai cinic utilizator de internet nu poate avea o problemă cu asta.
Evoluţia cuvântului blog
Cuvântul „blog” a evoluat la sfârşitul anilor ‘90 din termenul „web log”, o colecţie de linkuri spre alte site-uri cu conţinuturi adăugate care apăreau într-o ordine nefamiliară, inversată cronologic. Din 1999, „we” a dispărut din expresie, fiind preferată forma simplificată „blog”.
Cele mai accesate bloguri din Romania
1. Zoso’s blog- victims, aren’t we all?
Un blog premiat la Roblogfest pentru „cel mai bine scris blog” care a stârnit de multe ori controverse datorită stiluilui incisiv al autorului, Vali Petcu. Conţine comentarii despre problemele de zi cu zi din România.
2. Fredo & Pid’jin- two evil pigeons. one world to end
Conţine benzi desenate realizate de Eugen Erhan si Tudor Muscalu
3. ByRev Media
Oferă informaţii despre muzică, filme, foto, mediu, tehnologie, cât şi ultimele subiecte din politica, economie sau sănatate.
Recomandările ziarului „The independent” din străinătate
1. James Ward – I Like Boring Things
Autorul scrie despre diversele sale iniţiative trăsnite, cum fi încercarea de a afla cât de multe pixuri sunt folosite în magazinele britanice Argos în fiecare an.
2. Emma Beddington – Belgian Waffling
Descrie viaţa de zi cu zi a unei mămici din Belgia, problemele şi pasiunile ei.
3. Steve Lawson – Bass
Blogul este realizat de muzicianul Steve Lawson care discută despre ultimele noutăţi din industria muzicala si postează videoclipuri muzicale.